Damclub De Lier houdt er mee op

Post Reply
Henk de Witt

Damclub De Lier houdt er mee op

Post by Henk de Witt » Wed Mar 27, 2019 12:06

Het doek is gevallen voor damclub De Lier. Verrassend is dit niet. De club was sterk vergrijsd en trok geen nieuwe leden meer. In de jaren negentig werd de club onder de naam Priva De Lier nog landskampioen. Destijds was er een bloeiende jeugdclub en gooide men hoge ogen bij het schooldammen. Theo Dijkstra was toen de sterke man bij de club. Theo ontplooide vele initiatieven, van schooldammen tot en met toptoernooien. In 1994 organiseerde hij het WK in Den Haag. Een creatieve, sterke organisator. Wel met autoritaire trekjes, samenwerken met Theo betekende dat je moest doen wat hij zei. Na het vertrek van Theo werd De Lier een club als zovele traditionele clubs. Wel een typische Westlandse club. Zo was er een zomerstop van 1 april tot 1 september, wat te maken had met de drukke periode voor de tuindersleden.
Zelf speelde ik enkele seizoenen voor Priva De Lier, gaf ik enkele jaren privéles aan een jeugdtalent en begeleidde ik een paar keer een schoolteam dat meedeed aan halve finales of finale NK. De afgelopen vijftien jaar had ik eigenlijk geen contact meer met de club. Het Westland telt nu nog drie clubs: Naaldwijk, Wateringen, Monster. Sympathieke clubs, hoewel men zich wel kan afvragen hoe het met de levensvatbaarheid op langere termijn gaat. Monster staat er het beste voor, daar is o.a. de extraverte gangmaker Nico Hoogenraad actief. Nico is het type dat een paar handenvol recreanten weet te werven voor een sneldamtoernooi.

Post Reply