Het jubeljaar 2018, kan 2019 nog beter?

Post Reply
Henk de Witt

Het jubeljaar 2018, kan 2019 nog beter?

Post by Henk de Witt » Mon Dec 31, 2018 16:08

Afgaande op diverse publicaties was 2018 een waar jubeljaar voor de damgemeenschap. Woorden als record, uniek, succes, waren niet van de lucht. Ook ging het veel over aanvalsplannen en het uitrollen van modellen. Een greep uit de succesverhalen: In Hoofdlijn las ik dat in de Flevopolder het schaken is overvleugeld door het dammen. Succes. Marcel Kosters importeerde duizenden goedkope plastic Chinese dambordjes. Meer dan 18.000 heeft hij al afgezet. Record. In Noord-Nederland is een ambitieus project gestart om het dammen onder de mensen te brengen. O.a. wordt dammen ingezet om de (geestelijke) gezondheid van ouderen te bevorderen en eenzaamheid te bestrijden. Uniek.

Kan 2019 nog over het jubeljaar 2018 heen? Allereerst: 2018 had ook wat schaduwkantjes die men bij alle luide jubelverhalen gemakkelijk over het hoofd zou kunnen zien. Ton Sijbrands raakte zijn damrubriek in De Volkskrant kwijt. Harm Wiersma heeft als enige nog een rubriek in een landelijk dagblad, De Telegraaf. Dammers stuurden boze brieven naar De Volkskrant, er was een oproep om massaal het abonnement op te zeggen. Tot een belegering van het Volkskrantgebouw door 'gele damhesjes' kwam het evenwel niet. De gemoederen waren al snel bedaard.
Er was voortgaand ledenverlies van de KNDB. In 2018 kwam het aantal seniorleden in Limburg onder de 100. Een jaar eerder was deze twijfelachtige eer Groningen al te beurt gevallen. Zeeland lijkt de kandidaat om dit voorbeeld in 2019 te volgen.
In De Gelderlander verscheen een alarmerend artikel over de precaire situatie van een aantal clubs in Gelderland-Zuid. Blikvanger was het woord sterfhuisconstructie. Ai! Dammers reageerden boos op boodschapper De Gelderlander, daar kon je op wachten.

De organisatie van de WK-match Boomstra-Schwarzman leek niet van de grond te komen. Een aantal mensen in Noord-Nederland redde het evenement op het nippertje. Die dekselse Wim Koopman is weer toernooidirecteur. Goeie vent van het type nait soez'n, maor doun. En - zeer belangrijk - met Wim kan je lachen. Het grootste deel zal in 2019 worden gespeeld. Opmerkelijk was het besluit van de KNDB om de ronde op 5 januari van de nationale competitie af te gelasten omdat op die dag ook een WK-partij op het programma stond. Na protesten werd het besluit schielijk ingetrokken. Opmerkelijk is dat op zondag 6 januari geen WK-partij staat gepland. Is dit nog het oud-christelijke idee van de zondagsrust? Ik zou willen opmerken dat zelfs in plaatsen die nog als christelijk te boek staan de supermarkten tegenwoordig op zondag geopend zijn. Trouwens, de Here Jezus had het helemaal niet op scherpslijperij rond de sabbat. En de katholieken hebben kerkgang, café en sport op zondag altijd prima met elkaar kunnen combineren.

Naar mijn idee kan 2019 met groot gemak over het jubeljaar 2018 heen. Niet door elkaar te overschreeuwen met nieuwe records, aanvalsplannen en uitrollen van modellen. Hou het simpel. Er zijn redenen waarom mensen, ook mensen die dammen leuk vinden, zich niet tot de damwereld voelen aangetrokken. Het is niet zo moeilijk om te achterhalen wat die redenen zijn en om vervolgens initiatieven te ontplooien om de damsport leuker en aantrekkelijker te maken. 'Leuker' en 'aantrekkelijker', ik stel ze voor als sleutelwoorden voor 2019. Klinkt alvast leuker en aantrekkelijker dan 'aanvallen' en 'uitrollen'.

En Marcel zou ik een sabbatical willen adviseren. Verkoop je aandelen in de Chinese speelgoedindustrie en ga er eens een jaartje tussenuit. Nee, niet naar China, China is te druk. Wat denk je van Cuba? Mooie stranden, goede muziek, lekkere sigaren. Schrap woorden als 'kadergestuurd' uit je vocabulaire. Denk even niet aan de immense evangelisatietaak die jij op je hebt genomen. Al die honderdduizenden kinderen, papa's, mama's, opa's en oma's die jij denkt te 'boeien en binden'. Laat ze lekker vrij rondlopen.

Forumschrijvers en -lezers en alle andere dammers, aanvallers en verdedigers, uitrollers en remise-ontkenners ook, een goed 2019 gewenst! Met mooie partijen en zo, ook op de zondag.

Marcel Kosters

Re: Het jubeljaar 2018, kan 2019 nog beter?

Post by Marcel Kosters » Mon Dec 31, 2018 17:14

Henk de Witt wrote:
Mon Dec 31, 2018 16:08
Forumschrijvers en -lezers en alle andere dammers, aanvallers en verdedigers, uitrollers en remise-ontkenners ook, een goed 2019 gewenst! Met mooie partijen en zo, ook op de zondag.
:D Daar sluit ik me graag bij aan!
Nu: 18.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets voor 31-12-2020. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Prijs 3 euro. Minimum 20 sets, met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Post Reply