World Draughts Forum

It is currently Sat Aug 18, 2018 11:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Afschaffen plusjes
PostPosted: Fri May 11, 2018 19:28 

De plusjes zullen wellicht worden afgeschaft. Vooralsnog blijft voor mij de puntenoverwinning (plusje) de beste beslisregel.
Zoals Jesse Bos eerder zei "Ik vind de plusremise een van de betere besliscriteria bij gelijk eindigen in een rond toernooi. In mijn ogen zegt het wel iets over de geleverde prestatie tijdens het toernooi, in tegenstelling tot bijvoorbeeld aantal overwinningen, onderling resultaat of sneldammen na afloop......"

Reden voor afschaffing lijkt met name dat in het afgelopen NK junioren de plusjes blijkbaar aantoonbaar gratis zijn weggegeven.
In al die eerdere 15(?) jaren heb ik die reden nog niet gehoord.

Maar goed, ziet iemand hier (wat betreft gratis weggeven van plusjes) ook nog andere oplossingen behalve het al eerder genoemde opwaarderen van de plusjes?
Misschien plusjes in de rating verwerken, prijzengeld-gevolgen?

Nu dreigen we weer terug te vallen in al eerder (toch niet voor niets?) afgeschafte systemen als b.v. SB-systematiek of aantal overwinningen.

Velen zal het vanwege principiële plusremise-bezwaren wellicht weinig inspiratie tot een antwoord geven, maar de vraag blijft staan:
Hoe voorkom je dat dammers gratis een plusremise weggeven?

Post subject: Re: Afschaffen plusjes
PostPosted: Fri May 11, 2018 19:41 

Real name: Frans de Jonge
Jaap van Galen wrote:
De plusjes zullen wellicht worden afgeschaft. Vooralsnog blijft voor mij de puntenoverwinning (plusje) de beste beslisregel.
Zoals Jesse Bos eerder zei "Ik vind de plusremise een van de betere besliscriteria bij gelijk eindigen in een rond toernooi. In mijn ogen zegt het wel iets over de geleverde prestatie tijdens het toernooi, in tegenstelling tot bijvoorbeeld aantal overwinningen, onderling resultaat of sneldammen na afloop......"

Reden voor afschaffing lijkt met name dat in het afgelopen NK junioren de plusjes blijkbaar aantoonbaar gratis zijn weggegeven.
In al die eerdere 15(?) jaren heb ik die reden nog niet gehoord.

Maar goed, ziet iemand hier (wat betreft gratis weggeven van plusjes) ook nog andere oplossingen behalve het al eerder genoemde opwaarderen van de plusjes?
Misschien plusjes in de rating verwerken, prijzengeld-gevolgen?

Nu dreigen we weer terug te vallen in al eerder (toch niet voor niets?) afgeschafte systemen als b.v. SB-systematiek of aantal overwinningen.

Velen zal het vanwege principiële plusremise-bezwaren wellicht weinig inspiratie tot een antwoord geven, maar de vraag blijft staan:
Hoe voorkom je dat dammers gratis een plusremise weggeven?

Het klinkt misschien vreemd Jaap. Maar is een optie om dit neer te leggen bij een arbiter. Nadat deze bv. vooraf aan zijn oordeel 2 deskundigen (kunnen ook spelers zijn) heeft geraadpleegd. Dus direct in een toernooi wanneer het zich voordoet. Dan is een puntentelling als 1,5 - 0,5 bij een plus-min-remise een betere oplossing. Dan merkt iedereen dit direct in het puntenaantal en is een speler meer terughoudend om een plus weg te geven.

Post subject: Re: Afschaffen plusjes
PostPosted: Fri May 11, 2018 20:12 

Real name: Michel Stempher
Ikzelf heb ook geen alternatieven. Maar ik zou dus weleens toernooien willen zien met 1.5-0.5 waar nu 1-1 wordt gegeven. Feit blijft wel dat partijen dan heel lang gerekt gaan worden waar ik geen groot voorstander van ben. Maar voor de buitenwereld is het in elk geval best duidelijk om aan te geven dat de stand net te weinig is voor een volledige overwinning, maar dat een puntenoverwinning nog wel binnen de mogelijkheden ligt. Het nadeel van te weinig hinder van een minremise is hiermee in elk geval ondervangen.

Wel zou ik willen voorstellen om dit systeem uitsluitend bij toptoernooien te hanteren. Het jeugddammen is inmiddels dusdanig gedevalueerd in de breedte dat het daar niet (meer) nodig is om nog met een andere uitslag dan 2-0 of 1-1 te werken. Maar doe het maar eens bij een toekomstig NK dammen bijvoorbeeld. Al ben ik ook benieuwd naar de mening van de topsporters. De ereklasse van de Nationale Clubcompetitie zou ook wel een leuke pilot kunnen opleveren. Je hebt daarin in elk geval niet te maken met allerlei convenanten.

Inmiddels begin ik er voorstander van te worden om het agendapunt aan te houden tot november zodat we in overleg met de topsportcommissie misschien tot een beter alternatief kunnen komen. Feit is dat de plusremise zoals die nu is te fraudegevoelig is. Wellicht kan tegelijk hieraan de jeugdcommissie laten onderzoeken of mijn stelling dat het bij jeugdtoernooien onnodig is hout snijdt. Ik ben het er niet mee eens dat deze kritiek er dit jaar voor het eerst is. Zoals ik veel eerder al aangaf hebben Verheul en Baliakin in het verleden hierdoor een kampioenschap cadeau gekregen.

Tot nader order zou ik wel de plusremise volledig willen bevriezen voor zover dat mogelijk is (als er nog een topsportconvenant geldt valt hier weinig aan te veranderen). Maar nog beter zou het zijn als spelers eens gewoon gaan dammen. Op het afgelopen WK is gebleken dat de spelers er zelf een potje van maken met hun trieste salonremises en speelstijlen volledig gericht op remise.

Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00