World Draughts Forum

It is currently Thu Oct 18, 2018 06:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Re: KNDB Beker
PostPosted: Fri May 11, 2018 14:34 

Real name: Thijs van den Broek
GuidoB wrote:
Verder zijn we het helemaal eens over jouw argumenten:
- Clubs zoeken elk jaar naar spelers. Heel vroeger belde men, vroeger e-mailde men en nu gebruikt men social media. Ook dammers gaan met hun tijd mee.

Je zou het kunnen onderzoeken, maar steeds meer clubs zijn de afgelopen jaren in de problemen gekomen om een tiental te behouden. Het gevolg is dat er met 8 mensen wordt besloten maar 1 totaal team terug te trekken, dit kost extra leden want niet iedereen zoekt dan een andere club om NC te spelen. De combinatie teams was een slimme pleister op de wonden op korte termijn. Op dit moment is het mijn inziens al noodzakelijk om zo snel mogelijk naar 8 tallen te gaan. Dit gebeurt heel veel binnen de KNDB er wordt opsich wat bedacht wat best wel oké is en dan wordt er niet meer op ingespeeld tot het echt "mis" is.
Niet naar 8 tallen tergschalen zal leiden tot een harde val in plaats van een zachte landing. Met een zachte landing heeft de damsport en de KNDB meer kans om mogelijk de trend te stoppen en te groeien.

GuidoB wrote:
- Als de organisatie van een team teveel stress en tijd kost, stop er dan mee en zoek een leukere hobby.

"Waarom doen we de contributie niet om hoog naar 100 euro? als te duur is zoek je toch gewoon een andere hobby?"
Slecht argument Guido, de KNDB moet de clubs niet zoveel stress bezorgen want het gevolg kan inderdaad zijn dat velen dan een andere hobby gaan zoeken. Juist iets wat wij niet willen.

GuidoB wrote:
- Het is belangrijk om de nationale competitie zo goed mogelijk in stand te houden. Het zorgt voor een binding en is een reden om KNDB-lid te willen zijn. We hebben het dus over een belangrijk onderwerp.

De denkfout zit hem er in dat je de nationale competitie juist in stand houd als je die mee ontwikkeld met de verandering van clubs en leden. Deze logica zit er helaas bij de KNDB en de wedstrijdcommissie amper in en op dat gebied (innovatie zou ik het willen noemen) schiet de wedstrijdcommissie mijn inziens te kort. Voor de rest organiseert de wedstrijdcommissie binnen de gestelde kaders voor grootste gedeelte uitstekend maar de kaders wat aanpassen zijn ze te terughoudend.

PostPosted: Fri May 11, 2018 14:34 

Real name: Frans de Jonge
Henk de Witt wrote:
Wat een formidabel artikel Frans!!! Ik kende het niet. Wat een eruditie! Ongelooflijk hoe goed Van IJzendoorn (tegenwoordig is hij Volkskrant-correspondent in Engeland) is geïnformeerd. Hoe scherp hij het damwereldje analyseert, fileert. Fraaier kan men de treurige toestand nauwelijks beschrijven.

Het door jou aangeleverde stuk is ook puik, Henk. Het gaat duidelijk al heel lang niet goed met (het imago van) de damsport. Ik ben niet zo somber als menigeen. Zodra de continuïteit van de KNDB in het geding komt, weten de overgebleven dammers elkaar wel weten te vinden om tot innovaties te komen. Hopelijk wordt er dan minder op onderbuikgevoelens en meer op onderzoek en analyses geacteerd.

PostPosted: Fri May 11, 2018 14:44 

Real name: Thijs van den Broek
GuidoB wrote:
Frans de Jonge wrote:
Ha Guido, je suggereert dat de Wedstrijdcommissie pas iets onderzoekt als door het Bestuur daarom wordt gevraagd. Mogen jullie als commissie ook ongevraagd onderzoeken en adviseren? Of laat het reglement van jullie commissie dit niet toe? Dat lijkt me dan best ouderwets en ook niet meer van deze tijd. Bestaat er trouwens wel een vastgesteld reglement voor de Wedstrijdcommissie?

Natuurlijk mogen we dat. In het geval van achttallen zullen we dat niet doen, dat bedoelde ik. We hebben het besproken in de commissie. Sommigen zijn ervoor, anderen weer niet. Ik geloof dat ik mijn eigen mening al heb verklapt. Misschien niet zo handig, maar dat kan ik niet terugdraaien.

Nope, geen vastgesteld reglement. Hoeft volgens mij ook niet voor een bestuurscommissie.

haha, 2 pagina's later komt er dadelijk uit de bus dat Guido eigenhandig binnen de wedstrijdcommissie dit idee in de kiem gesmoord heeft. Terwijl hij net nog beweerde geen mening te hebben?
Ik sluit mij verder aan bij mijn collega bondsraadslid, jij zou je hoogstens moeten bezig houden met het organiseren en zeker niet met besluiten over veranderingen want dan zal er nooit wat verbeteren.
Blijkbaar heeft het op de tafel van de wedstrijdcommissie gelegen en is er niet eens over gegaan tot het onderzoeken van het idee? Maar dat zal vast niet aan Guido hebben gelegen natuurlijk

PostPosted: Fri May 11, 2018 15:00 

Michel Stempher wrote:
Echt waar Guido, ik wist dat er veel conservatievelingen rondlopen in de damwereld, maar jij doet nog conservatiever dan de meest conservatieve SGP'er. En je handelt als een gigantische bureaucraat, als een echte politicus derhalve. Enerzijds geef je aan dat je vindt dat de Bondsraad zou moeten helpen met bepaalde zaken en anderzijds zeg je dat we via allerlei tussenkanalen pas bij de dienstdoende partij mogen uitkomen.

Van een Wedstrijdcommissie verwacht ik toch wel iets meer initiatief dan alles alleen maar te doen als het bestuur erom vraagt. En mijn collega-bondsraadslid heeft helemaal gelijk: de enige die niet goed functioneert ben jij omdat jij helemaal niks wenst te doen zolang het niet via de officiële kanalen gaat.

Om eerlijk te zijn: ik ben ook benaderd om zitting te nemen in het KNDB-bestuur voor de portefeuille Wedstrijdzaken. Ik ben blij dat ik het niet heb gedaan, want mijn ideeën staan haaks op conservatief gedrag.

Nou, dat was het dan wel weer met jouw zogenaamde discussie op dit forum. Je gaat op geen enkel argument in en beledigt alleen mensen. Ik ben zo blij dat ik niet meer in de bondsraad zit... Wat een verschrikkelijke mensen zitten daar tegenwoordig.

PostPosted: Fri May 11, 2018 15:06 

playforstacks wrote:
haha, 2 pagina's later komt er dadelijk uit de bus dat Guido eigenhandig binnen de wedstrijdcommissie dit idee in de kiem gesmoord heeft. Terwijl hij net nog beweerde geen mening te hebben?
Ik sluit mij verder aan bij mijn collega bondsraadslid, jij zou je hoogstens moeten bezig houden met het organiseren en zeker niet met besluiten over veranderingen want dan zal er nooit wat verbeteren.

Moet ik het nogmaals uitleggen? Nou, komt ie nog een keer dan. Geen mening over de ideale teamgrootte. Wel een mening over nu niet veranderen.

Besluitvormen? Nee, niet meer. Vroeger wel gedaan in de bondsraad. Veel verbeterd in die tijd. Onder andere iets met een puntentelling.

PostPosted: Fri May 11, 2018 15:20 

Sorry, Thijs. Je werd even overschreeuwd door die toeter uit Overijssel. Ik moet bij jou zijn voor de argumenten.

playforstacks wrote:
Je zou het kunnen onderzoeken, maar steeds meer clubs zijn de afgelopen jaren in de problemen gekomen om een tiental te behouden.

Natuurlijk, steeds meer clubs hebben problemen om hun leden te behouden. Slechts enkele clubs groeien en schrijven nieuwe teams in.

playforstacks wrote:
De combinatie teams was een slimme pleister op de wonden op korte termijn. Op dit moment is het mijn inziens al noodzakelijk om zo snel mogelijk naar 8 tallen te gaan. Dit gebeurt heel veel binnen de KNDB er wordt opsich wat bedacht wat best wel oké is en dan wordt er niet meer op ingespeeld tot het echt "mis" is.
Niet naar 8 tallen tergschalen zal leiden tot een harde val in plaats van een zachte landing. Met een zachte landing heeft de damsport en de KNDB meer kans om mogelijk de trend te stoppen en te groeien.

Beweren dat het noodzakelijk is, lijkt me voorbarig. Maar een onderzoek waard.

playforstacks wrote:
de KNDB moet de clubs niet zoveel stress bezorgen want het gevolg kan inderdaad zijn dat velen dan een andere hobby gaan zoeken. Juist iets wat wij niet willen.

De KNDB bezorgt clubs geen stress. De leden vormen samen de KNDB.

playforstacks wrote:
De denkfout zit hem er in dat je de nationale competitie juist in stand houd als je die mee ontwikkeld met de verandering van clubs en leden. Deze logica zit er helaas bij de KNDB en de wedstrijdcommissie amper in en op dat gebied (innovatie zou ik het willen noemen) schiet de wedstrijdcommissie mijn inziens te kort. Voor de rest organiseert de wedstrijdcommissie binnen de gestelde kaders voor grootste gedeelte uitstekend maar de kaders wat aanpassen zijn ze te terughoudend.

Natuurlijk begrijpen ook wij dat de bond mee moet veranderen. Tal van ideeën komen bij de wedstrijdcommissie vandaan. En daar zitten ook veranderingen bij. Jammer dat je zo denkt over de commissie waar ik in zit.

PostPosted: Fri May 11, 2018 15:30 

Real name: Michel Stempher
GuidoB wrote:
Nou, dat was het dan wel weer met jouw zogenaamde discussie op dit forum. Je gaat op geen enkel argument in en beledigt alleen mensen. Ik ben zo blij dat ik niet meer in de bondsraad zit... Wat een verschrikkelijke mensen zitten daar tegenwoordig.

Jij begint met denigreren: ‘mannetje’. Maar goed, over welke argumenten heb je het? Jij stelt dat de Bondsraad alleen het bestuur kan vragen een verzoek tot onderzoek bij de Wedstrijdcommissie neer te leggen, terwijl er niet eens een reglement is. Mijn tegenargument voor deze procedure is dat het een tijdrovend proces is terwijl we die tijd niet hebben. En anno 2018 weten wij heel prima zelf de weg te vinden maar de Wedstrijdcommissie. Waarom zou de Bondsraad of een individueel persoon niet rechtstreeks de Wedstrijdcommissie mogen benaderen?

Ik heb dus nergens een argument over dit punt van jou gehoord, ik hoor louter verhalen over hoe de officiële procedure zou zijn en daarmee doe je alles af. Ik heb hierboven dus aangegeven dat ik dat een erg ouderwetse handelswijze vind die ook totaal niet constuctief is met een vergaderfrequentie van twee keer per jaar van de Bondsraad en een bestuur dat in mijn ogen alle tijd zou moeten besteden om juist nieuwe interesse in de samenleving te wekken.

Ik miste overigens geheel jouw bijdrage over de 1.5-0.5 score. Ik ben hier erg blij mee en zal in de komende vergadering vragen waarom dit is veranderd in een plusremise. Het voorstel valt niet in te trekken aan mijn kant, aangezien het bestuur het heeft verwoord als een bestuursvoorstel.

Wat betreft het oude bestuur heb ik juist jouw argumenten waarom de bestuursleden een goede insteek hebben en ook heel veel goede dingen hebben gedaan ook onderschreven. Jij bent degene die niet ingaat op mijn punt over de verkeerde voorstelling van zaken.

Zou je mij willen aangeven op welke argumenten ik nog had moeten ingaan? Ik weet het namelijk oprecht niet.

PostPosted: Fri May 11, 2018 15:50 

Michel Stempher wrote:
Maar goed, over welke argumenten heb je het?

Zoals ik hierboven al meldde: Thijs wilde een discussie over achttallen. Jij niet. Ik haalde jullie even door elkaar. Geeft niks, je kunt niet overal een zinnige bijdrage over leveren.

PostPosted: Fri May 11, 2018 16:01 

playforstacks wrote:
- Je ziet clubs overal (zelfs op sociale media) proberen hun 8-9-10 man te vinden.
- Bij veel clubs zorgt het voor stress, spanningen en tijd. Zonde want zo word dammen er niet leuker op.
- Zoals Dieter al aangaf komt het alleen door de combinatie teams dat de nationale competitie nog niet geïmplodeerd is.
- Mocht de nationale competitie imploderen zou dit tot gigantisch ledenverlies kunnen leiden. Immers zullen velen spelers van de club die noodgedwongen 1 team minder laten spelen zich uitschrijven als lid van de KNDB. Het zet de deur ook wagenwijd open voor provincies om dan een apart provincielidmaatschap aan te bieden met alle gevolgen van dien.

Vanuit de 483 leden van de Overijsselse clubs speelden er 177 spelers afgelopen jaar in de NC. Dat is 37%
Tegelijkertijd speelden er 338 mee in de Provinciale competitie. Dat is 70%.
Die NC is kennelijk voor een heleboel spelers niet zo aantrekkelijk.
Op z'n minst zijn zulke cijfers aanleiding voor vragen als: "Speelt dit in andere provincies ook of is dit een uniek Overijssels fenomeen? Waarom speelt maar zo'n klein gedeelte mee in de NC? Wat houdt de anderen tegen?"
Dus net als de marktkoopman je zelf afvragen: "Waarom neemt men mijn product niet vaker af?"
Zou best eens kunnen dat het vinden van die 8e, 9e en 10e man met alle stress die dat geeft het dammen er niet leuker maakt.
Ik wil er net als Thijs niet aan denken wat er gebeurt als je een apart provincielidmaatschap aan zou bieden.

PostPosted: Fri May 11, 2018 16:06 

Real name: Martijn van Gortel
Ik geloof dat deze hele discussie niet is waar ik op doelde in mijn eerste bericht.
Als de manier van communiceren hier zo door gaat in het echt, zie ik voorlopig maar één wijziging doorgevoerd worden: dammen met overdwars over de tafels dubbel, kogelwerend glas.

Het beledigen van sommige mensen hier is wel zo onbeschoft, er zijn mensen voor minder geschorst.

Ik ga doen waar ik voor aangesteld ben, CEMA/De Vaste Zet, en de PLDB besturen.

PostPosted: Fri May 11, 2018 16:44 

Ja dat beledigen is vreselijk tegenwoordig. Vooral dat subtiele tussen de regels door. Bijvoorbeeld door te suggereren dat een meerderheid van de bondsraad ondoordacht heeft gehandeld en zo schade heeft veroorzaakt. Dit zonder te overwegen of te benoemen dat er wellicht een goede aanleiding was voor die beslissing. Dat zijn nare dingen.

PostPosted: Fri May 11, 2018 17:06 

Paul van de Veen wrote:
Vanuit de 483 leden van de Overijsselse clubs speelden er 177 spelers afgelopen jaar in de NC. Dat is 37%
Op z'n minst zijn zulke cijfers aanleiding voor vragen als: "Speelt dit in andere provincies ook of is dit een uniek Overijssels fenomeen? Waarom speelt maar zo'n klein gedeelte mee in de NC? Wat houdt de anderen tegen?"
Dus net als de marktkoopman je zelf afvragen: "Waarom neemt men mijn product niet vaker af?"

Kijk, dat vind ik interessante vragen. Ik krijg al bijna zin in een onderzoek naar deelname van de NC.

Ik heb - zonder het geteld te hebben - het idee dat het in Zuid-Holland heel anders is. Ook daar is de deelname aan de provinciale competitie behoorlijk, in tegenstelling tot in veel andere provincies. Alleen is de deelname aan de nationale competitie ook vrij groot.

PostPosted: Fri May 11, 2018 17:27 

Real name: Frans de Jonge
Paul van de Veen wrote:
playforstacks wrote:
- Je ziet clubs overal (zelfs op sociale media) proberen hun 8-9-10 man te vinden.
- Bij veel clubs zorgt het voor stress, spanningen en tijd. Zonde want zo word dammen er niet leuker op.
- Zoals Dieter al aangaf komt het alleen door de combinatie teams dat de nationale competitie nog niet geïmplodeerd is.
- Mocht de nationale competitie imploderen zou dit tot gigantisch ledenverlies kunnen leiden. Immers zullen velen spelers van de club die noodgedwongen 1 team minder laten spelen zich uitschrijven als lid van de KNDB. Het zet de deur ook wagenwijd open voor provincies om dan een apart provincielidmaatschap aan te bieden met alle gevolgen van dien.

Zou best eens kunnen dat het vinden van die 8e, 9e en 10e man met alle stress die dat geeft het dammen er niet leuker maakt.
Ik wil er net als Thijs niet aan denken wat er gebeurt als je een apart provincielidmaatschap aan zou bieden.

Ha Paul,
Je constateringen zijn interessant en ze brengen het wel tot vermoedens. Maar we zullen toch wel een slagje dieper moeten gaan om ook een betrouwbare analyse te kunnen maken. Misschien moeten we er eens een enquête o.i.d. aan wagen. Maar om verstandige besluiten te nemen is er allereerst ook nog een goede opdracht nodig. Iets voor de komende Bondsraad om te peilen of er draagvlak is voor een onderzoek naar de het vergroten van de aantrekkelijkheid van ons paradepaardje, de Nationale Competitie, en de risico's die we lopen als we niets doen. Er is deskundigheid binnen de KNDB zijn om een goede opdracht te formuleren, uit te voeren en te adviseren. Liefst professionele onderzoekers. Zoals bijvoorbeeld Jaap van Galen die in het verleden monnikenwerk heeft verricht bij het Deltaplan die "nagenoeg exact berekende wanneer de KNDB ging overlijden" bij ongewijzigd beleid en omstandigheden.

PostPosted: Fri May 11, 2018 18:39 

De moed zakt me alweer in de schoenen. Niks ten nadele van Jaap van Galen natuurlijk. Maar de zwaarte waarmee Frans dit aanzet, spreekt mij niet aan. Het is geen kwestie van leven of dood voor de KNDB, je moet gewoon doen wat de clubs willen.

PostPosted: Fri May 11, 2018 18:43 

Real name: Michel Stempher
Frans de Jonge wrote:
Ha Paul,
Je constateringen zijn interessant en ze brengen het wel tot vermoedens. Maar we zullen toch wel een slagje dieper moeten gaan om ook een betrouwbare analyse te kunnen maken. Misschien moeten we er eens een enquête o.i.d. aan wagen. Maar om verstandige besluiten te nemen is er allereerst ook nog een goede opdracht nodig. Iets voor de komende Bondsraad om te peilen of er draagvlak is voor een onderzoek naar de het vergroten van de aantrekkelijkheid van ons paradepaardje, de Nationale Competitie, en de risico's die we lopen als we niets doen. Er is deskundigheid binnen de KNDB zijn om een goede opdracht te formuleren, uit te voeren en te adviseren. Liefst professionele onderzoekers. Zoals bijvoorbeeld Jaap van Galen die in het verleden monnikenwerk heeft verricht bij het Deltaplan die "nagenoeg exact berekende wanneer de KNDB ging overlijden" bij ongewijzigd beleid en omstandigheden.

Hier gaan we elkaar heel snel in vinden. Ik vrees wel dat Guido gelijk heeft dat het met de huidige achteruitgang slechts uitstel van executie is, maar we kunnen in plaats van accepteren dat het zal stoppen ook kijken wat op dit moment de beste structuur zou zijn en dan simultaan daaraan natuurlijk alles eraan doen om de geformuleerde doelgroepen (groep 4-5-6 van de basisschool vs 55+ of hoe oud dit ook precies was) zo actief mogelijk te blijven stimuleren om maar een partijtje te dammen. In het verlengde van Fred: het maakt dan niks uit of dat op een vereniging, in een bedrijfskantine of op internet gebeurt. Sowieso is het altijd een goed idee om te blijven kijken naar of de geleverde diensten en producten nog voldoende voorzien in de behoeften.
Als hier uitkomt dat tientallen nog het best bij onze bond past: helemaal prima. Laten wij in elk geval als Bondsraad het bestuur de opdracht geven om dit te onderzoeken zodat de bevindingen in november kunnen worden gedeeld met de Bondsraad en eventueel verwerkt in een bestuursvoorstel op advies van de Wedstrijdcommissie of welke commissie dan ook. Maar dan hebben we in elk geval een gedegen onderzoek gehad waarin alle voors en tegens zijn afgewogen.

Al gaf Guido volgens mij al aan dat zo'n onderzoek al is geweest en dat de commissie verdeeld was. Zijn de beweegredenen van de Wedstrijdcommissie om geen advies uit te brengen openbaar? Of in elk geval de uitkomst ervan? Want dat gaat de Bondsraad dan ook wel degelijk aan.

Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00