Nieuwe KNDB Bondsraad in aantocht

Post Reply
VibeMan

Re: Nieuwe KNDB Bondsraad in aantocht

Post by VibeMan » Tue May 14, 2019 20:52

Al uitslagen bekend van de stemronde?

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Wed May 15, 2019 12:03

Hoe ziet het tijdpad er verder uit?

In de laatste week van mei maakt het stembureau de uitslag van de verkiezingen bekend, met de namen en de totale stemmenaantallen van de 15 gekozen kandidaten en de vier niet-gekozen kandidaten (de ‘reserve-leden’).
Alle kandidaten ontvangen rond 1 juni persoonlijk bericht. De gekozen kandidaten worden op zaterdag 29 juni 2019 (de datum van de eerste Bondsraadsvergadering in nieuwe samenstelling) als nieuwe leden geïnstalleerd.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sat May 18, 2019 20:37

Uitslag bekend. Wat een geweldig resultaat!! En een statement! Marcel Kosters en Paul van de Veen 1e en 2e. Laat dit een les zijn voor die incapabele voorzitter van de KNDB. We willen breedtesport.

En wat ook mooi is: Kees van den Berg laatste met slechts 10 stemmen. Die man heeft zich nog nooit constructief opgesteld in de paar jaren dat ik lid was van de Bondsraad. Sterker nog, hij deed telkens zijn uiterste best om de boel te frustreren door te weigeren op de BR-mail te reageren.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sun May 19, 2019 08:40

Michel Stempher wrote:
Sat May 18, 2019 20:37
Uitslag bekend. Wat een geweldig resultaat!! En een statement! Marcel Kosters en Paul van de Veen 1e en 2e. We willen breedtesport.
Een mooie uitslag met een mooie diversiteit aan kandidaten die allemaal bevlogen zijn met de damsport. Ik verwacht een gezonde interne discussie tussen bestuur en Bondsraad over de visie, koers en strategie voor de (georganiseerde) damsport. Maar het is helaas nog geen afspiegeling van onze (dam)samenleving. Iets voor een volgende verkiezing!
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun May 19, 2019 10:32

Ik ben verrast dat ik gekozen ben. Ruim zelfs , en dat zonder dat ik op de voorkeurslijst van Van den Hoek stond. :D

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun May 19, 2019 13:18

Frans de Jonge wrote:
Sun May 19, 2019 08:40
Michel Stempher wrote:
Sat May 18, 2019 20:37
Uitslag bekend. Wat een geweldig resultaat!! En een statement! Marcel Kosters en Paul van de Veen 1e en 2e. We willen breedtesport.
Een mooie uitslag met een mooie diversiteit aan kandidaten die allemaal bevlogen zijn met de damsport. Ik verwacht een gezonde interne discussie tussen bestuur en Bondsraad over de visie, koers en strategie voor de (georganiseerde) damsport. Maar het is helaas nog geen afspiegeling van onze (dam)samenleving. Iets voor een volgende verkiezing!
Staat de uitslag al ergens gepubliceerd? Op de KNDB-site zie ik niets. Maar in grote lijnen stond de uitslag natuurlijk al vast. Slechts negentien kandidaten voor vijftien plekken. Dat Paul van de Veen gekozen zou worden, stond ook vast. Een rabbiate anti-vernieuwer, zoiets valt goed in het conservatieve damwereldje. Nog slechts tweetiende promille van de Nederlanders damt. Onwaarschijnlijk weinig. In vele dorpen en steden is in het geheel geen damclub meer. De media tonen steeds minder interesse in deze langzaam wegkwijnende denksport. We kunnen dus niet zeggen dat dit conservatisme ons veel heeft gebracht. Dit neemt niet weg dat er ook goede mensen in de bondsraad komen. Maar laten we de invloed van de bondsraad niet overschatten. Ook bondsraadsleden met goede ideeën kunnen geen ijzer met handen breken. Het conservatisme is zeer taai gebleken.

Bij gebrek aan visie en een vernieuwingsagenda zien we steeds weer simpele kreten opduiken. De ene keer is het 'We gaan digitaal!', op dit moment doet 'Breedtesport!' het goed. Een kreet die getuigt van weinig oog voor de chronische anorexia waaraan de damwereld lijdt. Er is geen wondermedicijn om het skelet weer van vet op de ribben te voorzien. De liefde voor breedetesport lijkt bij sommigen ook gepaard te gaan met het afschrijven van het topdammen. Kleine, provinciale denkers als Paul van de Veen eisen eerst dat topdammen een remisespel blijft. We hebben net weer bij het rapidtoernooi in Beijing kunnen zien waartoe dat leidt. Absurd. Maar vervolgens weet Paul de oplossing. Op lager niveau vallen heus nog wel beslissingen, zo is Paul opgevallen. Breedtesport, weet je wel. Triest.

De nieuwe bondsraad is eenzijdig qua samenstelling. Geen vrouwen, geen kleur, een behoorlijk hoge gemiddelde leeftijd. Wel een afspiegeling van de damwereld, vooral in de provincie. In de grote steden, met name in het Westen van het land, dammen relatief veel mensen met een Surinaamse en Afrikaanse achtergrond. We kunnen vaststellen dat de traditionele manier van dammen niet meer aanspreekt. Bij vrouwen al helemaal niet. Ook van de vrouwen die vanuit de jeugd zijn gekomen, haken de meeste vroeg of laat af, zeker als ze kinderen krijgen. Er zullen lossere, speelsere, minder tijdrovende vormen gevonden moeten worden.

Mooier kunnen we het niet maken, desalniettemin wens ik de nieuwe bondsraadsleden veel succes!

Dolly's brother

Post by Dolly's brother » Sun May 19, 2019 13:52

Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Sun May 19, 2019 21:18

Ah.... net buiten de boot.... succes aan degenen die wel gekozen zijn.

Tip? Kijk eens verder dan naar je eigen club....jullie moeten nu de kar samen trekken

Post Reply