Henk de Witt wrote:
pieter wrote:
Ik ben het ermee eens dat het bepaald geen genot voor het oog is die partijen, dus inderdaad moet er iets veranderen. Aan de andere kant gruwel ik van termen als Delftse Telling, Killer Dammen en andere fratsen.
Dit stelt me ernstig teleur Pim. Ik kan je wel zeggen dat de match Tsjizjov-Valneris in 2005, gespeeld met (een variant) van de Delftse telling, liet zien hoe leuk topdammen kan zijn. Zeven partijen, slechts twee remises, en ook deze remisepartijen waren tot het einde toe spannend. Als we volgens de oude (en huidige helaas) telling hadden gespeeld waren de partijen alle in remise geëindigd. Voor wie is dat nu leuk? Voor het publiek? Voor de media? Voor de sponsors die veel geld in de match hebben gestoken? Voor de spelers zelf? Al deze vragen lijken me makkelijk te beantwoorden.
Ook de voordelen van de Delftse telling zijn eenvoudig op te noemen:
1. Sportief gezien. In de Delftse match werden vier van de zeven partijen gewonnen door Valneris, hij won de match met overmacht. Terecht, want het was duidelijk dat hij in die match vrijwel steeds de bovenliggende partij was. In de oude telling was het 7-7 geworden, totaal geen afspiegeling van de krachtsverhoudingen.
2. Elke partij was tot het einde toe spannend. Niks geen 'fratsen' zoals nu in de partijen Baljakin-Virny, Schwarzman-Baljakin en nog een rijtje andere partijen. Deze supersnelle, afgesproken remises hangen rechtstreeks samen met de remisetelling.
3. Met het afschaffen van de remisetelling verlos je de damsport van een enorm imagoprobleem.
In al die jaren dat ik heb gepleit voor modernisering van de damsport, ben ik nog nooit een argument, ik herhaal één argument, tegengekomen dat pleit voor handhaving van de remisetelling. Ook jij komt niet met een argument, wel met een stempel, namelijk 'fratsen'. Makkelijk Pim. De Delftse telling scharen onder 'fratsen' is, met alle respect, zomaar wat roepen. Zoals al jaren conservatieve dammers zomaar wat roepen. Een serieuze, inhoudelijke discussie wordt voortdurend uit de weg gegaan. Feitelijk is er maar één reden waarom een groep dammers de remisetelling wil handhaven. Dat is dat deze telling al honderden jaren bestaat en dus moet blijven bestaan. Met als gevolg het failliet van dammen als topsport.
Ik ben het met u eens dat de Delfste telling heel goed kan werken om het remise-probleem op te heffen. Met die regels wordt een voorsprong in materiaal immers direct in de punten verwerkt. In het ideale geval worden betere standen dus ook beloond met meer punten zoals u aangeeft.
Ik denk dat van de aanpassingen wat regels betreft de Delfste Telling ook veruit de beste is, aangezien daarbij het spel zelf hetzelfde blijft zoals bijvoorbeeld bij Killer niet het geval is.
Ondanks dat dit systeem zeker voor meer beslissingen zal gaan zorgen (noem het voordeel remises, want dat zijn het eigenlijk), ben ik er toch geen fan van.
Ik ben namelijk bang dat dit soort aanpassingen weliswaar op papier interessant zijn (men ziet dat er gewonnen wordt), maar in de praktijk in flauwe partijen resulteert waarin spelers niet meer bereid zijn om gigantische risico's te nemen. Ik noem als voorbeeld een speler als Georgiev. Georgiev heeft vele kwaliteiten, maar één daarvan is dat hij tegenstanders provoceert en koste wat kost spel wil maken. Men heeft het gezien tegen Hein in de kwalificaties, maar ook tegen Tsjizjow in de Finale.
Weet Georgiev niet dat het eigenlijk niet goed voor hem is, en dus gevaarlijk? Uiteraard wel, maar hij wil spel. Op de momenten dat het verkeerd dreigt te gaan, dan gaat hij ervan uit dat hij goed genoeg rekent om nog een remise binnen te slepen. Er zijn talloze partijen die op zo'n manier gespeeld worden en iedere speler die bereid is om flinke risico's te nemen moet af en toe flink op de handrem om remise te maken. Maar, vaak wordt dat dan wel een benauwde remise die met de DT een verlies zou opleveren.
Op dit moment juicht het publiek bij het zien van dat soort partijen, en zijn het die spelers die we een dikke pluim voor strijdlust geven. Ik ben bang dat de Delftse Telling ervoor zal zorgen dat men voortaan nog langer nadenkt voordat er zulke risico's genomen gaan worden.
Ik ben bang dat het resulteert in meer overwinningen (volgens de delfste Telling), maar saaiere partijen voor de liefhebber.