Woensdag 1 april online jeugdtoernooi

Post Reply
Marcel Kosters

Woensdag 1 april online jeugdtoernooi

Post by Marcel Kosters » Mon Mar 30, 2020 10:05

PROVINCIALE DAMBOND

ZUID-HOLLAND ZUID

ONLINE DAMTOERNOOI

VOOR JEUGD- en SCHOOLDAMMERS

Woensdagmiddag 1 april van 14.00 tot 16.00 uur

Hallo jeugddammers en schooldammers,

Nu alle damactiviteiten waarbij we elkaar ontmoeten niet meer mogelijk zijn, moeten we op zoek naar andere mogelijkheden om toch te kunnen spelen. Daarom een online damtoernooi voor jullie.

Op woensdagmiddag 1 april (geen grap, het is echt waar) wordt er voor alle jeugd- en schooldammers in de damprovincie Zuid-Holland-zuid een online damtoernooi gehouden. Het toernooi begint om 14.00 uur en eindigt om precies 16.00 uur.

Via de volgende link kom je bij dit toernooi: https://lidraughts.org/tournament/GEdPPzsD (wachtwoord: jeugd)

Om mee te kunnen spelen moet je als gebruiker zijn aangemeld. Dat kun je al veel eerder dan 1 april doen. Als je een account hebt aangemaakt (je ouders helpen je daar vast wel bij) kun je melden dat je met het toernooi mee wilt doen (groene knop).

Het lijkt misschien een beetje ingewikkeld. Daarom is het denk ik handig om een keer te oefenen.

Theo Voorspuij heeft het ook gedaan. Hij vertelt hoe hij dit heeft aangepakt. Hij doet het aan de hand van

4 stappen:

Stap 1. Eerst eens oefenen met het damprogramma wat ze in het toernooi gebruiken. Dat kan altijd; het is niet eens nodig om je als gebruiker aan te melden.

· Ik ging naar de website https://lidraughts.org/

· Daar staat zoveel dat ik zenuwachtig word. Gelukkig zag ik een link: Speel tegen de computer. Die koos ik, want het is één van de simpele mogelijkheden op de website. En een goede mogelijkheid om te wennen aan de werking van het damprogramma

· Ik koos speelniveau 1. Wennen en winnen kan dan allebei tegelijk. Ik heb niet alles meteen door. Van het dammen weet ik dat al, maar van het damprogramma merkte ik dat nu pas. Een paar nuttige punten.

· Rechts van het bord zie je welke kleur je hebt en wie je tegenstander is. Heb je wit dan moet je wel een zet doen en niet zoals ik wachten tot er iets gebeurt. Dan is je tijd gauw om. Want er loopt een klok. Let dus wel op je tijd.

· Het kostte wel wat tijd om handig te worden met zetten aanwijzen. Je moet het heel nauwkeurig doen en bij een meerslag elk veld aanwijzen waar je tussentijds landt. Dat was even wennen

· Rechts (waar de gespeelde zetten worden genoteerd) zie je nog een vlag en een hand. De vlag is voor opgeven. De hand is voor een remise-aanbod. LET OP: De knop 2 keer indrukken. De eerste keer wordt die groen. Heb je je vergist, dan kan je nog verder gaan met het spel. Druk je de 2e keer dan gaat je aanbod naar je tegenstander.

· Trouwens als je een verkeerde zet hebt gedaan, krijg je een mogelijkheid om terug te zetten (in een officiële partij mag het niet, maar als je tegen de computer speelt kun je het gerust doen [je leert dan zelfs van een foute zet]).

· Na deze oefeningen had ik genoeg zelfvertrouwen om me aan te melden bij de website.

Stap 2. Aanmelden als gebruiker bij lidraugts.

· Deze stap is noodzakelijk als je mee wilt doen met een toernooi.

· Vergeet niet om de naam, het wachtwoord en het e-mailadres op te schrijven waarmee je jezelf hebt aangemeld.

Stap3. Je aanmelden voor het toernooi.

· Gebruik deze link : https://lidraughts.org/tournament/GEdPPzsD

· Zeg dat je je wil aanmelden. Bij stap 2 heb je de gegevens bij de website al opgegeven

· Voor het toernooi heb je nog een wachtwoord nodig. Het wachtwoord is: jeugd

· Bevestig nog met de link dat je deelneemt en je staat in de deelnemerslijst.

· Het is slim om deze stappen voor 1 april te doen. Dan kan je woensdagmiddag meteen weer aanmelden bij het toernooi en zie je jezelf meteen terug op de deelnemerslijst.

· Je vindt het jeugdtoernooi niet op de website van lidraughts als je bij het menu Spelen – Toernooi gaat zoeken. Daar staan de toernooien waar iedereen op de hele wereld aan mee kan doen. Maar dit toernooi wordt alleen voor jullie georganiseerd. Daarom heb je de aparte link en het extra wachtwoord nodig.

Stap 4. Spelen in het toernooi.

· Het mooiste is natuurlijk als je iets voor 14.00 uur voor het toernooi klaar zit

· Je ziet de deelnemers die zich al hebben aangemeld. Zeg dat je deel neemt. Dan krijg je precies om 14.00 uur de eerste partij.

· Ben je te later: geen probleem. Ik merkte in mijn eerste toernooi dat heel veel spelers pas later mee gingen doen.

. Als je klaar bent met een partij moet je klikken op de knop om terug te keren naar de toernooizaal. Als je dat doet, zoekt de computer een nieuwe tegenstander voor jou. Je kunt ook even wachten om naar de toernooizaal terug te keren. Je pauzeert dan even. Wil je weer spelen, ga dan naar de toernooizaal.

· O ja, je kunt tussen partijen door ook pauzeren. Er is een pauzeknop.

Dan nu het toernooi. We spelen met een klok. Als je een zet hebt gespeeld, stopt jouw tijd. Je hoeft dus niet op “een klok te drukken”, het gaat automatisch.

Je begint met 7 minuten speeltijd, bij iedere zet die je speelt krijg je er 3 seconden tijd bij.

Als je klaar bent met spelen en als je direct naar de toernooizaal teruggaat dan krijg je al snel een nieuwe tegenstander. Het kan dus gebeuren dat aan het einde niet iedereen evenveel partijen heeft gespeeld.

De puntentelling is net als anders (maar toch weer anders). Winst levert 2 punten, remise 1 punt en verlies geen punten op. Dat ie hetzelfde. Wat is er anders: Maar als je 2 keer achter elkaar gewonnen hebt, krijg je bij je volgende partij dubbele punten (winst = 4, remise = 2 en verlies = 0). Dus als je drie keer achter elkaar wint heb je 8 punten verdiend (2+2+4).

Het toernooi begint om precies 14.00 uur. Om precies 16.00 stopt het toernooi (partijen die na 16.00 uur beslist worden tellen niet mee in de eindstand; zorg dat je voor 4 uur stopt of remise aanbiedt).

Dit is de eerste keer dat we op deze manier spelen. Ik heb enkele dagen geleden dit programma leren kennen. We moeten het dus proberen. Hoe meer spelers mee doen, hoe leuker het toernooi kan worden.

Dus meld je aan en doe mee.

Ik wil vaker op deze manier een damtoernooi voor jullie organiseren. Dit keer hebben jullie de uitnodiging waarschijnlijk via school of de jeugdleider gekregen.

Voortaan wil ik jullie graag rechtstreeks benaderen. Als jullie vaker mee willen doen, wil ik jullie vragen om jullie (of van je ouders) e-mailadres aan mij door te geven.

(stuur een bericht naar jeugddamclubvgo-gdc@outlook.com)

Ik hoop dat velen van jullie mee gaan doen. Tot woensdagmiddag 1 april.

Hartelijke groet,

Jan Voortman (06-49778775), Hoogblokland (jeugddamleider ZHZ)
Nu: 18.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets voor 31-12-2020. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Prijs 3 euro. Minimum 20 sets, met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Post Reply