remisemarge in Killer

Rein Halbersma

remisemarge in Killer

Post by Rein Halbersma » Sun Jul 26, 2009 14:57

Vanuit Truus heb ik gezocht naar 3 om 3 schijveneindspelen waarbij de 3 witte schijven elk op de eigen bordhelft staan. Dit levert 813 standen op. Zwart wint in 28 gevallen, wit in 47 standen en de overige 738 stellingen (>90%!) eindigden in remise. Wat zijn zulke standen waard in killer? Hier een voorbeeld van de 12 standen waarin de speler met "de gevreesde dunne-stellingen-techniek" (Sjtsjogoljew dus) meedoet.

Image
1) Koeperman-Slawa WK 1965, de stand eindigde in remise na 8-12 27-22 19-24 43-38 24-29 38-32 29-34. Ook in Killer was dit het optimale verloop geweest, eveneens met remise als eindresultaat. Met wit aan zet is deze stand in Killer overigens wel gewonnen (en nog steeds remise in oud-dammen).

Image
2) Slawa-Andreiko WK 1968, de stand eindigde in remise na 18-22. Ook in Killer is deze stand remise, maar dan geeft 18-22 wel de enige redding, terwijl in oud-dammen ook 16-21 en 14-20 nog remise waren geweest. In beide spelvormen blijft de stand remise met wit aan zet.

Image
3) Slawa-Sijbrands, USSR-NLD interland 1970, Sijbrands wist ternauwernood remise te maken na 4-9 29-23 9-14 23-18 14-19 42-38 7-11 18-12 11-17 12x21 19-24 etc. In Killer is het witte voordeel (4 tempi) ruimschoots voldoende voor winst.

Image
4) Andreiko-Slawa RK 1973, Andreiko haalde remise na 17-22 30-25 22-28 35-30 24x35 25-20 (zowel het enkele offer 19-24 als het dubbeloffer 19-24 28-33 wint niet). In Killer wint zo'n beetje elke zet (ook een extra tempo helpt wit niet).

Image
5) Slawa-Korenewski RK 1978, met wit aan zet werd hier remise overeengekomen: alle zetten leiden tot gelijkspel (idem met zwart aan zet). In Killer is deze stand vlijmscherp: wie aan zet is, wint!!

Image
6) De Bal-Slawa Minsk 1983, alle witte zetten (behalve 28-23) leiden tot remise; idem met zwart aan zet. In Killer staat wit gewonnen (zowel met wit als met zwart aan zet). Het partijverloop 33-29 2-7 40-35 7-11= bijvoorbeeld, zou in Killer simpel winnen na 29-24x24 en wit haalt 2 dammen en vangt de zwarte dam af.

Image
7) Tsipes-Slawa RK 1985, remise ongeacht wie aan zet is. In Killer wint zwart, ongeacht wie aan zet is. Het partijverloop 18-22 37-31 16-21 31-26 21-27 49-44 23-28 33-29 28-33 29x38 22-28 26-21 27x16 44-39 16-21 38-33 28-32 33-28 32x23 39-34= zou in killer natuurlijk verloren zijn.

Image
8) Slawa-Webmaster RK 1986. Alle zetten leiden naar remise, ongeacht wie aan zet is. Met Killer is dit ook een uitgebloed standje met wit aan zet, maar zwart aan zet mag alleen geen 15-20 spelen.

Image
9) Slawa-Petoechew, Moskou-Leningrad 1988. Remise zowel met wit als met zwart aan zet (alle zetten met 4 of 22). In Killer wint het met wit aan zet, en is het remise met zwart aan zet (alleen 22-27 of 4-10).

Image
10) Slawa-Letsjinski Cannes 1990. Remise met zowel wit als zwart aan zet in beide spelvormen (en wit aan zet mag in beide spelvormen alleen geen 38-33 spelen).

Image
11) Boezjinski-Slawa, Tallin 1995. Remise met zowel wit als zwart aan zet omdat de oppositie door offeren altijd verbroken kan worden met wederzijdse doorbraak. In Killer is deze stand wederom vlijmscherp: wie aan zet is wint!

Image
12) Amrilloew-Slawa, Challenge Mondial 1997. Remise in oud-dammen zowel met wit als zwart aan zet. In Killer remise met wit aan zet, en gewonnen met zwart aan zet. Het frustrerende partijverloop 18-22 40-34 4-49 34-29 21-26 29-23 22-28 32-27 28x19 27-22= hoef je in Killer niet te proberen.

Conclusie: 12 standen die in oud-dammen remise zijn ongeacht wie aan zet is. Laten we dit tellen als 24 remises. In Killer: 3 standen waar het remise is ongeacht wie aan zet is, 3 standen waar 1 van beide kleuren aan zet kan winnen en remise met een tempo minder, 4 standen waar een kleur kan winnen ongeacht wie aan zet is, en 2 vlijmscherpe standen waar wie aan zet is wint! Totaal: 9 remises op 24 standen (37,5%) ipv 24 uit 24 (100%) remises.
Last edited by Rein Halbersma on Sun Apr 17, 2011 11:23, edited 3 times in total.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sun Jul 26, 2009 15:17

Bedankt voor dit waardevolle onderzoek.
Oppositie is een machtig wapen in killer en zo hoort het ook.
Heaven is no location, but a state of mind

wellnesswrotter

Post by wellnesswrotter » Mon Jul 27, 2009 09:59

Image

Mag wit aan zet (slag) hier kiezen?

48x48 (over 39, 24, 12 en 42) (remise)
of moet hij
48x43 (over 32, 12, 24, 39) (winst voor zwart)

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Jul 27, 2009 10:11

wellnesswrotter wrote:Image

Mag wit aan zet (slag) hier kiezen?

48x48 (over 39, 24, 12 en 42) (remise)
of moet hij
48x43 (over 32, 12, 24, 39) (winst voor zwart)
Hij mag kiezen. Dus 48x48. Als ie slim is.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Jul 27, 2009 12:13

Het is hoog tijd om killer in te voeren op het hoogste niveau. Bij voorkeur direct op FMJD niveau op het podium waar het remisespook het meest huis houdt: de WK match.

Daar is geen spelregelwijziging voor nodig, alleen een herenakkoord tussen de twee deelnemers aan de match, eventueel vast te leggen in een aanvullend contract met een sponsor. Wellicht zijn er sponsors geinteresseerd om hun naam te verbinden aan een dergelijke reanimatiematch.

Als Ron Heusdens in Brazilie wereldkampioen wordt, is hij bereid om in de aansluitende WK match met de killerregels te spelen. Ik hoop dat vele van zijn collega's, alsmede heersend kampioen Alexander Schwarzman, daar ook positief tegenover staan.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Jul 27, 2009 12:48

Bert Zwart wrote:Het is hoog tijd om killer in te voeren op het hoogste niveau. Bij voorkeur direct op FMJD niveau op het podium waar het remisespook het meest huis houdt: de WK match.

Daar is geen spelregelwijziging voor nodig, alleen een herenakkoord tussen de twee deelnemers aan de match, eventueel vast te leggen in een aanvullend contract met een sponsor. Wellicht zijn er sponsors geinteresseerd om hun naam te verbinden aan een dergelijke reanimatiematch.

Als Ron Heusdens in Brazilie wereldkampioen wordt, is hij bereid om in de aansluitende WK match met de killerregels te spelen. Ik hoop dat vele van zijn collega's, alsmede heersend kampioen Alexander Schwarzman, daar ook positief tegenover staan.
Mee eens. Een contract is, denk ik, wel noodzakelijk, maar dat is zo gemaakt.
Een mooie prijzenpot zal verreweg de meeste grootmeesters wel over de streep trekken. Dat is niet flauw bedoeld, maar is gewoon reëel.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Sun Aug 09, 2009 22:12

ouwe seun wrote:Uiteraard krijg je met Killer nu ook juweeltjes van nieuwe eindspelen voorgeschoteld (prachtig) De theorie is anders en waarschijnlijk is het late middenspel van wezenlijk belang lees ik op het forum.(interessant) In de toekomst komen natuurlijk allemaal nieuwe Killer boeken en computerprogramma’s uit.(schitterend)
Knappe koppen hebben al hele eindspel databases gemaakt en komen met vergelijkingen van standen die door Killer wel gewonnen worden.(verrassend!)
Knap en creatief bedacht dit Killer en ik bespeur dan ook veel enthousiasme bij diverse meedenkers. (super)

MAAR: De vergelijkingen zijn volgens mij niet goed te maken omdat deze twee denksporten verschillend zijn. Er moet anders gedacht worden, er zijn andere strategieën en theorieën.
Killer is waarschijnlijk beter verkoopbaar aan pers en sponsoren vanwege de hogere winstpercentages (in Fries dammen is dit % nog hoger dacht ik en het kersverse Lineo van Candamir scoort ook hoger dan dammen) maar jongens HALLO we gaan onze EDELE DAMSPORT toch niet verlaten? Het is leuk om eens een ‘snelkiller toernooi ‘ te houden, prima niets mis mee maar om deze variant definitief in te voeren? We gooien toch niet x-jaren aan eindspel weg?

Alle ideeën voor verandering zijn ontstaan omdat men vond dat er teveel remises waren, maar om daarvoor de leden van de KNDB aan een andere denksport te helpen (dat veel op dammen lijkt) vind ik zelf geen goed idee. Ik dam al ongeveer 29 jaar op mijn eigen niveau en heb ook menig maal gedacht: Chips, het wint net niet, of pffff, een benauwde remise.
Daar leg je je gewoon bij neer (als voordeelpartij) en hop op naar de volgende partij.

Maar als nu blijkt dat er een steeds groter wordende behoefte is om de meerderheids partij meer te belonen (ook met het oog op het verkopen van de damsport aan de buitenwereld?) dan kan ik mij de creatieve zoektochten maar al te goed begrijpen.
Er wordt hiermee nog steeds ge-experimenteerd, van plusje t/m Delfts en weet ik al niet meer. Speeltempo’s aanpassen of zo’n opzet als de afgelopen wk match, het Venga systeem lijken mij ook allemaal goede zoek richtingen omdat ze geen afbreuk doen aan het damspel dat we nu kennen. Alternatieven zoeken zonder andere spelregels te bedenken.
Tenminste als je een sport wilt beoefenen dat Dammen heet.
Killer, lineo lijken mij leuke denksporten en ik bewonder alle energie die er door diverse mensen ingestopt wordt. Misschien dat het lukt ooit een sportbond op te richten in deze versie. Fries dammen, heeft al een dambond, prachtig maar deze Ouwe Seun uit Friesland houdt het bij de fraaie denksport dat dammen heet.
Jaap wrote:En hoe zou jij het toernooi wat nu in Zeeland wordt gespeeld noemen?
Top-dammers spelen er mee. Vanaf de knock-out fase win je met een schijfje meer. Een top-dam toernooi wat mij betreft, en waaraan ontleen jij het recht om dat geen dammen te noemen? Dammen heeft geen eigenaar, en ook dammen kan soms wel eens veranderen toch? En wees gerust, ook oud-Grieks kun je nog steeds tot je nemen op het gymnasium, en het vak heet Grieks.
ouwe seun wrote:Jaap,

Ik heb in dit stukje alleen aangegeven wat ik minder geslaagd vindt aan Killer en/of Lineo dat is het verdwijnen van de bekende eindspelen (en het zetje van Bergen)
Ik heb uitgelegd dat ik denk dat het een andere denksport is en dat we het moeten zoeken (tenminste dat denk ik) in systemen die niet de huidige regels van het damspel aanpassen.
Dus ook zoiets als wat in Zeeland gebeurt is een optie. Lijkt mij ook een prachtig top-damtoernooi! Ik heb het nog eens nagelezen maar volgens mij heb ik nergens beweerd dat dit geen dammen is. Dat klopt ook, wat ik vind dat dit namelijk wel dammen is.
Persoonlijk vind ik dat bedachte Venga systeem het mooist maar daar was mijn reactie eigenlijk niet voor bedoeld. Ik was bezorgd als liefhebber van het rijke eindspel. Met Killer krijg je een andere eindspel schatkamer.
Over “Dammen vs. Oud-dammen”, als je goed ziet heb ik daar een smiley bij geplaatst, een klein knip oogje naar de Killer fans om aan te geven dat ik fan van dammen ben. Maar uiteraard zijn de Killer fans ook fan van dammen want zij maken zich immers ook bezorgd over de huidige situatie. Anders zijn we toch niet op zoek naar veranderingen? Dus eigenlijk doet iedereen zijn best om de damsport te verbeteren. Grieks / oud Grieks? Als Ajax fan ook geen probleem.
Beste Willem,

dank voor je positief kritische antwoord.
Inderdaad denk ik zeker dat Killer-fans fan van dammen zijn, en ook dat zij zich bezorgd maken. Ik vind het wel wat jammer dat juist terwijl er een ander groot toernooi met verander-ambities, in Zeeland, wordt gespeeld, de discussie niet over het zeg maar "Zeeland-systeem" maar over Killer gaat.
Ik ben trouwens enigszins verrast te horen dat jij het Zeeland-systeem wel tot dammen vindt horen, blijkbaar weegt die ene extra regel bij Killer erg zwaar, maar accepteer je wel dat je het toernooi, en dus in potentie ook je eigen partij, met een schijf meer kunt winnen?

Iedereen doet zoals je zegt ongetwijfeld zijn best om de damsport te verbeteren. Maar als iedereen zijn best doet, en als kwaliteit zich zou uiten in kwantiteit, ofwel leden, betekent dit dat we helaas weinig kwaliteit in huis hebben, of denk jij daar anders over?

Vraag blijft, gegeven de qua ledenaantal vrij desastreuze ontwikkelingen wat te doen. Bij alles wat je doet of verandert zijn er allerlei nadelen te bedenken. Dammers zijn daar goed in. Ook zijn dammers goed in het bedenken van hun eigen, volgens ingenieuze beredeneringen, veel betere veranderingstrategie. Helaas zijn dammers niet zo goed in het vinden van medestanders, zodat vaak veel ingenieus uitvindwerk slechts in de prullenbak belandt. Resultaat voor het dammen is dat er nooit iets verandert, en daarmee bedoel ik zeker ook dat de dalende ledentrend niet zal veranderen.

Ik ben er van overtuigd dat als dammen als topsport, en daarmee bedoel ik impliciet ook op de NOC-NSF gelden, wil overleven dat we onze regels wel zullen moeten veranderen. Hoe, het maakt mij als damsport-liefhebber al niet eens zoveel meer uit, beter een half ei dan een lege dop zullen we maar zeggen. Helaas onderkent de meerderheid van de dammers en dambestuurders die noodzaak niet.

Uiteraard zijn veranderingen in de regels lang niet het enige belangrijke.

De damcultuur op b.v. clubavonden is een cultuur die niet meer in onze tijd past, daar trek je nou eenmaal geen leden mee. Helaas zijn de dammers die nog wel komen op clubavonden, en dat blijkbaar leuk vinden, ook de stemmers op de ledenvergadering, het valt dus niet mee om daar binnen de huidige verenigingsstructuur veel aan te doen.

Een ander groot probleem bij dammen is het behoud van jeugdleden. Heeft mede maken met de damcultuur. Terwijl de gemiddeld NOC/NSF sport ongeveer 75% van zijn jeugdleden behoudt ligt dat percentage bij dammen op nog niet eens 10%. Vooral de ik noem ze maar even "gewone" jeugdleden, niet extreem goed in dammen, maar wel gewoon intelligent, zijn vaak snel vertrokken. Gevolg is niet alleen ledenverlies, maar ook nog eens het verlies van potentiele inspirerende nieuwe bestuurders.

Al met al een erg sombere situatie. De topics over Killer zijn vrees ik een mooi voorbeeld. Velen zijn enthousiast. Maar denk jij dat er ook iemand iets gaat doen? Wie organiseert dat top-Killer-toernooi? Welke KNDB-bestuurder of actief KNDB-lid ziet het als een uitdaging? Hoeveel investering hebben we er als dambond voor over om actief mee te denken over veranderingen?

Heb je de nieuwe ledenaantallen per 1 juli al gezien? De trend naar beneden is stabiel.
Geeft Killer een uitvlucht?

Kosmos

Post by Kosmos » Sun Aug 09, 2009 23:06

Image

Scholma - Domtsjev

Toch is het mogelijk om bij het KD (klassiek remiseren) de remisemarge te slechten, mits je tegenstander blundert.
Zoals wanneer je tegenstander hier 13-19?? doet.

Rein Halbersma

Re: remisemarge in Killer

Post by Rein Halbersma » Thu Aug 20, 2009 17:08

Het vervolg op het eerdere onderzoekje naar 3 om 3 standen.

Vanuit Truus heb ik gezocht naar 4 om 4 schijveneindspelen waarbij de schijven elk op de eigen bordhelft staan. Dit levert 2585 standen op. Zwart wint in 111 gevallen, wit in 159 standen en de overige 2315 stellingen (bijna 90%!) eindigden in remise.

Wat zijn zulke standen waard in killer? Er zijn in dit geval 42 standen waarin de speler met "de gevreesde dunne-stellingen-techniek" (Sjtsjogoljew dus) meedoet. Zijn 4 om 4 standen liepen in 41(!!) gevallen remise, en de ene keer dat hij won stond het remise...
Image
Agafonow-Sjtsjogoljew RK 1976: wit aan zet gaf op maar had remise na het offer 35-30!

De komende tijd een feuilleton hoe de 42 remisestanden van Sjtsjogoljew in Killer hadden kunnen aflopen.
Last edited by Rein Halbersma on Sun Apr 17, 2011 11:24, edited 1 time in total.

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Thu Aug 20, 2009 17:36

Image
1) Slawa-Sjafarow 1962. In de partij werd het remise na 27-22 19-23 22-18 16-21 18x27 23-28 en zwart offerde zich naar 2 dammen. In Killer wint wit wel (zwart aan zet is overigens remise).

Image
2) Hisard-Slawa, WK 1964. In de partij remise doordat wit zich na het zwarte 25-30 met 27 naar 16 liep en zich naar dam offerde. In Killer wint zwart na 20-24 en omdat offeren op de lange vleugel verliest door overmacht moet wit iets doen op zijn korte vleugel, maar dat kan zwart niet van dam afhouden. (Met wit aan zet is het overigens remise doordat wit op tijd met 3 schijven op de lange vleugel komt en dan wel zonder offeren kan doorbreken).

Image
3) Slawa-Koeperman WK 1964. Met beide kleuren aan zet remise in beide spelvormen.

Image
4) Koeperman-Slawa WK 1965. Met beide kleuren aan zet remise in beide spelvormen.

Image
5) Slawa-Galkin RK 1965. Remise na 23-29. Idem in Killer (wel gewonnen met wit aan zet door 39-33, onder meer omdat wit dan de oppositie mee heeft)

Image
6) Slawa-Andreiko Challenge Mondial 1966. Remise na 26-21 (nog sneller remise met zwart aan zet door 11-17). In Killer gewonnen met wit aan zet, remise met zwart aan zet.

To be continued...
Last edited by Rein Halbersma on Sun Apr 17, 2011 11:24, edited 2 times in total.

Kosmos

Post by Kosmos » Thu Aug 20, 2009 18:05

Rein Halbersma wrote:[img]http://fmjd.org/dias2/save/12507811853.png[/img]
1) Slawa-Sjafarow 1962. In de partij werd het remise na 27-22 19-23 22-18 16-21 18x27 23-28 en zwart offerde zich naar 2 dammen. In Killer wint wit wel (zwart aan zet is overigens remise).

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12507815408.png[/img]
2) Hisard-Slawa, WK 1964. In de partij remise doordat wit zich na het zwarte 25-30 met 27 naar 16 liep en zich naar dam offerde. In Killer wint zwart na 20-24 en omdat offeren op de lange vleugel verliest door overmacht moet wit iets doen op zijn korte vleugel, maar dat kan zwart niet van dam afhouden. (Met wit aan zet is het overigens remise doordat wit op tijd met 3 schijven op de lange vleugel komt en dan wel zonder offeren kan doorbreken).

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12507820557.png[/img]
3) Slawa-Koeperman WK 1964. Met beide kleuren aan zet remise in beide spelvormen.

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12507821122.png[/img]
4) Koeperman-Slawa WK 1965. Met beide kleuren aan zet remise in beide spelvormen.

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12507823582.png[/img]
5) Slawa-Galkin RK 1965. Remise na 23-29. Idem in Killer (wel gewonnen met wit aan zet door 39-33, onder meer omdat wit dan de oppositie mee heeft)

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12507827618.png[/img]
6) Slawa-Andreiko Challenge Mondial 1966. Remise na 26-21 (nog sneller remise met zwart aan zet door 11-17). In Killer met beide kleuren aan zet verloren voor zwart.

To be continued...
Prachtig onderzoek, Rein, het water loopt me al uit de mond.
En nu wil ik de vraag wel eens beantwoorden of hier nu sprake is van een loterij of dat je kunt voorspellen wie wint.

dia 1: Wit is er gewoon doorheen, terwijl een tegenaanval nog niet eens op gang gekomen is. Dit hoort dus te winnen voor wit. En het wint ook.
Bij oud-dammen is het meer een loterij, ook al lig je er eigenlijk af, je krijgt een vol punt.

dia 2: Zwart staat strategisch duidelijk beter op beide vleugels. Zwart zal dus winnen.

dia 3: Niet te zien wie beter staat. Dus remsie, Niks loterij!

dia 4: Niet te zien wie beter staat, dus remise. Niks loterij!

dia 5: Na 39-33 staat <23> in de omsingeling. Even rekenen volstaat om te zien dat zwart vastloopt of dat wit te snel doorbreekt. Wit wint dus.
Met z.a.z ontsnapt zwart met 23-29 aan de omsingeling, remise dus!

dia 6: Wit heeft liefst 6 tempi terreinwinst! Wit wint dus. In oud-dammen heb je helemaal niks aan de terreinwinst (1-1).

Mijn conclusie is dat ik alle 6 uitslagen kan voorspellen. Ik wil het ook wel eens proberen zonder gepubliceerde databasekennis!

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Thu Aug 20, 2009 18:20

Kosmos wrote:
En nu wil ik de vraag wel eens beantwoorden of hier nu sprake is van een loterij of dat je kunt voorspellen wie wint.

Mijn conclusie is dat ik alle 6 uitslagen kan voorspellen. Ik wil het ook wel eens proberen zonder gepubliceerde databasekennis!
OK, eat your heart out (en aub ook graag aangeven waar 1 tempo verschil de uitslag verandert):

Image
7) Wiersma-Slawa EK landen 1967 (zaz)

Image
8) Pomeranets-Slawa RK 1968 (zaz)

Image
9) Slawa-Andreiko WK 1968 (zaz)

Image
10) Slawa-Sijbrands interland 1970 (waz)

Image
11) Slawa-Gantwarg 1971 (zaz)

Image
12) Slawa-Korchow RK 1971 (waz)
Last edited by Rein Halbersma on Sun Apr 17, 2011 11:25, edited 3 times in total.

Kosmos

Post by Kosmos » Thu Aug 20, 2009 19:54

Rein Halbersma wrote:
Kosmos wrote:

OK, eat your heart out (en aub ook graag aangeven waar 1 tempo verschil de uitslag verandert):

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12507848184.png[/img]
7) Wiersma-Slawa EK landen 1967 (zaz)

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12507848918.png[/img]
[img]images/smilies/icon_cool.gif[/img] Pomeranets-Slawa RK 1968 (zaz)

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12507849389.png[/img]

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12507849921.png[/img]

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12507850489.png[/img]

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12507850934.png[/img]
12) Slawa-Korchow RK 1971 (waz)
Oke, daar gaan we dan:

dia 7: Tempoverhouding zo goed als gelijk, geen doorbraken, dus remise.

dia 8: Na 24-29 gevolgd door 20-24-30 is zwart er door. Zwart wint dus.

dia 9: Wit staat sterk met schijven op 26 en 27, deze staan uiteraard beter dan 16 en 17 (terreinwinst). Bovendien kan wit doorbreken met 44-39 38-33 27-22x22 enz. Wit wint.

dia 10: Wit heeft 3 tempi meer, plus twee tempi in de zak: als wit 37-32-27x27 speelt pakt hij nog 2 extra tempi terreinwinst. Ik heb uiteraard geen zin om iets uit te rekenen dus ik taxeer het gewoon op winst.

dia 11: Ik tel de tempi niet eens hier. Het is wel duidelijk dat wit veel meer terrein heeft. Waarschijnlijk winst voor wit, al zit de oppositie mee voor zwart na 6-11, maar hier gaat het erom dat wit keihard doorbeken gaat op rechts.

dia 12: Lastig. Ik zie zo snel niet wie er beter staat, dus ik ga voor remise.

NU de taxatie bij oud-dammen:

dia 7: elk 4 blokjes, dus remise.
dia 8: idem
dia 9 idem
dia 10 idem
dia 11 idem
dia 12 idem

Lekker subtiel...

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Thu Aug 20, 2009 20:30

Kosmos wrote:
Rein Halbersma wrote: [img]http://fmjd.org/dias2/save/12507849389.png[/img]

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12507850489.png[/img]
dia 9: Wit staat sterk met schijven op 26 en 27, deze staan uiteraard beter dan 16 en 17 (terreinwinst). Bovendien kan wit doorbreken met 44-39 38-33 27-22x22 enz. Wit wint.

dia 11: Ik tel de tempi niet eens hier. Het is wel duidelijk dat wit veel meer terrein heeft. Waarschijnlijk winst voor wit, al zit de oppositie mee voor zwart na 6-11, maar hier gaat het erom dat wit keihard doorbeken gaat op rechts.
Je scoorde in elk geval 4 uit 6 goed. Standen 9 en 11 waren het moeilijkst. Zwart aan zet heeft een tempoachterstand van 3 en 7 respectievelijk. Maar (oneven verschil met even aantal schijven) wel 2x de oppositie mee.

In dia 9 betekent dit dat zwart na 4-9-13-18 niet van veld 22 kan worden afgehouden (38-33-28? en 4-voudige oppositie). Daarmee pakt zwart met 17-22 tempi terug en wordt het remise. Met wit aan zet is het wel gewonnen (+4 met oppositie voor wit) maar grappig genoeg niet door 44-39 38-33 27-22 maar wel door 38-33-28 en 27-22.

In dia 11 is heeft zwart de oppositie nog harder nodig en mag zwart zich na 6-11-16 en 38-33-28 vooral niet aan 2-8? bezondigen (27-22! en wit wint) maar na 12-18 moet wit zich uit de 4-voudige oppositie redden door met 26-21 te offeren. De 7 tempi verschil maken dat wit dan wel zo vroeg op dam komt dat het offer niet fataal is. Met wit aan zet is het natuurlijk wel gewonnen.

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Thu Aug 20, 2009 20:41

Image

Deze stand is ook een sterk staaltje van hoe scherp killer is. Wit aan zet staat 2 tempi voor met na 37-32-27 nog eens 2 tempi erbij. Dat leidt dus tot een 3 om 3 met 4 tempi meer en (dus) de oppositie mee. Ruimschoots genoeg voor winst.

Met zwart aan zet heeft wit maar 1 tempo meer, maar wel de oppositie mee. Zelfs na een agressieve zwarte opstoot als 22-28, waarmee de witte stelling bijkans finaal wordt opeengespleten, is het toch zwart die als eerste moet offeren. Wit houdt met 27 en 29 de geisoleerde voorpost in bedwang en speelt schijven 37 en 48 er mooi omheen. Ook dan wint wit dus!
Last edited by Rein Halbersma on Sun Apr 17, 2011 11:25, edited 1 time in total.

Post Reply