DamZ! 2017-2020: KNDB in transitie

Post Reply
Paul van de Veen

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Paul van de Veen » Fri Nov 03, 2017 12:51

Morgen hoor ik de levertijd. Zal idd wel maandje zijn.
Mooi tijd om op zoek te gaan naar iemand die een (grote) sticker formaat de essentiële spelregels liefst met plaatjes kort kan samenvatten.
Dus ik denk aan 2 stickers er op. DamZ (is er) en Spelregelsticker (is er nog niet)
Wie? Waar?

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Fri Nov 03, 2017 14:17

Paul van de Veen wrote:Morgen hoor ik de levertijd. Zal idd wel maandje zijn.
Mooi tijd om op zoek te gaan naar iemand die een (grote) sticker formaat de essentiële spelregels liefst met plaatjes kort kan samenvatten.
Dus ik denk aan 2 stickers er op. DamZ (is er) en Spelregelsticker (is er nog niet)
Wie? Waar?
Ik vermoed dat op damz.nl en anders in oude DamZ-uitgaven al beknopte en bruikbare teksten zijn terug te vinden als het gaat om spelregels. En misschien ook wel enkele bij behorende diagrammen. Misschien dat het begint met de vraag hoeveel beschikbaar sticker oppervlak je hebt en in wat voor kwaliteit (kleur of full colour) je de sticker (betaalbaar) laat bedrukken. Bij full colour is verleidelijk om misschien ook een meeslepende / enthousiasmerende foto te gebruiken. Bijvoorbeeld van meisje en jongetje die samen al spelend de grootste damlol beleven. Eigenlijk zou het een foto moeten zijn van hen met dat betreffende dambord en dus zou productie van die sticker nog even moeten wachten. Maar concept (waar de foto in geplakt kan worden) kan natuurlijk al helemaal uitgekristalliseerd worden.
Nu: 18.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets voor 31-12-2020. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Prijs 3 euro. Minimum 20 sets, met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Fri Nov 03, 2017 14:30

Bij full colour opdruk en 2 stickers begin ik trouwens te denken aan 1 sticker volledig gebruikt voor foto met genietende kids. Of eigenlijk een kleine poster, want aan de foto kun je wel KNDB-logo en / of Pinky Mascotte en verwijzing naar damz.nl toevoegen. En de andere sticker gebruiken voor tekst en diagrammen.
Nu: 18.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets voor 31-12-2020. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Prijs 3 euro. Minimum 20 sets, met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat Nov 04, 2017 15:00

Marcel Kosters is waarlijk op stoom geraakt. De ene post na de andere. We lichten een paar punten uit zijn betoog.
Marcel Kosters wrote:Het damspel is zoals we allemaal weten een ijzersterk product.
Vraagje: Hoe zou het dan komen dat er bijna geen dammers meer zijn?
Marcel Kosters wrote:Het spel is schoon (..)
Zeker, maar denk aan Manoury: ‘het spel bevat een onvolmaaktheid.' Manoury schreef dit meer dan twee eeuwen geleden.
Marcel Kosters wrote:(..)en de regels zijn super simpel.
Dat maakt het spel toegankelijk voor kinderen. Keerzijde is dat het spel, bijvoorbeeld in Italië, door velen als een kinderspelletje wordt gezien.

Dammen is een wegkwijnende sport, daar zijn we het dacht ik toch wel over eens. Dat poetsen we niet weg met woorden als 'ijzeren product' en een 'schoon spel'. Nog niet zo lang geleden genoot het dammen algemeen aanzien. Tegenwoordig wordt dammen geassocieerd met begrippen als saai, suffig, stoffig. De KNDB heeft tot nu toe niet adequaat gereageerd op deze achteruitgang. Noodzakelijke modernisering bleef achterwege, voorstellen werden weggewuifd, op kritiek werd defensief gereageerd. Ik heb de KNDB wel vergeleken met een winkel die niet met zijn tijd is meegegaan.

De oude, sloffende winkelier blijft koppig weigeren om met zijn tijd mee te gaan. 'Waarom zou ik? Ik verkoop prachtige producten! Mijn corsetten werden al in de achttiende eeuw gedragen. IJzersterk. Goedkoop ben ik ook. Waar vind je nog duimdrop voor een cent? Veel klanten heb ik niet meer, maar ze zijn dik tevreden.'

Marcel is een krachtige lobby gestart voor het aanschaffen van goedkope Chinese borden. De tijd van ‘Koopt Hollandse waar, dan helpen wij elkaar’, ligt achter ons nietwaar.
Marcel Kosters wrote:Het dambord waarmee gespeeld kan worden, dat overtuigt dat dammen leuk is, is namelijk al geregeld. Bovendien is de boodschap die je op een fysiek dambord drukt (bijvoorbeeld: ga naar damz.nl, dit zijn de spelregels en zo speel je een toernooitje met je vrienden en vriendinnen) meteen zeer prominent zichtbaar. En blijft dat ook. Een fysiek dambord raakt veel minder snel kwijt of beschadigd. En daarmee blijft ook de opgedrukte boodschap (veel) langer behouden. En zal dus vaker worden gelezen door meer mensen. Een enkeling zal deze damset met boodschap na 100 jaar nog hebben en een damset om mee te spelen.
Marcel laat zijn lobby vergezeld gaan van een foto met dammende Chinese kinderen. Een goede zet. Welk dammershart smelt niet bij de aanblik van dammende kindertjes. Maar waarom Chinese kinderen? Van elk Nederlands schoolkampioenschap worden massa’s foto’s gemaakt. Marcel heeft iets met China, hij zit er nu ook weer geloof ik.

Met goedkope damborden voor kinderen is niets mis, maar hoe urgent is het om hier zoveel aandacht aan te besteden? Op vele scholen zijn damborden aanwezig, zeker op scholen waar gedamd wordt. Tot voor kort had elk Nederlands gezin een dambord in huis. Toch ging de KNDB zienderogen achteruit.
Het voorstel van Frans de Jonge verdient veel meer aandacht. Damclubs op scholen, trachten op te zetten, waar mogelijk met steun van de KNDB. Trachten dit voort te zetten op middelbare scholen. Dammen temidden van leeftijdgenoten. Nu haakt de dammende jeugd massaal af in de middelbare schoolleeftijd. Daar zullen Chinese damborden geen verandering in brengen.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sun Nov 12, 2017 11:37

Henk de Witt wrote:Marcel Kosters is waarlijk op stoom geraakt. De ene post na de andere. We lichten een paar punten uit zijn betoog.
Marcel Kosters wrote:Het damspel is zoals we allemaal weten een ijzersterk product.
Vraagje: Hoe zou het dan komen dat er bijna geen dammers meer zijn?

Geen verkopend vermogen.
Marcel Kosters wrote:Het spel is schoon (..)
Henk de Witt wrote:Zeker, maar denk aan Manoury: ‘het spel bevat een onvolmaaktheid.' Manoury schreef dit meer dan twee eeuwen geleden.
Manoury zou met zijn spel inzicht een match over tien partijen tegen een top tien grootmeester met 20-0 verliezen. Manoury baseerde zijn uitspraak op onvolledige informatie. Inmiddels beschikken we wel over volledige informatie.

Niet alleen hebben we historische informatie over de ontwikkeling van het beslis percentage binnen de absolute wereldtop over de laatste halve eeuw, ook hebben we nu volledig inzicht in de mogelijkheden en onmogelijkheden van het spel. En dit dankzij niet alleen grootmeesters als Ton Sijbrands maar ook de allersterkste computer programma's. Het is nu wetenschappelijk aangetoond dat de remise marge op het allerhoogste spel niveau de 100% benadert. Er zijn duizenden partijen op top niveau gespeeld en duizenden partijen tussen de allersterkste damprogramma's. De mogelijkheden van het damspel zijn enorm en voor normale stervelingen niet te bevatten, maar eindig. En na decennia van studie en programmeren zijn de ruime remise grenzen van ons damspel in kaart gebracht. Oftewel Henk, zoals al verschillende malen aangegeven, we onderschrijven allebei de grootte van de remisemarge en het imago technische probleem dat dit allereerst voor het verkopen van dammen als (top)sport oplevert. En de noodzaak hier iets aan te doen. Want sport gaat over winnen en verliezen.

Maar het is niet nodig die remise marge erbij te slepen als we het hebben over de schoonheid van ons spel voor de potentiele massa aan recreatieve beoefenaren.
Marcel Kosters wrote:(..)en de regels zijn super simpel.
Henk de Witt wrote:Dat maakt het spel toegankelijk voor kinderen.
Precies!
Henk de Witt wrote:Keerzijde is dat het spel, bijvoorbeeld in Italië, door velen als een kinderspelletje wordt gezien.
Daar ligt de verkoop uitdaging. Overigens, het merendeel van de Italianen denkt aan het 64-velden spel als zij aan het (kinder)spelletje dammen denkt. En de Italiaanse dambond slaagt er in tegenstelling tot de KNDB uitstekend in haar spel – met name op het 64 velden bord – te verkopen.
Henk de Witt wrote:Nog niet zo lang geleden genoot het dammen algemeen aanzien. Tegenwoordig wordt dammen geassocieerd met begrippen als saai, suffig, stoffig. De KNDB heeft tot nu toe niet adequaat gereageerd op deze achteruitgang. Noodzakelijke modernisering bleef achterwege, voorstellen werden weggewuifd, op kritiek werd defensief gereageerd. Ik heb de KNDB wel vergeleken met een winkel die niet met zijn tijd is meegegaan.
Inderdaad heeft de organisatie van de KNDB zich onvoldoende vernieuwd. Maar pas op Henk. Sommige mensen die zichzelf graag als vernieuwers zien klinken in het tijdperk van Spotify en Netflix als een grijs gedraaide oude plaat.
Henk de Witt wrote:Marcel is een krachtige lobby gestart voor het aanschaffen van goedkope Chinese borden.
Dat mensen hier reageren en ageren op het idee van distribueren van damborden betekent dat het een goed idee is dat geen lobby nodig heeft. Doe je mee Henk?
Henk de Witt wrote:De tijd van ‘Koopt Hollandse waar, dan helpen wij elkaar’, ligt achter ons nietwaar.
Het zal me aan het achterwerk oxideren waar en bij wie de KNDB – of welke andere dam organisatie ook – haar strooigoed inslaat. Het sleutelwoord is goedkoop. Goedkoop om volume te draaien.
Marcel Kosters wrote:Het dambord waarmee gespeeld kan worden, dat overtuigt dat dammen leuk is, is namelijk al geregeld. Bovendien is de boodschap die je op een fysiek dambord drukt (bijvoorbeeld: ga naar damz.nl, dit zijn de spelregels en zo speel je een toernooitje met je vrienden en vriendinnen) meteen zeer prominent zichtbaar. En blijft dat ook. Een fysiek dambord raakt veel minder snel kwijt of beschadigd. En daarmee blijft ook de opgedrukte boodschap (veel) langer behouden. En zal dus vaker worden gelezen door meer mensen. Een enkeling zal deze damset met boodschap na 100 jaar nog hebben en een damset om mee te spelen.
Henk de Witt wrote:Marcel laat zijn lobby vergezeld gaan van een foto met dammende Chinese kinderen. Een goede zet. Welk dammershart smelt niet bij de aanblik van dammende kindertjes. Maar waarom Chinese kinderen?
Omdat de door mij aangereikte borden van Chinese makelij zijn en ik het bord in praktijk wilde tonen. Een studiofoto kan een vertekend beeld geven van afmetingen en kwaliteit.
Henk de Witt wrote:Van elk Nederlands schoolkampioenschap worden massa’s foto’s gemaakt.
Klopt. Maar de Nederlandse schooldamkampioenschappen worden op dure KNDB vouwsets gespeeld en die kunnen we niet strooien. In ieder geval niet vanuit de huidige oplage en producent.
Henk de Witt wrote:Marcel heeft iets met China, hij zit er nu ook weer geloof ik.
Ik deel hier informatie die nodig is om een en ander in gang te zetten. Als Henk of iemand anders betere informatie heeft die tot lagere kosten leidt: geweldig! Doen! Ik zie het probleem niet.
Henk de Witt wrote:Met goedkope damborden voor kinderen is niets mis, maar hoe urgent is het om hier zoveel aandacht aan te besteden?
Henk de Witt schreef: (...)Dammen is een wegkwijnende sport, daar zijn we het dacht ik toch wel over eens. Dat poetsen we niet weg met woorden als 'ijzeren product' en een 'schoon spel'.(...)
Henk de Witt wrote:Op vele scholen zijn damborden aanwezig, zeker op scholen waar gedamd wordt.
Nee Henk. Het aantal deelnemende scholen en het aantal deelnemende kinderen aan de schooldam kampioenschappen daalt ieder jaar. En ook dat al tenminste meer dan tien jaar. Dat hoeft niet te verbazen als we weten dat het aantal leden en clubs dat tot nu deze kampioenschappen organiseert ook ieder jaar daalt. En dat is buitengewoon vervelend, want de enige leeftijdscategorie waarin de KNDB anno 2017 nog nieuwe leden mag verwelkomen is in de basisschool leeftijd. Bovendien verwijzen de damborden die nu wel aanwezig zijn niet naar damz.nl en de KNDB en daar is het ons natuurlijk ook een beetje om te doen, willen we de organisatie van ons damspel levensvatbaar houden.

Na ruim dertig jaar van krimp en focus op de perfectionering van wedstrijdreglementen, regeltjes, kadercursussen en ander gerommel in de marge hebben KNDB en clubs tezamen ruimschoots bewezen, niet in staat te zijn, te zorgen voor consolidatie. Laat staan groei van het ledenbestand. Inmiddels ook is de demografische opbouw van het KNDB-ledenbestand dusdanig, dat – als een kader based benadering al uitkomst had kunnen bieden – deze als leidende reddingsgedachte niet levensvatbaar meer is.

We weten, dat het damspel het beste aan (basisschool)kinderen verkoopt. We weten dat we geen kader hebben en we weten dat we een simpel en schoon product hebben dat zichzelf wijst en dat we een leger aan IT-vrijwilligers hebben. Bovendien weten we dat de KNDB een verzameling leden, clubs en evenementen is die om een door vrijwilligers onderhouden website heen draait. Tenslotte weten we, dat kinderen gaan dammen op het moment dat we een damspel tussen hen inleggen. Dan is het idee om zoveel mogelijk damborden te distribueren die de kinderen naar damz.nl verwijzen voor de hand liggend. Op damz.nl voorziet de KNDB via IT (die niet afhankelijk is van niet bestaande lokale vrijwilligers) in hun dam behoefte. Of het nu gaat om online trainen en spelen, of om online de dichtstbijzijnde wedstrijden en toernooien te vinden waar je aan kunt meedoen.
Henk de Witt wrote:Tot voor kort had elk Nederlands gezin een dambord in huis.
Een dambord zonder DamZ of KNDB-boodschap. Dertig of veertig jaar is kort geleden voor een groot deel van het KNDB ledenbestand. Voor anderen – de KNDB-leden van morgen – is het een niet te bevatten eeuwigheid. Het is 2017.
Henk de Witt wrote:Het voorstel van Frans de Jonge verdient veel meer aandacht. Damclubs op scholen, trachten op te zetten, waar mogelijk met steun van de KNDB. Trachten dit voort te zetten op middelbare scholen. Dammen temidden van leeftijdgenoten. Nu haakt de dammende jeugd massaal af in de middelbare schoolleeftijd.
Een prima idee. Dat niet in tegenspraak is met wat ik voorstel. Het voorstel van Frans is een volgende stap. Een stap echter ook die wederom veel vraagt van de KNDB en van haar vrijwilligers. En die ook kwetsbaar is door de kleinere volumes en grotere afhankelijkheden van vrijwilligers en organisatie.
Henk de Witt wrote:Daar zullen Chinese damborden geen verandering in brengen.
Laten we voor een begin van begrijpend vermogen svp “Chinese” door “betaalbare en in grote hoeveelheden te produceren” vervangen.
Last edited by Marcel Kosters on Sun Nov 12, 2017 16:30, edited 1 time in total.

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Sun Nov 12, 2017 15:17

Paul van de Veen wrote:Vraagje..

We hebben bij EDC nu een trosje jongeren 6 tot 10 jaar aan het dammen via een gemeentelijke Zapcard constructie.
Ik wil elk van die kids een dambordje meegeven als hun Zapcard vol is en ze zich op de volgende sport gaan oriënteren.
Uiteraard plak ik er aan de achterkant wel een stickertje EDC, KNDB en DamZ op. Dat is het probleem niet.

Waar haal ik 10, 20, 30 goedkope dambordjes + schijven vandaan tegen dermate lage kosten dat ik het wel gratis kan weggeven?
Bij de action hebben ze kartonnen damsets voor 1,29 euro.
http://slagzet.com

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sun Nov 12, 2017 16:22

Maurits Meijer wrote:
Paul van de Veen wrote:Vraagje..

We hebben bij EDC nu een trosje jongeren 6 tot 10 jaar aan het dammen via een gemeentelijke Zapcard constructie.
Ik wil elk van die kids een dambordje meegeven als hun Zapcard vol is en ze zich op de volgende sport gaan oriënteren.
Uiteraard plak ik er aan de achterkant wel een stickertje EDC, KNDB en DamZ op. Dat is het probleem niet.

Waar haal ik 10, 20, 30 goedkope dambordjes + schijven vandaan tegen dermate lage kosten dat ik het wel gratis kan weggeven?
Bij de action hebben ze kartonnen damsets voor 1,29 euro.
Cool. Heb je misschien een link?

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Sun Nov 12, 2017 16:52

Op de site kon ik ze niet vinden. In de winkel in Enschede ook niet.

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Sun Nov 12, 2017 18:11

Ik heb geen link wel foto's
DSC01903.png
DSC01903.png (76.49 KiB) Viewed 3273 times
DSC01904.png
DSC01904.png (86.18 KiB) Viewed 3273 times
DSC01906.png
DSC01906.png (70.37 KiB) Viewed 3273 times
http://slagzet.com

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sun Nov 12, 2017 20:57

Marcel Kosters wrote:Ter vergelijking: de laatste overhaul van damz.nl door de professionele organisatie kostte 30.000 euro.
Marcel, even voor mijn begrip: bedoel je hier te zeggen dat er 30.000 euro aan de damz.nl website is uitgegeven?

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Nov 13, 2017 00:41

Wieger Wesselink wrote:
Marcel Kosters wrote:Ter vergelijking: de laatste overhaul van damz.nl door de professionele organisatie kostte 30.000 euro.
Marcel, even voor mijn begrip: bedoel je hier te zeggen dat er 30.000 euro aan de damz.nl website is uitgegeven?
Voor zover ik meen te weten: ja. Aan de DamZ website en aan de via damz.nl aangeboden applicaties DamMentor en DamServer.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Nov 13, 2017 09:56

Dat is erg veel geld. En om nu te zeggen dat het bizar goed gemaakt is: vind ik ook niet.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Mon Nov 13, 2017 16:34

Lijkt me een reden om van DamZ toch maar goed gebruik te maken. (Liefst wel met verbetermogelijkheden. Ik begrijp dat het nu "is wat het is". Dat voelt voor € 30.000 onbevredigend.
(Goedkope dambordjes (Chinese makelijk of van de Action) en masse uitzetten op scholen inclusief DamZ sticker, inclusief beknopte spelregelfolder, inclusief 1 á 2 uur ondersteuning vanuit vereniging, bijvoorbeeld voor het eerste kleine toernooitje, daarnaast organisatie van een actieve jeugdafdeling binnen de vereniging. Lijkt me een behapbaar project voor veel verenigingen, ook in tijden van afnemend kader.
Ideaal voor de vele scholen met Plus-klasjes (en met docenten die zich afvragen waar ze nú die slimme kids weer eens mee gaan bezig houden)

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Mon Nov 13, 2017 16:41

Paul van de Veen wrote:Lijkt me een reden om van DamZ toch maar goed gebruik te maken. (Liefst wel met verbetermogelijkheden. Ik begrijp dat het nu "is wat het is". Dat voelt voor € 30.000 onbevredigend.
(Goedkope dambordjes (Chinese makelijk of van de Action) en masse uitzetten op scholen inclusief DamZ sticker, inclusief beknopte spelregelfolder, inclusief 1 á 2 uur ondersteuning vanuit vereniging, bijvoorbeeld voor het eerste kleine toernooitje, daarnaast organisatie van een actieve jeugdafdeling binnen de vereniging. Lijkt me een behapbaar project voor veel verenigingen, ook in tijden van afnemend kader.
Ideaal voor de vele scholen met Plus-klasjes (en met docenten die zich afvragen waar ze nú die slimme kids weer eens mee gaan bezig houden)
Goed plan Paul. Of voor veel verenigingen met een bejaard gehalte schooldamverenigingen. Misschien ook met een bestuurtje van ouders, zodat er nieuw kader ontstaat. De voorbeelden van die laatste zijn er ook. En zorgen dat op de middelbare scholen de lijn wordt doorgetrokken.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Nov 13, 2017 17:17

Wacht even heren, even kritisch blijven nadenken in een tijd van schaarse middelen. 30.000 euro? Mede voor een damserver terwijl er op play ok ook al gedamd kon worden? Ok, te kritisch zijn op vrijwilligers verhoogt de vreugde niet. Maar 30.000 euro klinkt niet als iets vrijwilligs. Wie heeft de boel ontwikkeld, was er een aanbesteding/prijsvergelijking en wie nam de beslissingen?

Post Reply