Dammen kan ook zonder remises

Post Reply
Jaap van Galen

Dammen kan ook zonder remises

Post by Jaap van Galen » Fri Jan 11, 2019 19:01

Het Delfts systeem is een experimenteel systeem waarbij wordt geprobeerd om de remisemarges in het dammen te verkleinen, met behoud van het huidige spel.
Bij de huidige variant, die zal worden uitgeprobeerd in een top-grootmeester-toernooi eind dit jaar zijn de remises zelfs compleet verdwenen.
Een goede of verderfelijke ontwikkeling?

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Re: Dammen kan ook zonder remises

Post by Michel Stempher » Sat Jan 12, 2019 02:48

Valt er veel mee te verdienen? Alleen als er veel op het spel staat, denk ik dat een experiment zinvol kan zijn en dan juich ik het ook ten zeerste toe. In een ander geval boeit het niet zo als verloren wordt.

Mijn bewering dat een verandering van de puntentelling leidt tot angstig spel is gebaseerd op ervaringen van partijen in Killer Dam tegen een helaas veel te jong overleden persoon. En op basis van de kennis die ik zelf heb over het spel: heel vaak komt het voor dat de beste zet zeer zeker niet de slimste zet is. Een kansrijke winstpoging die bij correct tegenspel leidt tot een nadelige remise voor de voor de voor de winst gegane speler zal niet zo snel meer worden ondernomen.

Tenzij je de puntenoverwinning natuurlijk even mooi vindt als een gebruikelijke overwinning, waarmee de puntenoverwinning dus ook regulier wordt. Maar dan moet het Spel- en Wedstrijdreglement worden veranderd, omdat het doel dan niet meer is alle schijven van de tegenstander te veroveren/vast te zetten.

Maar goed, ik juich een experiment om veel geld onmiddellijk toe. Als het om de eer is, hecht ik geen enkele waarde aan het verloop.

Jaap van Galen

Re: Dammen kan ook zonder remises

Post by Jaap van Galen » Sat Jan 12, 2019 10:10

Michel Stempher wrote:
Sat Jan 12, 2019 02:48
Valt er veel mee te verdienen? Alleen als er veel op het spel staat, denk ik dat een experiment zinvol kan zijn en dan juich ik het ook ten zeerste toe. In een ander geval boeit het niet zo als verloren wordt.

Mijn bewering dat een verandering van de puntentelling leidt tot angstig spel is gebaseerd op ervaringen van partijen in Killer Dam tegen een helaas veel te jong overleden persoon. En op basis van de kennis die ik zelf heb over het spel: heel vaak komt het voor dat de beste zet zeer zeker niet de slimste zet is. Een kansrijke winstpoging die bij correct tegenspel leidt tot een nadelige remise voor de voor de voor de winst gegane speler zal niet zo snel meer worden ondernomen.

Tenzij je de puntenoverwinning natuurlijk even mooi vindt als een gebruikelijke overwinning, waarmee de puntenoverwinning dus ook regulier wordt. Maar dan moet het Spel- en Wedstrijdreglement worden veranderd, omdat het doel dan niet meer is alle schijven van de tegenstander te veroveren/vast te zetten.

Maar goed, ik juich een experiment om veel geld onmiddellijk toe. Als het om de eer is, hecht ik geen enkele waarde aan het verloop.
Bij het experimentele toptoernooi zal er een voor dammers-begrippen flink prijzengeld op het spel staan.
De omvang van het toernooi hangt nog wel af van de benodigd hoogte van sponsoring. Uitgangspunt is zo veel mogelijk actieve dammers uit de top tien van de wereld, twee hebben inmiddels toegezegd.

We zijn inmiddels ook via crowdfunding bezig om te komen tot een flink budget. De eerste paar duizend Euro zijn binnen, maar we hebben uiteraard veel meer nodig.
Iedereen die dit initiatief ondersteunt kan mailen naar jaapvangalen66 at gmail dot com. Elk bedrag of elke vraag is welkom!
Morgen ben ik met mede-organisator Guido van den Berg aanwezig op de finaledag van het WK-dammen. Daar kunnen we een ieder ook persoonlijke toelichting geven.

Post Reply