NK Vrouwen 2019

Post Reply
Marcel Kosters

NK Vrouwen 2019

Post by Marcel Kosters » Sun Mar 24, 2019 15:36

Nu: 18.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets voor 31-12-2020. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Prijs 3 euro. Minimum 20 sets, met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Re: NK Vrouwen 2019

Post by Frans de Jonge » Sun Mar 24, 2019 17:23

Marcel Kosters wrote:
Sun Mar 24, 2019 15:36

https://www.nporadio1.nl/fris Zondagochtend Radio 1 5.50 uur. https://nkvrouwen.kndb.nl/
Mooi interview Marcel. Dat is promotie voor het vrouwendammen! Laat de damsport maar door een mooie afspiegeling van onze bevolking worden beoefend. Is goed voor het imago van de damsport en voor nieuwkomers binnen de damsport is dit veel aantrekkelijker.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sun Mar 24, 2019 20:24

Wel een aparte manier waarop dit item tot stand is gekomen, voor zover ik dit tot nu heb achterhaald.
De redactie belde me vrijdag rond het middaguur op aangeven van HDC-secretaris Gerard van Velzen.
Gerard hadden zij "in een boekje" (weet nog niet welk) gevonden en Gerard verwees weer naar mij.
Daarop gaf ik naar de redactie aan even wat 'huiswerk' te willen doen en later die middag terug te bellen.
Toen ik dat (terugbellen) deed, bleek de redactie besloten te hebben het item af te voeren.
Zij hadden in de tussentijd nog wat belletjes met dammers gepleegd (met wie weet ik niet) en waren op
basis van die belletjes tot de conclusie gekomen dat het toch geen item voor de radio was. Dat vond ik
jammer en nadat we het een tijdje over het NK en het vrouwendammen hadden gehad besloot de redactie
alsnog tot wat zendtijd op dit zondags nog zeer frisse uur :D .
Nu: 18.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets voor 31-12-2020. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Prijs 3 euro. Minimum 20 sets, met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sun Mar 24, 2019 21:28

Wat in de uitzending niet geheel aan bod komt, maar wat ik naar aanleiding van mijn 'huiswerk' vooralsnog denk:

1. Zoals (ook door de KNDB-voorzitter in zijn voorwoord) gezegd, een apart NK voor vrouwen voegt om twee redenen toe:

A) Op de radar plaatsen dat dammen een (top)sport ook en juist voor meisjes en vrouwen is;
B) De sterkste Nederlandse vrouwen motiveren het beste uit zichzelf te halen. In Nederland - met meer dan 100 mannelijke spelers die niet zo heel ver van de absolute wereldtop afstaan - is handig om een vooralsnog niet zo grote maar wel zeer welkome en gewenste groep spelers een beter haalbaar tussendoel te geven alvorens voor het Algemeen Kampioenschap van Nederland te gaan. Dit even onder aanname dat het gemiddelde niveau van de vrouwelijke (top)damsters verder zal stijgen, naarmate er meer vrouwelijk (top)damsters komen. En dat zij zich zodoende steeds beter zullen kunnen meten met de topmannen. Of dit ook daadwerkelijk zal gebeuren lijkt me niet vanzelfsprekend maar ook (nog) niet uit te sluiten?
C) En ik zie eigenlijk nog een derde reden. Namelijk dat het NK Vrouwen gewoon ontzettend leuk en interessant is om te volgen voor de gemiddelde (dam)liefhebber. Zeker, als dat in combinatie met bijvoorbeeld live video commentaar wordt aangeboden.

2. Dat (de punten onder 1) gezegd hebbend, vind ik dat de KNDB-voorzitter het NK vrouwen terecht ter discussie stelt. Allereerst omdat gezond is om (schijnbaar) vanzelfsprekende zaken eens in de zoveel tijd te heroverwegen. Maar ook, omdat ik me afvraag, of een aantal aspecten van de huidige organisatie van vrouwen (en jeugd)dammen misschien niet inderdaad anders zouden kunnen en moeten. Enkele - voor nu losse! - gedachten:

A) Het format van de huidige NK's Algemeen en Vrouwen leent zich er misschien moeilijk toe. Maar een format waarin mannen en vrouwen in 1 en hetzelfde toernooi spelen en het NK Vrouwen een subklassement is, zou wellicht kunnen stimuleren dat de afstand tussen het niveau van mannelijke en vrouwelijke topdammers (sneller) kleiner wordt? Een NK finale met de beste zes mannen en de beste zes vrouwen die samen een rond toernooi spelen? Of - zolang de vrouwen nog zwaar ondervertegenwoordigd zijn - een NK finale algemeen met 12 spelers onder wie de kampioen van Nederland bij de vrouwen?

B) Bij de jeugd zou sneller dan bij de volwassenen een aanpassing als onder A mogelijk kunnen zijn. Voor de duidelijkheid: ik betoog nog geen enkele verandering, heb er zelf letterlijk nog geen nacht over geslapen. Maar toch even in de groep gooien: wat als we in de jongste leeftijdsgroepen de ook nog eens op aparte dagen georganiseerde Zwitserse toernooien voor algemeen en meisjes samenvoegen tot algemene toernooien per leeftijdscategorie met een subklassement NK voor meisjes? Zou dat negatief of positief werken op de motivatie van de meisjes (en de motivatie van de jongens!!!!) en hun speelsterkte?

Kalender technisch zou een dergelijk samenvoegen welkom zijn. Want er is geen dag waar je als organisatie van een eendags (jeugd)toernooi op kunt organiseren zonder een KNDB jeugdwedstrijd in de wielen te rijden. Of zonder als jeugdtrainer niet naar een jeugd NK te 'moeten' (en dus niet naar een lokaal toernooi te kunnen gaan, laat staan dit te organiseren).

Jaren terug - toen ik zelf ook in het KNDB-bestuur zat - is besloten dat meisjes EN bij de algemene wedstrijden EN bij de meisjes wedstrijden moeten kunnen meedoen. Dus: verschillende data (en organisaties) voor meisjes en algemene wedstrijden. Ook is toen besloten, dat welpen niet alleen bij welpen maar ook bij pupillen moeten kunnen meedoen. En pupillen bij aspiranten. Enzovoorts. Dus ook daar allemaal verschillende data en organisaties voor. Gericht op fanatieke veelspelers dan wel (super) talenten. Maar, zo begin ik steeds meer te denken, dat is misschien niet zo handig naar de breedte en emancipatie / ontwikkeling toe en wellicht toe aan heroverweging. De kalender wordt nu weliswaar gevuld voor enkele super gemotiveerde jeugdspelers, maar tegelijkertijd lijkt dit de mogelijkheden voor 'gemiddelde' jeugdspelers en daarmee de mogelijkheden om hen te binden (onbedoeld!) te beperken.

Gedachte experiment: wat als we - om te beginnen? - (de HF van) het NK Welpen en het NK Welpen Meisjes zouden samenvoegen tot 1 HF NK met een subklassement NK meisjes?! Er voor nu nog even vanuit gaande, dat welpen meisjes het 'zwaarder' hebben ten opzichte van jongens om op hoge plaatsen te eindigen en dat meisjes ook nog zijn ondervertegenwoordigd in de welpen categorie. We zouden als doel kunnen hebben: minimaal 50% meisjes welpen in (de HF van) het NK welpen. Dat zou de noodzaak van een apart subklassement NK meisjes welpen op vrij korte termijn moeten kunnen uitsluiten?

In de recent nogal gegroeide jeugd competitie van de Haarlemse Damclub zie ik - vooralsnog, we zijn nog niet zo lang onderweg! - geen aanleiding om een apart meisjes subklassement in te stellen. We maken tot nu alleen onderscheid naar leeftijd. Meisjes (19) zijn op de in totaal 42 jeugdspelers ook nog maar licht ondervertegenwoordigd op de clubavond. Er hoeft niet veel meer te gebeuren, of meisjes zijn in de meerderheid.

Tenslotte nog een link naar de DamZ! strategie: deze bedoelt meisjes en jongens in gelijke mate aan te spreken. Dusdanig, dat zij ook ongeveer in gelijke mate lid besluiten te worden van club en bond. Een meer gelijke m/v verdeling zou in allerlei opzichten - niet in de laatste plaats het organisatorische opzicht - zeer de voorkeur moeten hebben boven het hengstenbal dat we de afgelopen eeuw als damliefhebbers voor onszelf hebben georganiseerd. Het is dan ook een zeer bewuste keuze, dat op de voorzijde van de DamZ! verpakking een meisje en een jongen samen spelen.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Mar 25, 2019 12:32

Naar aanleiding van deze discussiedraad stuurde Frank Teer een reactie waarin hij aangeeft:

- Dat dit thema bij de FMJD World Cup toernooien al enige jaren aan de orde is;
- De organisatie van ieder World Cup toernooi de keuze krijgt tussen één open toernooi voor iedereen, waarbij een subklassement voor vrouwen voor de vrouwen World Cup punten telt, of aparte toernooien;
- De voorkeur hierin van speelsters varieert. Sommigen spelen liever alleen tegen vrouwen en anderen, onder wie de huidige wereldkampioene, geven de voorkeur aan één open toernooi omdat ze het belangrijk vinden tegen sterke tegenstanders te kunnen spelen;
- Met name in het afgelopen jaar is zichtbaar, dat de speelsters lang meedraaien in de top van het algemeen klassement en dat zij steeds vaker winnen van mannelijke grootmeesters.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Mar 30, 2019 18:45

Image
http://www.thailandopen.nl/

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Mar 30, 2019 18:49

Image

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Mar 30, 2019 19:01

Uit de Facebook groep "International Draughts" een mooi eerbetoon aan de kersverse nieuwe vrouwen kampioen van Nederland 2019, Denise van Dam!
Van harte gefeliciteerd :drinking: :angel:

Image

Image

Image

Image

Image

VibeMan

Post by VibeMan » Sun Mar 31, 2019 22:26

Een verrassende, maar vooral een uitstekende prestatie van Denise, van harte proficiat!

Post Reply