World Draughts Forum

It is currently Sun Jun 24, 2018 10:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: WK 2017 Sint-Peterburg
PostPosted: Sat Oct 21, 2017 22:02 

Momenteel is er een ander WK bezig, namelijk dat op 64 velden.

Op 20 oktober was er Russisch dammen blitz, op 21 oktober Braziliaans dammen rapid. In beide varianten wordt er geloot wat de beginstand is om voldoende variatie in het spel te behouden. Je speelt dan de beginstand met beide kleuren één maal. Na de twee partijen is de eindstand 2-0 of 1-1 of 0-2, waarbij het niet uitmaakt of je nu 1 keer hebt verloren plus 1 remise of dat je 2 keer hebt verloren. Ze doen hier niet aan "doelsaldo". Best wel ontmoedigend: speel ik 1 keer remise tegen een ex-wereldkampioen met een rating 2495 (Andrei Valjuk), krijg ik toch een nul als eindresultaat. Datzelfde resultaat had ik tegen ex-wereldkampioen Struchkov, alleen tegen ex-wereldkampioen Ion Dosca had ik 2 remises en dus wel 1-1 als resultaat.

Er zijn bijna net zoveel deelnemers als bij het WK te Tallinn. Er zijn veel voor mij onbekende damlanden, landen waar zover ik weet geen 100 velden worden beoefend (in ieder geval geen WK-deelname), zoals Jamaica, Ethiopië, Malta, Malawi, Uganda, Armenië, Moldavië, Griekenland, Kyrgizië en Zimbabwe. Dat geeft de damliefhebber moed.

Standen staan op:

https://idf64.org/2017/world-draughts-6 ... and-women/

Een uitleg van de 2 vermelde varianten:
Braziliaans: gewoon onze regels
Russisch:
1) meerslag gaat niet voor, je mag kiezen
2) een schijf die de damlijn bereikt is direct een dam en slaat door als dam; om een idee te krijgen van deze regel geef ik een cijferstand op het 100-velden bord met deze regel toegepast

wit schijven op 15 en 13, zwart schijven op 10, 4 en 44. Wit speelt 13-9, zwart slaat 4x13 en wit slaat 15x4x22x50

Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+02:00