World Draughts Forum

It is currently Mon Dec 17, 2018 06:14

All times are UTC+01:00

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject: Re: Magie van het dammen
PostPosted: Thu Mar 29, 2018 15:40 

GuidoB wrote:
Gerard de Groot wrote:
In de AVG moet je dus expliciet toestemming hebben voor het verwerken van foto's.

Ik heb deze vraag al een paar keer gesteld, maar nogmaals: waar staat dat?

Uit http://www.denieuwereporter.nl/2017/12/hoe-verhoudt-het-portretrecht-zich-tot-de-privacywetgeving/

Of je publiceert met toestemming (en dan moet je die aantonen en moet die voldoen aan de strikte eisen uit de AVG) of je beroept je op de vrijheid van meningsuiting en dan krijg je vervolgens dezelfde belangenafweging als voorheen onder het portretrecht.

PostPosted: Thu Mar 29, 2018 15:44 

GuidoB wrote:
Gerard de Groot wrote:
In de AVG moet je dus expliciet toestemming hebben voor het verwerken van foto's.

Huur maar een jurist in als je waterdicht bewijs wilt hebben. Je kunt in tal van teksten nalezen dat een herkenbare foto een persoonsgegeven is. En volgens de AVG heb je toestemming nodig voor het verwerken van persoonsgegevens. En daar laat ik het even bij.

PostPosted: Thu Mar 29, 2018 16:26 

Gerard de Groot wrote:
GuidoB wrote:
Gerard de Groot wrote:

Je kunt in tal van teksten nalezen dat een herkenbare foto een persoonsgegeven is.

Top, Gerard. Zo komen we echt verder. :?

PostPosted: Thu Mar 29, 2018 16:56 

Uit de AVG tekst, sectie definities:

""persoonsgegevens": alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare
natuurlijke persoon ("de betrokkene"); als identificeerbaar wordt beschouwd een
natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de
hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een
online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke,
fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die
natuurlijke persoon;"

Informatie wordt niet gedefinieerd, maar het is moeilijk te beargumenteren dat een foto geen informatie zou zijn.

Hmm dat kopieerde niet zo fijn.

PostPosted: Thu Mar 29, 2018 17:00 

GuidoB wrote:
Gerard de Groot wrote:
GuidoB wrote:

Je kunt in tal van teksten nalezen dat een herkenbare foto een persoonsgegeven is.

Top, Gerard. Zo komen we echt verder. :?

Zit je nou te trollen, Guido? :D
De eerste tekstregel in de link die Geb hier postte is: "Wist je dat een foto een persoonsgegeven is?"
Ook in de wetstekst die Casper liet zien, over het verschil tussen gewoon persoonsgegeven en bijzonder persoonsgegeven, is het af te leiden
En je zou ook de linkjes die Jan Pieter aangaf eens kunnen openen.

En in de AVG zelf staat de volgende definitie: "1) "persoonsgegevens": alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon ("de betrokkene"); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;"
Maar om dit te begrijpen, heb je een jurist nodig.

PostPosted: Thu Mar 29, 2018 17:08 

Je moet inderdaad wel een jurist zijn. Maar foto's van een activiteit die heeft plaatsgevonden vallen in principe onder vrije nieuwsgaring.

Volgens mij kun je daarom foto's van een wedstrijd plaatsen op een website maar mag je geen foto's gebruiken zonder toestemming vooraf voor bijv. promotiedoeleinden

PostPosted: Fri Mar 30, 2018 10:50 

Geb Kos wrote:
Je moet inderdaad wel een jurist zijn. Maar foto's van een activiteit die heeft plaatsgevonden vallen in principe onder vrije nieuwsgaring.

Volgens mij kun je daarom foto's van een wedstrijd plaatsen op een website maar mag je geen foto's gebruiken zonder toestemming vooraf voor bijv. promotiedoeleinden
Dit lijkt me een juiste samenvatting. Geen reden tot juridische haarkloverij. De damwereld heeft dacht ik wel andere zaken om zich druk over te maken.

Overigens een vreemd topic 'Magie van het dammen' van mijn clubgenoot Frits Luteijn. Bedoeling en relevantie ontgaat me een beetje. Ook het plaatsen van een close-up foto van Christien Schneider (voorheen Fung). Volgens mij is Christien al enkele jaren geleden gestopt met dammen. Belangrijker dan juridisch gesteggel lijkt mij de vraag wat Frits voor ogen heeft met het plaatsen van die foto en of het netjes is om deze foto zomaar te plaatsen.
Wetgeving is meestal niets anders dan in juridische taal vastleggen van wat we in het dagelijks leven als fatsoenlijk ervaren.

PostPosted: Fri Mar 30, 2018 13:01 

Real name: Frits Luteijn
Henk de Witt wrote:
Geb Kos wrote:

Dit lijkt me een juiste samenvatting. Geen reden tot juridische haarkloverij. De damwereld heeft dacht ik wel andere zaken om zich druk over te maken.

Overigens een vreemd topic 'Magie van het dammen' van mijn clubgenoot Frits Luteijn. Bedoeling en relevantie ontgaat me een beetje. Ook het plaatsen van een close-up foto van Christien Schneider (voorheen Fung). Volgens mij is Christien al enkele jaren geleden gestopt met dammen. Belangrijker dan juridisch gesteggel lijkt mij de vraag wat Frits voor ogen heeft met het plaatsen van die foto en of het netjes is om deze foto zomaar te plaatsen.
Wetgeving is meestal niets anders dan in juridische taal vastleggen van wat we in het dagelijks leven als fatsoenlijk ervaren.

De genoemde foto's staan op de voorpagina van het boek. Deze foto's mogen kennelijk gebruikt worden voor dit doeleinde.

Ik zou graag actuelere foto's gebruiken. Maar beschik daar niet over. Zodra andere foto's beschikbaar zijn, zal ik die op het boek zetten.

PostPosted: Sun Apr 01, 2018 15:57 

Kleine opmerking bij de teksten: In de Nederlandse versie van het Wiersma diploma is een klein deel in het Frans ipv het Nederlands. Verder goed dat dit alles beschikbaar komt.

PostPosted: Fri Dec 07, 2018 10:48 

Waar staan de tot nu vertaalde delen momenteel online? FMJD.org lijkt vooralsnog alleen 'A Course in Draughts' aan te bieden. Zou de KNDB methode daar misschien ook een plek kunnen krijgen?

Nu: 18.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets voor 31-12-2020. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Prijs 3 euro. Minimum 20 sets, met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+01:00