World Draughts Forum

It is currently Wed Dec 13, 2017 23:25

All times are UTC+01:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: veenendaal
PostPosted: Fri Sep 01, 2017 00:24 

Real name: william van den broek
Fred van Amersfoort wrote:
Ik hou me vast aan 0,89 :D

dat wordt nu dus 20,89 .

PostPosted: Fri Sep 01, 2017 00:32 

Nee want van 37,50 naar 57,50 is ook geen verdubbeling. Ik ben een flexibele gast en verdubbel die 0,89 met liefde voor de algemene zaak en ik doe er wat extra bij voor al mijn vrienden. Dat kan nooit duur worden.

PostPosted: Fri Sep 01, 2017 00:38 

Fred van Amersfoort wrote:
Nee want van 37,50 naar 57,50 is ook geen verdubbeling. Ik ben een flexibele gast en verdubbel die 0,89 met liefde voor de algemene zaak en ik doe er wat extra bij voor al mijn vrienden. Dat kan nooit duur worden.

Nee de afdracht is 20 euro meer dat is alleen nog maar achterstallig topsportbeleid.
Er gaat als alles goed wordt onderzocht waarschijnlijk nog veel meer ellende komen.
Ik ga maar eens naar dromenland.
Daar is alles nog gewoon perfect in orde.

PostPosted: Fri Sep 01, 2017 05:59 

william wrote:
Ton van Namen wrote:
william wrote:

Onze vereniging draait prima, veel leden, waarschijnlijk de enige niet gesponserde damvereniging in de ereklasse, heel veel jonge mensen waarvan er een paar veel beter kunnen besturen en veel beter beleid maken dat die managers van de KNDB,
geen dure professionals, lage contributie nou ja laag niet zo heel laag natuurlijk want daar zit ook nog de contributieafdracht van 37,50 euro in, geen problemen dus.
De provincie Brabant draait denk ik ook prima op ik dacht 5 of 3 euro afdracht, geen professionals en veel enthousiaste vrijwilligers zonder kapsones.
Maar dan kom ik bij de KNDB een stelletje duurdoeners tegen CEO's worden die soms genoemd :lol: ,managers met een staat van dienst je wil het niet weten, bureaucraten die rapporten schrijven die niet door te komen zijn en die dus ook niet gelezen worden en in een lade verdwijnen.

Ik vat het nog een laatste keer samen.

3000 leden en een begroting van 400k (per jaar) , een bondsbureau van 150k (per jaar) en 8 echte professionals plus heel veel vrijwilligers smeergeld, dat klopt gewoon niet!

En dat snapt iedereen die ter goeder trouw is.

De bedragen kloppen niet helemaal, maar de essentie is correct.
De KNDB geeft heel veel uit aan personeelskosten. Kosten die niet meer opgedragen kunnen worden door het beperkte (en steeds verder terug lopende) aantal leden.
Helaas zijn de contracten met de technische staf door het oude bestuur verlengd tot 31 dec 2020.
Dus daar kan de KNDB niet onder uit.

De enige oplossing lijkt dan het verhogen met € 10 of misschien zelfs € 20 (zeker als je breedtesportbeleid wil voeren) van de KNDB-contributie.
Maar dat kunnen de verenigingen niet hebben.

Dus ja, de financiele problemen van de KNDB zijn immens.

:lol: :lol: :lol: De contributieafdracht verhogen :lol: :lol: :lol: van 37.50 :lol: :lol: :lol: naar 57.50 :lol: :lol: :lol:
Dat gaat echt niet gebeuren hoor!!!!!
Ik zie plotseling honderden KNDB-leden met stokken en molotov cocktails naar Veenendaal trekken.
Als ik de burgervader van Veenendaal was zou ik de ME maar eens klaarzetten.
Weet je wat er wel moet gebeuren als wat jij zegt echt waar is.
De schuldigen de laan uitsturen. contracten? op staande voet ontslaan. juridische stappen ondernemen en geld terugeisen!!!

400k per jaar opmaken en verspillen en dan nog steeds geld tekort hebben :?: :!: :?: :!: :?:

En wat ben je bij de Koninklijke Nederlandse Schaakbond kwijt? Toch wel iets meer, en krijg je daar ook meer voor je geld. Ik dacht het niet. We hebben veel in de damwereld, direct en indirect via de KNDB.

Overzicht tarieven alle KNSB lidmaatschappen

Clublidmaatschap
(tarieven worden per seizoen per 1 oktober vastgesteld)
Type lidmaatschap per 1-10-2016 per 1-10-2017
Senior Hoofdlid € 41,36 € 41,48
Jeugd Hoofdlid € 20,68 € 20,74
Senior of Jeugd Dubbellid € 0,00 € 0,00
Leden Bijzondere bond € 15,40 € 15,45

Individuele lidmaatschappen
(tarieven worden per kalenderjaar per 1 januari vastgesteld)
Persoonlijk lidmaatschap per 1-1-2017
Persoonlijke leden Nederland senioren € 41,36
Persoonlijke leden Nederland jeugd (t/m 20 jaar) € 20,68
Persoonlijke leden buitenland Europa (zowel jeugd als senioren) € 61,47
Persoonlijke leden buitenland Wereld (zowel jeugd als senioren) € 65,54

Internetschaaklidmaatschap
Internetschaak voor KNSB-leden* € 15,00
Internetschaak voor niet KNSB-leden € 25,00
Internetschaak Premium voor KNSB-leden € 39,90
Internetschaak Premium voor niet KNSB-leden € 44,90
*KNSB-leden (club-, scholieren- of Persoonlijke leden)
Scholierenlidmaatschap
Scholierenlidmaatschap € 7,50
Ratinglidmaatschap
Ratinghouder € 7,50
Los abonnement op Schaakmagazine
Abonnement Nederland € 50,80
Abonnement Europa € 61,47
Abonnement Wereld € 65,54

PostPosted: Fri Sep 01, 2017 10:17 

Frans de Jonge wrote:
william wrote:
Ton van Namen wrote:

De bedragen kloppen niet helemaal, maar de essentie is correct.
De KNDB geeft heel veel uit aan personeelskosten. Kosten die niet meer opgedragen kunnen worden door het beperkte (en steeds verder terug lopende) aantal leden.
Helaas zijn de contracten met de technische staf door het oude bestuur verlengd tot 31 dec 2020.
Dus daar kan de KNDB niet onder uit.

De enige oplossing lijkt dan het verhogen met € 10 of misschien zelfs € 20 (zeker als je breedtesportbeleid wil voeren) van de KNDB-contributie.
Maar dat kunnen de verenigingen niet hebben.

Dus ja, de financiele problemen van de KNDB zijn immens.

:lol: :lol: :lol: De contributieafdracht verhogen :lol: :lol: :lol: van 37.50 :lol: :lol: :lol: naar 57.50 :lol: :lol: :lol:
Dat gaat echt niet gebeuren hoor!!!!!
Ik zie plotseling honderden KNDB-leden met stokken en molotov cocktails naar Veenendaal trekken.
Als ik de burgervader van Veenendaal was zou ik de ME maar eens klaarzetten.
Weet je wat er wel moet gebeuren als wat jij zegt echt waar is.
De schuldigen de laan uitsturen. contracten? op staande voet ontslaan. juridische stappen ondernemen en geld terugeisen!!!

400k per jaar opmaken en verspillen en dan nog steeds geld tekort hebben :?: :!: :?: :!: :?:

En wat ben je bij de Koninklijke Nederlandse Schaakbond kwijt? Toch wel iets meer, en krijg je daar ook meer voor je geld. Ik dacht het niet. We hebben veel in de damwereld, direct en indirect via de KNDB.

Overzicht tarieven alle KNSB lidmaatschappen

Clublidmaatschap
(tarieven worden per seizoen per 1 oktober vastgesteld)
Type lidmaatschap per 1-10-2016 per 1-10-2017
Senior Hoofdlid € 41,36 € 41,48
Jeugd Hoofdlid € 20,68 € 20,74
Senior of Jeugd Dubbellid € 0,00 € 0,00
Leden Bijzondere bond € 15,40 € 15,45

Individuele lidmaatschappen
(tarieven worden per kalenderjaar per 1 januari vastgesteld)
Persoonlijk lidmaatschap per 1-1-2017
Persoonlijke leden Nederland senioren € 41,36
Persoonlijke leden Nederland jeugd (t/m 20 jaar) € 20,68
Persoonlijke leden buitenland Europa (zowel jeugd als senioren) € 61,47
Persoonlijke leden buitenland Wereld (zowel jeugd als senioren) € 65,54

Internetschaaklidmaatschap
Internetschaak voor KNSB-leden* € 15,00
Internetschaak voor niet KNSB-leden € 25,00
Internetschaak Premium voor KNSB-leden € 39,90
Internetschaak Premium voor niet KNSB-leden € 44,90
*KNSB-leden (club-, scholieren- of Persoonlijke leden)
Scholierenlidmaatschap
Scholierenlidmaatschap € 7,50
Ratinglidmaatschap
Ratinghouder € 7,50
Los abonnement op Schaakmagazine
Abonnement Nederland € 50,80
Abonnement Europa € 61,47
Abonnement Wereld € 65,54

Aantal leden KNSB 23.000 begroting KNSB 1.080 k
Aantal leden KNDB 4.000 begroting KNDB 560 k

En een Koning, een Koningin, 2 Bisschoppen, 2 paarden, 2 kastelen en 8 ridders, dat is nog wel iets anders dan een paar schijfjes. :wink:

PostPosted: Fri Sep 01, 2017 13:18 

De KNDB heeft een nieuwe voorzitter: mooi. Daarmee is een begin gemaakt met het oplossen van de bestuurlijke crisis. Maar ondertussen is niets veranderd aan de onderliggende financiële crisis van de KNDB.

Het is belangrijk te beseffen, dat het financiële plaatje van de KNDB een moment opname is en dat context van verleden en toekomst nodig is bij het bepalen van welke lasten de KNDB kan dragen. De KNDB schrijft voor het derde opeenvolgende jaar (2015, 2016, 2017) diep in het rood, enkel om de vaste lasten (met name loonkosten) te dekken. Vraag je vervolgens af in welke richting de volgende factoren zich de komende jaren zullen ontwikkelen:

- ledental en daarmee samenhangende inkomsten;
- inkomsten vanuit NOC*NSF.

Het is van harte te hopen, dat een eventueel positieve verwachting op ook maar een van deze twee factoren op meer gebaseerd is dan het zoveelste Berenschot- of aanvalsplan…

De bedragen die Ton noemt zullen zo ongeveer kloppen. Een tientje per lid bovenop de huidige KNDB-afdracht van 37,50 euro om de begroting - lees de vaste lasten en dan met name loonkosten - te sluiten en nog een tientje per lid erbij om wat ruimte te geven voor breedtesport. Dat maakt 57,50.

Daarnaast zijn er de (relatief bescheiden) provinciale lasten van zo ongeveer een tientje. Die drukken ook op de clubcontributie. Dan kom je op een overhead druk van 67,50 per KNDB-lid. Voor een structureel falende organisatie. Waarbij ik falen definieer als niet in staat haar bestaansrecht te rechtvaardigen door continuïteit van - of groei in - ledental.

Dan is er nog de bijdrage Algemeen Functioneren vanuit NOC*NSF die in 2016 36.000 euro bedroeg. De KNDB gebruikt deze bijdrage volledig voor het financieren van de kosten van het bondsbureau. NOC*NSF roept van tijd tot tijd dat het van plan is deze bijdrage af te schaffen. Als NOC*NSF de daad bij het woord voegt, zou dat op een bond van 3500 leden nog eens een tientje per lid erbij betekenen: 77,50 euro.

Nog steeds is het financiële plaatje dan te statisch en positief. Want iedere contributieverhoging - zeker in orde van deze grootte - kost de KNDB extra leden en clubs. Wat betekent dat de contributie verder verhoogd moet worden om de inkomsten uit die verloren leden en clubs te compenseren. De (loon)kosten van de KNDB blijven zonder ingrijpen immers gelijk en moeten nu eenmaal betaald worden! Het moge duidelijk zijn, dat dit een volstrekt onhoudbaar plaatje is.

Met iedere vijf euro verhoging verdwijnen een paar honderd leden extra en lever je per saldo contributie inkomsten in. Leden en clubs die anders misschien nog vijf jaar braaf contributie afdragen zijn dan in een klap weg.

Over de clubs zelf hebben we het nog niet echt gehad. Door de band genomen daalt hun ledental. En ook zij hebben kosten, met name zaalhuur. Die van zichzelf ook door de jaren heen stijgt. Dat betekent dat de clubs ook zonder voor geld aankloppende KNDB hun kosten per lid fors zien stijgen. Veel clubs redden het met wat creativiteit desalniettemin zonder contributieverhoging. Zij weten en voelen immers, dat contributieverhoging bestaande maar ook nieuwe leden kost. De clubs zetten de tering naar de nering. Zou het misschien een idee zijn, de KNDB dat ook te laten doen? En te bezien wat de KNDB wellicht anders en beter kan doen met de nog altijd substantiële financiële en personele middelen die haar ter beschikking staan?

De vergelijking van de zieke KNDB met de relatief gezonde schaakbond gaat mank. Eerder postte ik een uitgebreider overzicht van wat de verschillende bonden zoal aan contributie heffen. Ik zal die inventarisatie hierna nog eens posten. Als het bestuursvoorstel tot contributieverhoging in maart was aangenomen, zou de KNDB van de twaalf geïnventariseerde bonden vandaag de hoogste contributie hebben gehad.

Van deze twaalf bonden zijn op dit moment de contributies van de onderwater sportbond (42,-) de Nederlandse Toerfietsunie (38,-) en de schaakbond (41,48) iets hoger. Maar de verschillen met de KNDB zijn groot. Bij de Toerfiets Unie zijn zo’n beetje alle werknemers bezig met het gemiddelde bondslid. Dito voor de onderwater sportbond. Ook bij de schaakbond wordt veel gedaan voor en geboden aan de recreatieve schaker. Trouwens, de op centen afgeronde schaakcontributie verraadt de aanwezigheid van financieel beleid waarbij de contributie jaarlijks wordt geïndexeerd. Niet, dat ik nog voorstander van indexatie in een bureaucratische organisatie als de KNDB ben. Ik geloof zelf dat de kunst is om meer te doen met hetzelfde of minder en dat juist daar de creativiteit en het ondernemerschap uit voortkomen die de KNDB zo goed kan gebruiken.

De KNDB is wel uitermate succesvol in het binnen hengelen van subsidiegeld. De schaakbond is zes tot zeven keer zo groot maar heeft slechts twee keer zo veel geld te besteden. Je kunt ook zeggen, dat de schaakbond drie keer meer weet te bereiken met hetzelfde geld. De schaakbond presteert ook meer dan de KNDB voor dezelfde contributie. Zij heeft zowel een topsport als een breedtesport apparaat. Haar infrastructuur en producten werken. Haar ledenbestand blijft op peil en is - met enkele fluctuaties - in de afgelopen tien jaar van 20.000 naar 23.000 leden gegroeid.

De KNDB heeft lange tijd het maximale uit de NOC-hefboom weten halen, maar de KNDB heeft een minimum omvang nodig om die wip omhoog te duwen, anders wordt zij door de last van de zak met NOC-geld en daaraan vast hangende aanstellingen aan de andere zijde van de wip ins blaue hinein geslingerd. Dat punt zijn we met de KNDB - 5.000 leden was de intern gedefinieerde bodem waar de KNDB niet doorheen mocht zakken - enkele jaren geleden gepasseerd.

Het is goed dat de bestuurscrisis is aangepakt en dat de voorzitter nu een nieuw bestuursteam aan het formeren is. Tegelijkertijd denk ik dat de voorzitter bij zijn aantreden gelijk had toen hij zei “nog niet jarig te zijn”. Er ligt nogal een uitdaging en de meest acute kwestie daarin is het financiële verhaal. Mooi weer vergelijkingen met andere sportbonden gaan niet op en het even plakken van het lek met een contributieverhoging laat de trendmatige en onvermijdelijk negatieve verdere ontwikkeling van het ledenbestand buiten beschouwing. Ik denk dat deze voorzitter dit haarscherp zal zien.

Over twee maanden is alweer de volgende bondsraadsvergadering waarin de begroting voor 2018 gepresenteerd zal worden. Ik ben benieuwd.

Last edited by Marcel Kosters on Fri Sep 01, 2017 14:10, edited 9 times in total.

PostPosted: Fri Sep 01, 2017 13:19 

Ledenafdrachten bij twaalf Nederlandse sportbonden

Koninklijke Nederlandse Dam Bond 37,50 euro

Nederlandse Volleybal bond jaarcontributie 10,00 euro.
KNVB jaarcontributie 9,99 euro.
Nederlandse Golf Federatie 32,50 euro
Nederlandse Badmintonbond 10,35 euro
Schaatsbond 8,50 euro

De drie collega denksport bonden:

Go: 26 euro met digitaal jaarboek, 36 euro met hard copy jaarboek
Schaken: 41,48 euro
Bridge: 21,50 euro

De drie collega cluster bonden:

Nederlandse Onder Water Sportbond 42,00
Nederlandse Toerfiets Unie 38,50 tot 31 december 2017 of 57,50 tot 31 december 2018 (slim aanbod trouwens)
Nederlandse Bowling Federatie 30,35

PostPosted: Fri Sep 01, 2017 13:51 

Marcel Kosters wrote:
De KNDB heeft een nieuwe voorzitter: mooi. Daarmee is een begin gemaakt met het oplossen van de bestuurlijke crisis. Maar ondertussen is nog niets veranderd aan de onderliggende financiële crisis van de KNDB.

Besef dat het financiële plaatje van de KNDB een moment opname is en dat context van verleden en toekomst belangrijk is bij het bepalen van welke lasten de KNDB kan dragen. De KNDB schrijft voor het derde opeenvolgende jaar (2015, 2016, 2017) diep in het rood, enkel om de vaste lasten (met name loonkosten) te dekken. Vraag je vervolgens af in welke richting de volgende factoren zich de komende jaren zullen ontwikkelen:

- ledental en daarmee samenhangende inkomsten;
- inkomsten vanuit NOC*NSF.

Ik hoop van harte dat een eventueel positieve verwachting op ook maar een van deze twee factoren op meer gebaseerd is dan het zoveelste Berenschot- of aanvalsplan…

De bedragen die Ton noemt zullen zo ongeveer kloppen. Een tientje per lid bovenop de huidige KNDB-afdracht van 37,50 euro om de begroting - lees de vaste lasten en dan met name loonkosten - te sluiten en nog een tientje per lid erbij om wat ruimte te geven voor breedtesport. Dat maakt 57,50.

Daarnaast zijn er de (relatief bescheiden) provinciale lasten van zo ongeveer een tientje. Die drukken ook op de clubcontributie. Dan kom je op een overhead druk van 67,50 per KNDB-lid. Voor een structureel falende organisatie. Waarbij ik falen definieer als niet in staat haar bestaansrecht te rechtvaardigen door continuïteit of groei in ledental.

Dan is er nog de bijdrage Algemeen Functioneren vanuit NOC*NSF die in 2016 36.000 euro bedroeg. De KNDB gebruikt deze bijdrage volledig voor het financieren van de kosten van het bondsbureau. NOC*NSF roept van tijd tot tijd dat het van plan is deze bijdrage af te schaffen. Als NOC*NSF de daad bij het woord voegt, zou dat op een bond van 3500 leden nog eens een tientje per lid erbij betekenen: 77,50 euro.

Nog steeds is het financiële plaatje dan te statisch en positief. Want iedere contributieverhoging - zeker in orde van deze grootte - kost de KNDB extra leden en clubs. Wat betekent dat de contributie verder verhoogd moet worden om de inkomsten uit die verloren leden en clubs te compenseren. De (loon)kosten van de KNDB blijven zonder ingrijpen immers gelijk en moeten nu eenmaal betaald worden! Het moge duidelijk zijn, dat dit een volstrekt onhoudbaar plaatje is.

Met iedere vijf euro verhoging verdwijnen een paar honderd leden extra en lever je per saldo contributie inkomsten in. Leden en clubs die anders misschien nog vijf jaar braaf contributie afdragen zijn dan in een klap weg.

Over de clubs zelf hebben we het nog niet echt gehad. Door de band genomen daalt hun ledental. En ook zij hebben kosten, met name zaalhuur. Die van zichzelf ook door de jaren heen stijgt. Dat betekent dat de clubs ook zonder voor geld aankloppende KNDB hun kosten per lid fors zien stijgen. Veel clubs redden het met wat creativiteit desalniettemin zonder contributieverhoging. Zij weten en voelen immers, dat contributieverhoging bestaande maar ook nieuwe leden kost. De clubs zetten de tering naar de nering. Zou het misschien een idee zijn, de KNDB dat ook te laten doen? En te bezien wat de KNDB wellicht anders en beter kan doen met de nog altijd substantiële financiële en personele middelen die haar ter beschikking staan?

De vergelijking van de zieke KNDB met de relatief gezonde schaakbond gaat mank. Eerder postte ik een uitgebreider overzicht van wat de verschillende bonden zoal aan contributie heffen. Ik zal die inventarisatie hierna nog eens posten. Als het bestuursvoorstel tot contributieverhoging in maart was aangenomen, zou de KNDB van de elf geïnventariseerde bonden vandaag de hoogste contributie hebben gehad.

Van deze elf bonden zijn op dit moment de contributies van de onderwater sportbond (42,-) de Nederlandse Toerfietsunie (38,-) en de schaakbond (41,48) iets hoger. Maar de verschillen met de KNDB zijn groot. Bij de Toerfiets Unie zijn zo’n beetje alle werknemers bezig met het gemiddelde bondslid. Dito voor de onderwater sportbond. Ook bij de schaakbond wordt veel gedaan voor en geboden aan de recreatieve schaker. Trouwens, de op centen afgeronde schaakcontributie verraadt de aanwezigheid van financieel beleid waarbij de contributie jaarlijks wordt geïndexeerd. Niet, dat ik nog voorstander van indexatie in een bureaucratische organisatie als de KNDB ben. Ik geloof zelf dat de kunst is om meer te doen met hetzelfde of minder en dat juist daar de creativiteit en het ondernemerschap uit voortkomen die de KNDB zo goed kan gebruiken. Maar hoe dan ook, het hebben van een financieel beleid - versus het maar wat doen tot de zaak klapt - kan geen kwaad.

De KNDB is wel uitermate succesvol in het binnen hengelen van subsidiegeld. De schaakbond is zes tot zeven keer zo groot maar heeft slechts twee keer zo veel geld te besteden. Je kunt ook zeggen, dat de schaakbond drie keer meer weet te bereiken met hetzelfde geld. De schaakbond presteert ook meer dan de KNDB voor dezelfde contributie. Zij heeft zowel een topsport als een breedtesport apparaat. Haar infrastructuur en producten werken. Haar ledenbestand blijft op peil en is - met enkele fluctuaties - in de afgelopen tien jaar van 20.000 naar 23.000 leden gegroeid.

De KNDB heeft lange tijd het maximale uit de NOC-hefboom weten halen, maar de KNDB heeft een minimum omvang nodig om die wip omhoog te duwen, anders wordt zij door de last van de zak met NOC-geld en daaraan vast hangende aanstellingen aan de andere zijde van de wip ins blaue hinein geslingerd. Dat punt zijn we met de KNDB - 5.000 leden was de intern gedefinieerde bodem waar de KNDB niet doorheen mocht zakken - enkele jaren geleden gepasseerd.

Het is goed dat de bestuurscrisis is aangepakt en dat de voorzitter nu een nieuw bestuursteam aan het formeren is. Tegelijkertijd denk ik dat de voorzitter bij zijn aantreden gelijk had toen hij zei “nog niet jarig te zijn”. Er ligt nogal een uitdaging en de meest acute daarin is het financiële verhaal. Mooi weer vergelijkingen met andere sportbonden gaan niet op en het even plakken van het lek met een contributieverhoging laat de trendmatige en inmiddels onvermijdelijk negatieve verdere ontwikkeling van het ledenbestand buiten beschouwing. Ik denk dat deze voorzitter dit haarscherp zal zien.

Over twee maanden is alweer de volgende bondsraadsvergadering waarin de begroting voor 2018 gepresenteerd zal worden. Ik ben benieuwd.

eens.
Dit is de inkomstenkant van het verhaal.

De uitgavenkant van het verhaal is dat op alles bezuinigd moet worden waar maar op bezuinigd kan worden.
Als dat niet goedschiks kan met Arjan en Johan dan maar kwaadschiks.

3 grote posten:
- Veenendaal, desnoods contracten openbreken met als dreigement eruitstappen, dit kan jaarlijks.
- Professionals onder leiding van de td, ook die moet(en) inleveren, wat er ook verder in contracten staat, inleveren of ophoepelen.
- veel te riante "onkosten"-vergoedingen, of je doet iets gratis voor het dammen of je doet het maar niet.
als je het voor de onkostenvergoeding doet dan is er iets heel erg mis.

een voorbeeld: bondsraadleden die een reiskostenvergoeding krijgen waarvan ze de hoogte indirect zelf hebben bepaald.
Bondsraadleden die niet op de vergadering meer komen als ze geen reiskostenvergoeding meer krijgen kunnen wat mij betreft maar beter direct uit de bondsraad stappen.

PostPosted: Fri Sep 01, 2017 13:55 

Marcel Kosters wrote:
Ledenafdrachten bij twaalf Nederlandse sportbonden

Koninklijke Nederlandse Dam Bond 37,50 euro

Nederlandse Volleybal bond jaarcontributie 10,00 euro.
KNVB jaarcontributie 9,99 euro.
Nederlandse Golf Federatie 32,50 euro
Nederlandse Badmintonbond 10,35 euro
Schaatsbond 8,50 euro

De drie collega denksport bonden:

Go: 26 euro met digitaal jaarboek, 36 euro met hard copy jaarboek
Schaken: 41,48 euro
Bridge: 21,50 euro

De drie collega cluster bonden:

Nederlandse Onder Water Sportbond 42,00
Nederlandse Toerfiets Unie 38,50 tot 31 december 2017 of 57,50 tot 31 december 2018 (slim aanbod trouwens)
Nederlandse Bowling Federatie 30,35

Ja :lol: die drie collega cluster bonden betalen zich natuurlijk blauw aan dat cluster in Veenendaal.
Of is dat juist jouw gevoel voor humor? sorry :( dan.

PostPosted: Fri Sep 01, 2017 14:06 

Ik houd het voor nu maar bij het signaleren en uitleggen van het probleem. Als eind 2016 nog aanstellingen voor vier jaar zijn verlengd is denk ik reëel om te vermoeden, dat niet overal in de KNDB het probleem wordt onderkend. Over oplossingen kan verschillend gedacht worden, al zal duidelijk zijn dat ik niet denk dat 'meer geld naar het probleem gooien' een oplossing gaat brengen. Voor nu ontbreekt nog integraal inzicht in de opbouw van KNDB-kosten, hun financieringsbronnen en hun financieringsvoorwaarden. Maar ik heb wel het idee dat demissionair penningmeester, FiCo en bondsraad (ongetwijfeld met ook de voorzitter 'in the loop') bezig zijn hun vinger achter een en ander te krijgen.

PostPosted: Mon Sep 04, 2017 15:17 

De hierboven geselecteerde bonden waren in reactie op een bijdrage van Paul van de Veen met in aanvulling de afdrachten bij de collega denksport- en de collega clusterbonden.

Ik vond interessant om te zien wat het contributie niveau bij alle bij NOC*NSF aangesloten sportbonden is. Nog niet van iedere bond heb ik de afdracht (met een vluchtige google actie) kunnen vinden. Ook zijn de afdrachten of de overzichten daarvan per bond verschillend opgebouwd. Zo zijn er bonden met naast een basis lidmaatschap een wedstrijd licentie, mogelijk te vergelijken met onze inschrijfgelden en bijdrage KNDB-competitie.

Mijn indruk - dat de KNDB in haar huidige omvang, functioneren en met huidige ledenbasis zo'n beetje tegen het plafond zit van wat zij kan en mag vragen - handhaaf ik vooralsnog. De KNDB hoort ontegenzeggelijk nu al (zonder contributieverhoging) bij de 'duurdere' bonden. Tegelijkertijd laat het overzicht zien dat er wel degelijk nog 'duurdere' bonden zijn. De 'tegenprestatie', vaste kosten als ook de achterban van iedere bond lopen natuurlijk wild uiteen.

Ik heb steeds gekeken naar het lidmaatschap voor senior leden. Al is ook en wellicht juist interessant voor de KNDB om te zien wat de (jongere) jeugdtarieven bij andere sportbonden zijn. Die bewaar ik voor een regenachtige zondag of voor wie het leuk vindt onderstaand overzicht aan te vullen dan wel verbeteren / uit te breiden / of in spreadsheet te gooien.

Het bonden overzicht komt van de website van NOC*NSF. https://www.nocnsf.nl/ledentallen. In de lidmaatschappenrapportage zijn een aantal interessante tabellen terug te vinden maar helaas geen tabellen met overzicht van de contributies. Vandaar dat ik die informatie van de websites van de verschillende bonden bijeen heb gescharreld. Hieronder de tot nu nu gevonden afdrachten van 53 (van de 76) bonden. Een vraagtekentje betekent dat de contributie nog gevonden moet.

01 Aikido Nederland 52,35
02 Algemene Nederlandse Sjoelbond 15,00
03 American Football Bond Nederland ?
04 Atletiekunie 16,80 + 22,70 wedstrijd licentie (met dank aan atletieker Bert Zwart).
05 Badminton Nederland 10,35
06 Bob en Sleebond Nederland ?
07 Federatie Oosterse Gevechtskunsten ?
08 Gehandicaptensport Nederland ?
09 Holland Surfing Association 35,00
10 Judo Bond Nederland 52,35
11 Karate-Do Bond Nederland 35,00
12 KNAC Nationale Autosport Federatie 43,25
13 KNBLO Wandelsportorganisatie Nederland 26,50
14 Koninklijk Nederlands Korfbal Verbond ?
15 Koninklijke Nederlandsche Kegel Bond 10,00
16 Koninklijke Nederlandsche Kolfbond 20,00
17 Koninklijke Nederlandsche Motorboot Club 260,00
18 Koninklijke Nederlandsche Roei Bond 36,28
19 Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijders Bond 8,50
20 Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie 11,50 of 41,50 inclusief 5x magazine
21 Koninklijke Nederlandse Algemene Schermbond 47,50
22 Koninklijke Nederlandse Baseball en Softball Bond ?
23 Koninklijke Nederlandse Biljart Bond - carambole 28,00 - pool 42,50 - snooker 32,50 - driebanden 40,00
24 Koninklijke Nederlandse Cricket Bond 5,00
25 Koninklijke Nederlandse Dambond 37,50
26 Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie 25,40
27 Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie 20,60
28 Koninklijke Nederlandse Hockey Bond ?
29 Koninklijke Nederlandse Kaats Bond 15,00
30 Koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsportvereniging 52,00
31 Koninklijke Nederlandse Krachtsport en Fitnessfederatie 47,00
32 Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond 16,36
33 Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging 60,00
34 Koninklijke Nederlandse Schaak Bond 41,48
35 Koninklijke Nederlandse Schietsport Associatie 42,50
36 Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart - talrijke lidmaatschapsvormen, het merendeel > 50,00
37 Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond 9,99
38 Koninklijke Nederlandse Zwembond 45,90
39 Koninklijke Wandel Bond Nederland - de wandelaars hebben of hadden 3 verschillende bonden, blijft beetje onduidelijk bij vluchtige Google actie.
40 Nederland Lacrosse - ?
41 Nederlands Handbal Verbond - 20,00
42 Nederlandse Algemene Danssport Bond 20,00
43 Nederlandse Basketball Bond 68,58
44 Nederlandse Beugel Bond ?
45 Nederlandse Boks bond 20,00
46 Nederlandse Bowling Federatie 30,35
47 Nederlandse Bridge Bond 21,50
48 Nederlandse Curling Bond ?
49 Nederlandse Darts Bond 10,00
50 Nederlandse Drakenboot Federatie ?
51 Nederlandse Floorball en Unihockeybond 21,00
52 Nederlandse Frisbee Bond ?
53 Nederlandse Go Bond 26 euro met digitaal jaarboek, 36 euro met hard copy jaarboek
54 Nederlandse Golf Federatie 32,50
55 Nederlandse Handboog Bond ?
56 Nederlandse IJshockey Bond ?
57 Nederlandse Indoor en Outdoor Bowls Bond ?
58 Nederlandse Jeu de Boules Bond 11,50
59 Nederlandse Klootschietbond ?
60 Nederlandse Kruisboog Bond ?
61 Nederlandse Minigolf Bond 10,00 recreanten 50,00 sporters
62 Nederlandse Onderwatersport Bond 42,00
63 Nederlandse Roller sports en Bandy Bond ?
64 Nederlandse Rugby Bond ?
65 Nederlandse Ski Vereniging 35,00
66 Nederlandse Tafeltennis Bond 16,50
67 Nederlandse Toer Fiets Unie 38,50
68 Nederlandse Triathlon Bond 34,00
69 Nederlandse Volleybal Bond 10,00
70 Nederlandse Wandelsport Bond ?
71 Nederlandse Waterski en Wakeboard Bond ?
72 Reddingsbrigade Nederland ?
73 Sportvisserij Nederland ?
74 Squash Bond Nederland 17,50
75 Taekwondo Bond Nederland 39,80
76 Watersportverbond 19,80

PostPosted: Mon Sep 04, 2017 22:44 

Marcel Kosters wrote:
De hierboven geselecteerde bonden waren in reactie op een bijdrage van Paul van de Veen met in aanvulling de afdrachten bij de collega denksport- en de collega clusterbonden.

Ik vond interessant om te zien wat het contributie niveau bij alle bij NOC*NSF aangesloten sportbonden is. Nog niet van iedere bond heb ik de afdracht (met een vluchtige google actie) kunnen vinden. Ook zijn de afdrachten of de overzichten daarvan per bond verschillend opgebouwd. Zo zijn er bonden met naast een basis lidmaatschap een wedstrijd licentie, mogelijk te vergelijken met onze inschrijfgelden en bijdrage KNDB-competitie.

Mijn indruk - dat de KNDB in haar huidige omvang, functioneren en met huidige ledenbasis zo'n beetje tegen het plafond zit van wat zij kan en mag vragen - handhaaf ik vooralsnog. De KNDB hoort ontegenzeggelijk nu al (zonder contributieverhoging) bij de 'duurdere' bonden. Tegelijkertijd laat het overzicht zien dat er wel degelijk nog 'duurdere' bonden zijn. De 'tegenprestatie', vaste kosten als ook de achterban van iedere bond lopen natuurlijk wild uiteen.

Ik heb steeds gekeken naar het lidmaatschap voor senior leden. Al is ook en wellicht juist interessant voor de KNDB om te zien wat de (jongere) jeugdtarieven bij andere sportbonden zijn. Die bewaar ik voor een regenachtige zondag of voor wie het leuk vindt onderstaand overzicht aan te vullen dan wel verbeteren / uit te breiden / of in spreadsheet te gooien.

Het bonden overzicht komt van de website van NOC*NSF. https://www.nocnsf.nl/ledentallen. In de lidmaatschappenrapportage zijn een aantal interessante tabellen terug te vinden maar helaas geen tabellen met overzicht van de contributies. Vandaar dat ik die informatie van de websites van de verschillende bonden bijeen heb gescharreld. Hieronder de tot nu nu gevonden afdrachten van 53 (van de 76) bonden. Een vraagtekentje betekent dat de contributie nog gevonden moet.

01 Aikido Nederland 52,35
02 Algemene Nederlandse Sjoelbond 15,00
03 American Football Bond Nederland ?
04 Atletiekunie 16,80 + 22,70 wedstrijd licentie (met dank aan atletieker Bert Zwart).
05 Badminton Nederland 10,35
06 Bob en Sleebond Nederland ?
07 Federatie Oosterse Gevechtskunsten ?
08 Gehandicaptensport Nederland ?
09 Holland Surfing Association 35,00
10 Judo Bond Nederland 52,35
11 Karate-Do Bond Nederland 35,00
12 KNAC Nationale Autosport Federatie 43,25
13 KNBLO Wandelsportorganisatie Nederland 26,50
14 Koninklijk Nederlands Korfbal Verbond ?
15 Koninklijke Nederlandsche Kegel Bond 10,00
16 Koninklijke Nederlandsche Kolfbond 20,00
17 Koninklijke Nederlandsche Motorboot Club 260,00
18 Koninklijke Nederlandsche Roei Bond 36,28
19 Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijders Bond 8,50
20 Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie 11,50 of 41,50 inclusief 5x magazine
21 Koninklijke Nederlandse Algemene Schermbond 47,50
22 Koninklijke Nederlandse Baseball en Softball Bond ?
23 Koninklijke Nederlandse Biljart Bond - carambole 28,00 - pool 42,50 - snooker 32,50 - driebanden 40,00
24 Koninklijke Nederlandse Cricket Bond 5,00
25 Koninklijke Nederlandse Dambond 37,50
26 Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie 25,40
27 Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie 20,60
28 Koninklijke Nederlandse Hockey Bond ?
29 Koninklijke Nederlandse Kaats Bond 15,00
30 Koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsportvereniging 52,00
31 Koninklijke Nederlandse Krachtsport en Fitnessfederatie 47,00
32 Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond 16,36
33 Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging 60,00
34 Koninklijke Nederlandse Schaak Bond 41,48
35 Koninklijke Nederlandse Schietsport Associatie 42,50
36 Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart - talrijke lidmaatschapsvormen, het merendeel > 50,00
37 Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond 9,99
38 Koninklijke Nederlandse Zwembond 45,90
39 Koninklijke Wandel Bond Nederland - de wandelaars hebben of hadden 3 verschillende bonden, blijft beetje onduidelijk bij vluchtige Google actie.
40 Nederland Lacrosse - ?
41 Nederlands Handbal Verbond - 20,00
42 Nederlandse Algemene Danssport Bond 20,00
43 Nederlandse Basketball Bond 68,58
44 Nederlandse Beugel Bond ?
45 Nederlandse Boks bond 20,00
46 Nederlandse Bowling Federatie 30,35
47 Nederlandse Bridge Bond 21,50
48 Nederlandse Curling Bond ?
49 Nederlandse Darts Bond 10,00
50 Nederlandse Drakenboot Federatie ?
51 Nederlandse Floorball en Unihockeybond 21,00
52 Nederlandse Frisbee Bond ?
53 Nederlandse Go Bond 26 euro met digitaal jaarboek, 36 euro met hard copy jaarboek
54 Nederlandse Golf Federatie 32,50
55 Nederlandse Handboog Bond ?
56 Nederlandse IJshockey Bond ?
57 Nederlandse Indoor en Outdoor Bowls Bond ?
58 Nederlandse Jeu de Boules Bond 11,50
59 Nederlandse Klootschietbond ?
60 Nederlandse Kruisboog Bond ?
61 Nederlandse Minigolf Bond 10,00 recreanten 50,00 sporters
62 Nederlandse Onderwatersport Bond 42,00
63 Nederlandse Roller sports en Bandy Bond ?
64 Nederlandse Rugby Bond ?
65 Nederlandse Ski Vereniging 35,00
66 Nederlandse Tafeltennis Bond 16,50
67 Nederlandse Toer Fiets Unie 38,50
68 Nederlandse Triathlon Bond 34,00
69 Nederlandse Volleybal Bond 10,00
70 Nederlandse Wandelsport Bond ?
71 Nederlandse Waterski en Wakeboard Bond ?
72 Reddingsbrigade Nederland ?
73 Sportvisserij Nederland ?
74 Squash Bond Nederland 17,50
75 Taekwondo Bond Nederland 39,80
76 Watersportverbond 19,80

Mooi werk, en vooral veel werk.
Je merkt zelf al op dat die bonden in allerlei opzichten veel van elkaar verschillen waardoor je beschouwing erg voorzichtig en genuanceerd is.
Als ik jouw lijst inkort tot de meest relevante bonden dan ontstaat een minder genuanceerd maar wel veel duidelijker beeld.

-02 Algemene Nederlandse Sjoelbond 15,00
-05 Badminton Nederland 10,35
-15 Koninklijke Nederlandsche Kegel Bond 10,00
-24 Koninklijke Nederlandse Cricket Bond 5,00
-25 Koninklijke Nederlandse Dambond 37,50
-29 Koninklijke Nederlandse Kaats Bond 15,00
-34 Koninklijke Nederlandse Schaak Bond 41,48
-37 Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond 9,99
-47 Nederlandse Bridge Bond 21,50
-49 Nederlandse Darts Bond 10,00
-53 Nederlandse Go Bond 26 euro
-58 Nederlandse Jeu de Boules Bond 11,50
-61 Nederlandse Minigolf Bond 10,00
-66 Nederlandse Tafeltennis Bond 16,50
-69 Nederlandse Volleybal Bond 10,00
-74 Squash Bond Nederland 17,50

De schaakbond waar binnen de dambond graag naar verwezen wordt is de enige bond die net iets duurder is dan de dambond.
De vergelijking dambond - schaakbond is ingewikkeld en op dit forum al gevoerd.
De problemen van en de discussie binnen de schaakbond lijken erg op die van de dambond.
Toch lijken de problemen van de schaakbond een stuk kleiner dan die van de dambond door het grotere aantal leden van de schaakbond, het niet afnemen van het aantal leden van van de schaakbond, de relatief kleinere begroting van de schaakbond, de betere contracten van de schaakbond en de kleinere afhankelijkheid van NOC/NSF van de schaakbond.

En de andere bonden, die doen het dus veel beter dan de dambond.

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+01:00