World Draughts Forum

It is currently Sat Oct 21, 2017 10:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Jan 14, 2006 19:15 

Quote:
Provinciale Zeeuwse Courant van 01-12-2005

Bevelander gaat na EK voor veteranen dammen op de Filipijnen
Kees Rijk beleeft spannende weken

door Koen de Vries

ZOUTELANDE - Kees Rijk zal het niet ontkennen: het EK dammen voor veteranen maakt veel in hem los. „Ik ben elke dag gespannen en heb vooral na de eerste dag van het toernooi slecht geslapen“, bevestigt de bijna 63-jarige Lewedorper.

En misschien is er nog iets dat ten koste gaat van zijn nachtrust: Rijk gaat binnenkort een verre reis maken. Hij damt al sinds mensenheugenis, maar het EK in Zoutelande is toch iets bijzonders. Het feit dat er deelnemers uit negen landen naar de slaperige Walcherse badplaats zijn gekomen, dat de krant en de omroep veel aandacht aan het toernooi besteden, dat er bij de opening mooie toespraken werden gehouden: al die dingen brengen de door de wol geverfde dammer een beetje uit zijn evenwicht. „En ik baalde ook enorm van de loting“, voegt hij eraan toe. „Ik moest in de eerste ronde tegen de Rus Tetoechov, een superman die in 2003 Europees kampioen was bij de veteranen, terwijl Aart Walraven en Peter Schunselaar twee zwakke tegenstanders lootten. Ik begon als het ware met twee punten achterstand op mijn Zeeuwse concurrenten. Ook dat hield me uit mijn slaap.“

De strijd om de titel beste veteraan van Zeeland speelt een grote rol in Zoutelande, zegt Rijk. „Peter Schunselaar zei dat ik een beetje nonchalant over het EK deed en daarin had hij natuurlijk gelijk. Ik ga niet roepen dat ik het hier even ga maken. Ik hou me liever op de vlakte en dat nonchalante kan me helpen. Als je te gespannen gaat dammen, wordt het niks.“

Inmiddels is Rijk in fel gevecht met zijn Zeeuwse rivalen Schunselaar en Walraven. Na zijn nederlaag tegen Tetoechov boekte hij twee overwinningen en is hij weer helemaal onder de mensen.

Niet alleen het EK is een spannende gebeurtenis voor Kees Rijk. Zijn reis naar het verre oosten houdt hem ook sterk bezig. Volgende week vertrekt hij naar de Filipijnen en Thailand, waar hij op bezoek gaat bij twee broers. Op de Filipijnen gaat hij dam-ontwikkelingswerk verrichten. Door de plaatsvervangend voorzitter van de dambond daar, Nestor Nebolido, is hij uitgenodigd een simultaan te geven. Tegenstanders zijn de spelers uit de zuidelijke miljoenenstad Davao, waar Rijks broer met zijn Filipijnse vrouw woont.

Braziliaans systeem

Voor de Bevelander is zo’n simultaan niet zo bijzonder, voor zijn tegenstanders des te meer. Zij zijn niet gewend te dammen op een bord met honderd velden. „Op de Filipijnen dammen ze op 64 velden, volgens het Braziliaanse systeem. Ik moet de borden zelf meenemen. Bij de Nederlandse dambond heb ik oprolbare plastic borden gekocht, die ik in een koker meeneem. Het zorgt wel voor zes kilo extra gewicht in mijn bagage.“

Rijk denkt dat het verzoek van Nebolido een reden heeft. „De Filipijnen zijn niet aangesloten bij de werelddambond, de FMJD. Dat komt onder meer omdat ze een andere vorm van dammen spelen. Ik denk dat dit een eerste stap is om bij de FMJD te komen.“ Als wisselgeld voor de simultaan moest Rijk toezeggen dat hij twee dagen later aan het jaarlijkse plaatselijke damtoernooi meedoet. Dat deed hij met plezier, wat de organisator weer begroette als ’een historische gebeurtenis’, omdat voor het eerst een buitenlander aan het toernooi in Davao meedoet. „Ik heb door het EK niet veel tijd gehad dat ’Braziliaans’ te oefenen. Ik heb een programmaatje gedownload waarmee je live tegen spelers uit de hele wereld kunt spelen. Het is er nog niet van gekomen. Wel weet ik dat dammen op 64 velden heel anders is. Ooit speelde ik in Goes tegen een Rus uit de buurt van Vladivostok, die voor zijn werk in Antwerpen was en een mogelijkheid zocht ergens te dammen. Hij kwam bij mijn club in Goes terecht en bleek het alleen op 64 velden te kunnen. Ik weet nog dat combinaties heel anders zijn dan wij gewend zijn en dat je zo aan de overkant van het bord bent.“

Die beslommeringen houden hem nu amper bezig. Rijk wil eerst pieken op het EK voor veteranen en daarvoor moet hij boven zichzelf uitstijgen. „Het valt me op dat de Zeeuwen die op papier wat minder zijn, stuk voor stuk uitstekend spelen. Evert Wiskerke houdt twee ijzersterke Russen op remise, Frans Blaas verslaat bijna een sterke Israeliër, Jo Houmes wint van Lebedev en ook Maarten Marijs en Jan Grim spelen sterk. Ik zal ook met de mindere spelers rekening moeten houden.“

Kees Rijk schrijft:

Quote:
Beste Hanco,

Ik heb inmiddels weer een CD over de uitzending van omroep zeeland.
Inmiddels is deze natuurlijk behoorlijk verouderd.
Ik zal niettemin een cc bezorgen.

Mijn mail gaat over een totaal ander onderwerp.

Ik ben in de Filippijnen geweest.
Door mijn broer heb ik daar simultaan gespeeld tegen een aantal zeer enthousiaste dammers uit de streek ( Davao en omgeving ) . Het spel dat daar speelt heet Dama en is in feite Braziliaaans dammen. Men speelt op 64 velden en verder dezelfde spelregels als ons 10x10 dammen.
Ik heb simultaan gespeeld op 10x10 borden. 10 stuks had ik meegenomen van hier en hun geschonken.
Ik moet zeggen zeer verrast te zijn door hun nivo. Vooral in zetjes met dunne standjes waren ze zeer bedreven.

Verder ben ik naar de opening geweest van hun jaarlijkse toernooi wat buiten wordt gespeeld. In het bijzijn van de burgemeester van Davao is het toernooi geopend. Vier dagen met de eerste dag de jeugd en vervolgens elke dag een sterkere groep. Ik was uitgenodigd de laatse dag mee te spelen.
Helaas was ik op die dag verhinderd.

Inmiddels heb ik regelmatig contact met een zekere Nestor Bedolido die een zeer fanatieke propagandist is van het dammen daar. Hij vecht met grote inzet voor erkenning van de damsport als een volwaardige sport.
Op dit moment wordt het dammen vooral beoefend door de lagere klasse van de samenleving en niet als een serieuze sport beschouwd.
Hij zag mijn bezoek als een gelegenheid duidelijk te maken dat dammen wel degelijk een sport is die in genoeg landen van de wereld als volwaardige sport wordt beschouwd.
Hij hoopte op steun van de overheid voor meer promotie en een mogelijk lidmaatschap van de FMJD. Ik heb ook met de ambtenaar van sportzaken van Davao gesproken en iets verteld over het dammen in Nedeland en Europa.

Hanco mogelijk is het iets voor het forum.
Ik heb wat foto's bijgesloten zowel van mijn simultaan maar ook van de opening van het toernooi waarbij ik tegen een van de kinderen speelde.
Tevens een foto waarbij echt te zien is hoe het daar wordt gespeeld.
Stenen tafels waar een dambord is gekrast met wat doppen en geld op tafel.

Hartelijke groeten,

Kees Rijk

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 24, 2006 15:08 

Inmiddels is, op 8 september j.l., in Digos City (vlakbij de miljoenenstad Davao) het eerste 10x10 damtoernooi gehouden (naast 8x8).
Een fotoimpressie:

Image

Image

Image

Image

Image

Nog meer foto's op http://www.ericsdamsite.com/dammen_op_d ... pijnen.htm

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 08:08 

Zie ook foto's op http://www.fmjd.org/bb/album_cat.php?cat_id=30

Topic PHILIPPINES OPEN DAMA TOURNAMENT 2008
http://www.fmjd.org/bb/viewtopic.php?t=1652

bedolido wrote:
After I have participated in the Thailand Open of 2006, Mr. Eric van Dusseldorp and I discussed of the possibility of holding the next tournament in the Philippines. He made a consensus among the Thailand participants and it came out that they still want a Thailand Open in 2007. However, Eric has suggested that it might be possible for a Philippines Open 2008.

I have already floated this idea with the local government unit of Digos City and Mr. Bernardo Quipit suggested to hold it in digos city because the city is now developing a tourist class resort located just a 10 minute drive from the city thoroughfare complete with all the modern facilities for a tournament and an ideal place to spend a vacation.

This plan will surely materialized because the Philippine National dama Federation starts preparing now. Final tournament details will be disccussed after the thailand Open 2007. Members of the organizing committee would be Mr. Eric van Dusseldorp(Holland), Mr. Andrius Markevicius (Lithuania) and the PNDF still welcomes any draughts enthusiasts for their voluntary involvement in this endeavor and to make this dream come true.

Cheap? If Thailand is cheap, Philippines is cheaper! One euro costs 48 baht but in the Philippines one euro is 69 pesos!

See you in the Philippines folks!!! Particularly in Digos City!!!!

For ideas, suggestions and comments just email torecs155@yahoo.com.

PostPosted: Mon Jun 21, 2010 14:36 

De Filippijnse topdammer en journalist Nestor Bedolido is zaterdagavond vermoord, schrijft de New York Times. Hij was bezig een internationaal toernooi in zijn woonplaats Digos City te organiseren.

Quote:

A Third Filipino Journalist Is Killed

By CARLOS H. CONDE

Published: June 20, 2010

MANILA — Less than a week after the successive killings of two radio broadcasters, a reporter for a newspaper in the southern Philippines was shot dead on Saturday evening, officials and colleagues said on Sunday.

Nestor Bedolido, a reporter for the weekly tabloid The Kastigador in Digos City, was buying cigarettes from a roadside vendor when a gunman approached and shot him six times.
Mr. Padua said they were still trying to determine the motive for the killing.

Mr. Bedolido’s killing brought to 140 the number of Filipino journalists killed since democracy was restored in the Philippines in 1986. Of that number, 107 occurred in the last nine years, during the administration of President Gloria Macapagal Arroyo, who will leave office on June 30.

“The suspect casually walked toward a waiting motorcycle driven by another unidentified man,” said Anthony Padua, a local police officer, according to The Philippine Daily Inquirer, a Manila newspaper. Mr. Padua said Mr. Bedolido died on the way to the hospital.

According to the National Union of Journalists of the Philippines, Mr. Bedolido had been known in Digos City as quite critical of a local politician and had been a supporter of a rival politician during the recent elections.

Last Wednesday, Jovelito Agustin, a broadcaster for DZJC Aksyon Radio in Laoag City, in the north, was shot and killed while on his way home.
Less than 24 hours before Mr. Agustin’s death, Desiderio Camangyan, a radio commentator known for his searing criticism of corruption and illegal logging, was gunned down onstage while emceeing an amateur singing contest.

In a statement on Sunday, the National Union of Journalists denounced the recent killings and called on the incoming president, Benigno S. Aquino III, to end what it called “the culture of impunity.”

“Ending the killings of journalists and resolving past cases will be a litmus test of how seriously Benigno Aquino III considers his promise of good governance,” the union said.

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00