World Draughts Forum

It is currently Thu Nov 15, 2018 21:54

All times are UTC+01:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Zesde Lishui Open
PostPosted: Wed Nov 07, 2018 07:55 

Uitslagen en partijen via https://www.lishuiopen.com .

Nu: 18.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets voor 31-12-2020. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Prijs 3 euro. Minimum 20 sets, met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Post subject: Re: Zesde Lishui Open
PostPosted: Wed Nov 07, 2018 13:16 

Real name: Eric van Dusseldorp
Lekker groot toernooi weer.
Waarom doen er, buiten Doumesh, geen Nederlanders mee?

PostPosted: Wed Nov 07, 2018 14:27 

Real name: Joost de Heer
Baljakin doet ook mee.

Er doen ook geen Afrikanen mee.

PostPosted: Wed Nov 07, 2018 17:03 

EricvanDusseldorp wrote:
Waarschijnlijk mede omdat de toernooi informatie vrij laat is gepubliceerd en alleen in een aanhangseltje aan de FMJD-kalender. Desalniettemin inderdaad een fors bezet toernooi!

Nu: 18.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets voor 31-12-2020. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Prijs 3 euro. Minimum 20 sets, met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

PostPosted: Wed Nov 07, 2018 19:20 

Marcel Kosters wrote:
EricvanDusseldorp wrote:
Waarschijnlijk mede omdat de toernooi informatie vrij laat is gepubliceerd en alleen in een aanhangseltje aan de FMJD-kalender. Desalniettemin inderdaad een fors bezet toernooi![/quote

Het valt altijd weer op dat de toernooien daar heel professioneel worden aangepakt, mooie zalen, fraaie aankleding, ik denk popukaire plaatsen en veel pers.
Geweldig dat de damsport juist nu daar zo leeft waar in Europa het zo´n tranendal is.

PostPosted: Tue Nov 13, 2018 03:47 

Dieter wrote:
Geweldig dat de damsport juist nu daar zo leeft waar in Europa het zo´n tranendal is.
In China is de staat de stuwende kracht. In Europa zijn de dam organisatie en dam liefhebbers meer aangewezen op eigen kracht en ondernemerschap. Beide gebieden kunnen van elkaars sterke punten leren.

PostPosted: Tue Nov 13, 2018 13:21 

Zo, Lishui Open is ook weer achter de rug.
Wederom een stomvervelend toernooi, in betrekkelijke anonimiteit afgewikkeld.
Felicitatie uiteraard aan winnaar Alexei Tsjizjov.

Alexei dankte de toernooizege dankzij een nipte overwinning in de laatste ronde tegen een speler van het [i]net niet[i] het hoogste niveau, Ivan Trofimov.
De partijen tussen spelers van het hoogste niveau waren weer oninteressant. Of het nu Tsjizjov-Baljakin is of Valneris-Georgiev, je ziet de zouteloze remise van verre aankomen. Op Toernooibase vond geen enkele dammer deze toppartijen een analyse waard. Nul commentaar. Hiermee, het is al vaak gezegd, onderscheidt de damsport zich van alle andere sporten.

Er zijn dammers die zouden willen genieten van dammen op het hoogste niveau. Van spanning, vuurwerk, beslissingen. Zo niet dammers als Paul van de Veen, Michel Stempher c.s. Zij betuigen regelmatig hun liefde aan de remisetelling. Lishui zal hen weer menig natte droom hebben bezorgd. Dat kan. Over voorkeuren valt niet te twisten. Wat niet zo aardig is, is dat zij het geheim van hun orgastische genoegens strikt voor zichzelf houden. Zij zouden toch op zijn minst een poging kunnen wagen om hun liefde voor de zouteloze remise toe te lichten.

Tot dan zou ik zeggen, hou op met dit soort toptoernooien. Bedenk iets anders.

PostPosted: Tue Nov 13, 2018 14:45 

Henk de Witt wrote:
Zo niet dammers als Paul van de Veen, Michel Stempher c.s. Zij betuigen regelmatig hun liefde aan de remisetelling. Lishui zal hen weer menig natte droom hebben bezorgd. Dat kan. Over voorkeuren valt niet te twisten. Wat niet zo aardig is, is dat zij het geheim van hun orgastische genoegens strikt voor zichzelf houden. Zij zouden toch op zijn minst een poging kunnen wagen om hun liefde voor de zouteloze remise toe te lichten.

hr. de Witt, wat bent u toch een onvoorstelbare oude zeikerd.
Ik heb niets te maken met Lishui, ik heb ook niets te maken met jouw natte dromen om allerlei maffe tellingen in te voeren.
Je krijgt er geen jeugdlid meer of minder door. Dat is mijn mening.
Ik houd de geheimen van ledenwinst bepaald niet voor mijzelf.
Zet het dammen in de picture door damborden uit te delen aan kinderen.
Organiseer dammen en damles op scholen.
Organiseer op je club ook eens andere spelvarianten, andere speltempi, andere toernooivormen.
Denk als KNDB na hoe je overgaat naar een andere organisatievorm.
Denk na over een andere competitie opzet.
Denken en doen, dat helpt.
Voldoende toelichting of zal ik het nog iets krachtiger formuleren?

PostPosted: Tue Nov 13, 2018 22:43 

Real name: Michel Stempher
Henk de Witt wrote:
Er zijn dammers die zouden willen genieten van dammen op het hoogste niveau. Van spanning, vuurwerk, beslissingen. Zo niet dammers als Paul van de Veen, Michel Stempher c.s. Zij betuigen regelmatig hun liefde aan de remisetelling. Lishui zal hen weer menig natte droom hebben bezorgd. Dat kan. Over voorkeuren valt niet te twisten. Wat niet zo aardig is, is dat zij het geheim van hun orgastische genoegens strikt voor zichzelf houden. Zij zouden toch op zijn minst een poging kunnen wagen om hun liefde voor de zouteloze remise toe te lichten.

Wow, lang geleden dat ik zo'n fraai stukje poëzie voorbij heb zien komen. Mijn complimenten voor deze onvergetelijke woorden. Gelukkig leef je niet meer in het verleden, waarin alleen een man-vrouwrelatie goed is, maar ook relaties tussen geslachten onderling en tussen man en damsteen worden normaal gevonden door jou. Goedzo, velen zouden een voorbeeld moeten nemen aan deze zienswijze.

To the point: in mijn ogen is de 'remisetelling' zo erg nog niet op het niveau tot aan mijn niveau. Pas bij de toppers (1400 en hoger) wordt het wat vervelender, maar als ik spelers als Sipma en Groenendijk bekijk, valt zelfs dat allemaal te bezien. Toegegeven, als de spelers remise willen, dan wordt het remise. Waarom ik niks zie in alle andere tellingen, is het feit dat spelers als Sipma zullen worden afgestraft om hun risico's. Een klein nadeeltje wordt door een topgrootmeester onmiddellijk in een voordelige remisestand omgezet, wat bij een alternatieve telling afdoende zou zijn voor de winst.
Mensen gaan dus voorzichtiger spelen.
Maar oke, dit is nog niet echt bewezen, dus het staat een ieder vrij om toptoernooien te organiseren met deze regelgeving. Als een organisatie mijn bescheiden niveau gedoogt, wil ik best deel uitmaken van zo'n toernooi om te kijken hoe het is. Maar dit probleem speelt in mijn ogen dus alleen in partijen waarbij beide spelers ca. 1400+ hebben.

Maar goed, dan nu de argumentatie van Paul van de Veen. Hier sluit ik me uiteraard volledig bij aan. We kunnen allerlei leuke dingen met tellingen gaan doen, maar dit is niet wat ik interessant vind. Een overwinning meer of minder gaat ons echt geen leden opleveren. Kijk eens naar het schaken en hoeveel mensen daar online spelen steeds. De huidige match is niet om aan te gluren, maar het weerhoudt niemand ervan het spel te spelen. Kijk eens naar voetbal: tegenwoordig is het catenaccio-voetbal helemaal in. Geen haan die ernaar kraait, gezien de vele jeugdspelertjes.
Wat wel bijdraagt aan de zichtbaarheid van het dammen en aan de beoefening van het dammen is om actief bepaalde doelgroepen te bereiken. Dat doe je niet door een puntentelling, maar door naar die doelgroepen toe te gaan. Zo is van het DamZ-damsetplan aangetoond dat duizenden kinderen enthousiast worden van het dammen. Lang niet iedereen zal ook lid worden van een damclub, maar dat hoeft ook niet. De eerste stap is dat kinderen weer een dambord in de klas en thuis hebben, zodat ze als ze een keer niks te doen hebben tegen elkaar kunnen dammen. Niemand die zich ervoor interesseert met welke regels dat gebeurt, zolang ze maar plezier hebben. De kinderen die het echt leuk vinden, zullen vanzelf wel de weg vinden naar serieuzere vormen van het damspel. En laat dat nou net het tweede deel van het DamZ-damsetplan zijn: een voortreffelijke online voorziening om de liefhebber te enthousiasmeren.

Oke, het zal je vast verbazen dat ik net als jij geen zin heb in die saaie partijen en dat ik dat hele toernooi in China geen seconde heb gevolgd. Ik heb nog geen enkele zet voorbij zien komen. Ik geloof alleen niet dat er kinderen en/of ouderen gaan dammen als wij tevreden zijn over de uitslagen en partijen. Kinderen worden wel enthousiast als ik zoals vandaag met Henk Kamminga een school bezoek om daar een cursus te geven. We begonnen met 20 kinderen en na 6 lessen zijn er nog steeds 14 over. Dit zijn 14 kinderen die het superleuk vinden om te dammen! Gaat alles helemaal zoals het hoort volgens de regels en is iedereen de nieuwe Jan Groenendijk? Welnee. Maar het is een feest van jewelste iedere keer als wij er zijn en dit is waar het om draait! En dan gebruiken we nog niet eens de DamZ-damsets, sorry Paul en Marcel :wink:

Om af te sluiten: laten we blij zijn met het materiaal dat we voorhanden hebben en laten we hier al onze energie op richten. Wat we toch niet direct kunnen veranderen, heeft niet de hoogste prioriteit. Gelukkig ben jij op jouw eigen manier ook gewoon uitstekend bezig voor het dammen. In het verleden heel erg goed met jeugd bezig en onlangs dus een breedtesporttoernooi + een invitatiegroep met een alternatieve puntentelling. Beide initiatieven zijn goed voor het aanzien van het dammen, maar ik voel niet zo de behoefte om m'n pijlen te gaan richten op de puntentelling, aangezien ik niet direct de correlatie ontdek tussen het aantal mensen dat op een of andere manier damt en het winstpercentage op een titeltoernooi. En dat terwijl ik uit mijn jonge ervaringen en uit de ervaringen van mensen om mij heen (zowel de groepen die gebruikmaken van DamZ-sets als de groepen die gebruikmaken van het regioplan Noord) zie dat het enthousiasme om te dammen echt groot is als wij het enthousiast presenteren.

PostPosted: Wed Nov 14, 2018 02:12 

De constatering van een remise probleem in de top bijt op geen enkele wijze met de constatering dat DamZ! een krachtig marketing en organisatie concept is.

De een zal persoonlijk harder willen lopen voor aanpakken van het remise probleem, de ander voor het uitrollen van DamZ!. Beide topics hebben
aandacht nodig. Helemaal prima dat Henk zich (vooral) richt op het verlichten van het remise probleem in de top. Een taaiere strijd dan het voor het dammen winnen van jonge kinderen, maar iemand moet het beslist doen. Dat is mijn oprechte overtuiging.

Het remise probleem in de top (ons visitekaartje naar buiten en inderdaad ook en zeker in het Zwitserse Lishui toernooi was het weer dieptreurig) en het oplossen daarvan is in mijn ogen niet de enige stap die nodig is voor (een begin van) de wederopbouw van dammen als topsport. Verder zijn nodig:

- Een gevulde wedstrijdkalender met frequente top events, bijvoorbeeld iedere 2 weken... Zo namelijk kun je publiek opbouwen en vasthouden. En publiek heb je nodig als je geld voor de organisatie van deze events wilt ophalen. KNDB Ereklasse lijkt de perfecte proef- en ontwikkeltuin.

- Het vermogen om deze events op een goed standaard niveau te verkopen / presenteren. Paul van de Veen en ik hebben in 2006-2007 de infrastructuur gelegd met ontwikkeling van de DGT Elektronische damborden. Wieger Wesselink en Huub van de Wetering hebben aansturing software en robuust zetten algoritme ontwikkeld. Hendrik Veenstra heeft de Javascript (mobiel toegankelijke) Oerterp applet ontwikkeld. Feike Boomstra, Jelle Wiersma, Ed Gilbert en Hendrik Veenstra hebben daar live computer analyse bovenop gebouwd. Met Jasper Lemmen heb ik enige experimenten gedaan met live streaming video met behulp van DamVids van Peter Schuitema. Alexander Presman heeft een grafische applicatie bedoeld voor video streaming ontwikkeld. Matthias de Kruijf en Marcel Nijman hebben nu recent een nieuwe applicatie ontwikkeld.

Maar vooralsnog ontbreekt de visie om de zaken samen te voegen en uit te bouwen. En wel op een wijze die houdbaar is voor het kleine en armlastige damwereldje. Je kunt voor een WK match misschien wel een systeem opzetten (wat tot nu niet gebeurd is overigens!) dat enkele tienduizenden euro's kost, maar als je het daarna niet meer kunt inzetten omdat er teveel mankracht, geld en apparatuur aan te pas komt is dat een nutteloze exercitie. Je moet gaan voor een (open source) opzet waarop makkelijk voortgebouwd kan worden en die relatief makkelijk overal ter wereld toegepast kan worden door kleine organisaties. Ook en juist in China. Dus moet bij ontwerp tevoren worden nagedacht over gebruik van bijvoorbeeld door Google aangeboden oplossingen die helaas niet in China toegankelijk zijn. Als je in aanmerking neemt dat het damgedeelte van het IMSA Elite Event in Huai'an in 2016 180.000 euro prijzengeld had is hopelijk duidelijk waarom dat van groot belang is.

- Dat is de technische vereiste. En daarnaast is er natuurlijk een publicitaire / marketing vereiste. Ook daar moet een standaard gezet worden en een merk opgebouwd.

Tenslotte: ik deel de probleem analyse van Henk 100%.

Over de oplossingsrichting (puntentelling) ben ik zelf niet enthousiast. Vooral omdat voor mij persoonlijk - en naar ik meen te weten voor het grote publiek - het damspel (of de verslaggeving daarover) niet aantrekkelijker wordt. Dammen win je door al de schijven van je tegenstander te slaan of deze klem te zetten. In mijn ogen lijkt een eenvoudige regel te ontbreken die voorkomt dat een partij met een 1 om 3 eindspel - dat in de top in 95% van de gevallen door de mindere partij bereikt kan worden - eindigt. Met remise als resultaat.

Dat gezegd hebbend: als eerst experimenteren en puntenoverwinning nodig zijn om uiteindelijk tot een intrinsieke aanpassing te komen: wat mij betreft prima.

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+01:00