World Draughts Forum

It is currently Wed Oct 18, 2017 05:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Aug 22, 2017 20:24 

Real name: Michel Stempher
De afgelopen maanden zoemden er door zowel de Bondsraad als dit forum geluiden rond dat het bestuur helemaal niks deed voor de breedtesport of in elk geval te weinig. Laat ik eens een andere invalshoek benoemen. Eentje die mijns inziens vele malen productiever is dan dat gezanik op wat er fout gaat.

Zonder actieve leden kan een bestuur helemaal niks! Het maakt in feite niks uit welke poppetjes er achter de knoppen zitten als de leden verzaken iets te doen voor het dammen. Echt, ik snap best dat niet iedereen zin en tijd heeft om net zoveel als een Eva Houtjes of Cees de Leeuw (ja, ik gebruik bewust deze voorbeelden: weggejaagde bestuursleden) te doen voor het dammen, maar gewoon een keertje lesgeven op een school, een keertje rijden naar een damtoernooi, een keertje tafelarbiter zijn bij het schoolammen, een keertje op de koffie bij een basisschool of bij een oudereninstelling… Dat moet iedereen toch wel kunnen, al is het maar 1x per maand!!? Of van mijn part 1x per jaar!?? Bij veel andere sporten moet je dit soort taken zelfs afkopen als je er geen zin in hebt…

In Kampen vond ik het echt mooi om te zien: bij de eerste keer toen we naar een toernooi buiten de stad gingen, waren er drie ouders (van vier kinderen die mee konden gaan op de zaterdag) die wilden rijden. Dit is voor mij het bewijs dat het in de maatschappij heel normaal is dat je voor de club waarvan je lid bent wat hand- en spandiensten levert. Je krijgt er tenslotte van alles voor terug al is het maar de gezelligheid die het bestuur voor je regelt.

Echt waar, ik kan me tegenwoordig behoorlijk opwinden over mensen, vooral hier op dit forum en ik was vroeger ook zo, die alles en iedereen compleet kapotmaken terwijl ze zelf geen reet uitvoeren. Iemand als Thijs vd Broek voert overigens nog wel zeer belangrijke taken uit, maar deze zouden bij een goed functionerend orgaan door de Financiële Commissie moeten worden gedaan. Voornamelijk zodat Thijs zijn tijd kan besteden aan het jeugddammen en schooldammen in Tilburg. Of aan welke andere operationele taak dan ook. Of van mijn part als lid van deze commissie. In elk geval niet de financiële speurtocht als individu, want daarvoor is ons ledenbestand veel te klein.

Hierbij plaats ik een oproep aan iedereen die loopt te schoppen tegen het bestuurlijke orgaan van de dambond: kijk eerst eens naar wat je zelf voor de damsport doet in plaats van te kijken naar wat het bestuur voor je doet! Een oud-bestuurslid zei tegen mij dat we al gauw twee FTE-banen aan vrijwilligerswerk gevuld hebben als ieder lid (de helft ervan zal daadwerkelijk in staat zijn iets te doen vanwege de leeftijdsopbouw van ons ledenbestand) twee uur op jaarbasis iets doet voor zijn/haar damclub of voor het dammen in het algemeen.

Ter afsluiting een bekende quote van Karel Glastra van Loon:
Karel Glastra van Loon wrote:
Blijf niet mokkend aan de kant staan
Stel een daad en toon je moed
Laat je woede hand in hand gaan
Met het goede dat je doet

PostPosted: Tue Aug 22, 2017 20:46 

Klets niet zo raar Stempher. Ik organiseerde al 10 schooldamtoernooien toen jij nog niet eens geboren was. Ik laat mij door jou de suggestie niet aanleunen dat "wij oude lullen" er niets aan gedaan hebben. Want het is helder dat jij o.a. mij bedoelt. Heb dan het lef om dat ook gewoon te zeggen. De kritiek op het bestuur was terecht, hun aftreden ook.

PostPosted: Tue Aug 22, 2017 21:02 

Real name: Michel Stempher
Fred van Amersfoort wrote:
Klets niet zo raar Stempher. Ik organiseerde al 10 schooldamtoernooien toen jij nog niet eens geboren was. Ik laat mij door jou de suggestie niet aanleunen dat "wij oude lullen" er niets aan gedaan hebben. Want het is helder dat jij o.a. mij bedoelt. Heb dan het lef om dat ook gewoon te zeggen. De kritiek op het bestuur was terecht, hun aftreden ook.

Het gaat mij niet om de rugnummers, maar je hebt gelijk inderdaad. Ik ben benieuwd hoe jij het dammen uit het slop wilt halen zonder de inzet van al die dammers die nu ook al niks uitvoeren. Ik zal je zeggen: alleen Cees en Eva zaten misschien al wel aan 1FTE, puur vrijwilligersinzet. Dit is helemaal de taak niet van een bestuur. Als we een bestuur krijgen dat alleen bestuurt, gaat er dan nog wat van het dammen terechtkomen denk je? Hooguit zitten onze paradepaardjes bij Jinek op schoot en hebben we een miljoen euro voor breedtesport. Maar als er niemand is die deze handschoen gaat oppakken, hoe zie je het dan voor je? Het begint toch echt bij de bereidheid van de 'gewone dammer' zelf om zijn steentje bij te dragen.

Ik ben van mening dat er geld moet rollen op het gebied van breedtesport en waarschijnlijk is het daarom goed dat er in de toekomst andere prioriteiten worden gelegd bij het uitdelen van de contributiegelden etc. Maar dan moeten er wel projecten uit de grond worden gestampt die door uitvoerende mensen worden gedaan. En zoals gezegd: Eva en Cees zijn we al kwijt. Op het moment we op vijftig locaties 15 à 25 euro per uur gaan betalen aan medewerkers zijn we snel door ons geld heen. De echte vraag die het bestuur moet formuleren en beantwoorden luidt in mijn ogen: hoe kunnen wij de gewone dammer activeren zijn steentje bij te dragen aan het wel en wee van zijn damclub en het dammen in het algemeen?

PostPosted: Tue Aug 22, 2017 21:25 

Michel, je bent echt geen beroerde gozer maar dat ben ik ook niet. Toen ik ooit jouw leeftijd had was ik nog veel feller dan jij nu. Ik zal nooit vergeten hoe ik een discussie voerde met een bekende plaatselijke dammer. In mijn beleving deed hij geen ene ruk voor de club. Niet bij het schooldammen, niet bij training geven, niet rijden bij uitwedstrijden, geen bestuursfuncties, altijd cynisch en veel drank. Kortom, ik vond het een nietsnut. Hij vond zichzelf een goed lid. Hij betaalde de contributie, bezocht de clubavonden en speelde de bondswedstrijden. Dat vond hij genoeg, ik niet. Ik deed erg veel voor de club in die tijd. Te veel. En lang niet alles goed. Mijn tegenstrever had een simpele weerlegging op mijn kritiek: dat ik veel wilde doen was mijn keuze, hij vond dat hij op zijn manier voldoende deed. Ik snapte daar tot ongeveer mijn 30e niets van. Later snapte ik hem beter. We bedrijven een hobby en niemand heeft de plicht iets te doen wat hij niet wil of niet kan. Tegelijk snap ik de frustraties van jou, en vroeger mijzelf wel. Ik vond ook altijd dat lieden die in mijn visie geen ruk deden vooral hun mond moeten houden over het bestuur. Daar denk ik dus nu anders over. Niet alles is wat het lijkt. De muren waarop jij, misschien Eva en anderen op geknald zijn heb ik ook gehad. Als bestuurder kun je het niet snel goed doen. Voor het overige: ja ik heb best gedachten en ervaringen hoe je weer iets kunt opbouwen. Ik denk dat als er in een club nog 3 of 4 mensen zijn die echt iets willen dat het dan ook echt kan. Mijn beste idee is wellicht: laat iedereen onze hobby beleven op een manier die hij/zij prettig vindt. We kunnen niemand tot inzet dwingen....

PostPosted: Tue Aug 22, 2017 23:56 

Michel Stempher wrote:
Fred van Amersfoort wrote:

Als we een bestuur krijgen dat alleen bestuurt, gaat er dan nog wat van het dammen terechtkomen denk je?

Beste Michel, nu is het vaak andersom. Mensen die hartstikke goed werk leveren worden soms een bestuur ingetrokken en komen niet meer toe aan waar ze hun ziel en zaligheid in vinden. Vandaar dat ik mijn hoop vestig op werkgroepen waar mensen met elkaar kennis delen en breder gaan werken. En op een klein bestuur die de langere termijnvisie en het overzicht hebben. Regelmatig pleit ik in de Bondsraad al voor een bestuurspost communicatie. Dat is het vorige bestuur niet gelukt. Maar tijdens mijn zoektocht kwam ik dammers tegen die wel zeer geïnteresseerd zijn te werken in een werkgroep/samenwerkingsverband communicatie. Zet die bij elkaar en samen gaan ze er wat moois van maken. (Als ze geen te lange tenen hebben.) Daar heeft een bestuur dan weinig omkijken meer naar. En dan wordt het voor goeie bestuurders ook weer interessant.

PostPosted: Wed Aug 23, 2017 00:11 

Real name: Thijs van den Broek
Michel Stempher wrote:
De echte vraag die het bestuur moet formuleren en beantwoorden luidt in mijn ogen: hoe kunnen wij de gewone dammer activeren zijn steentje bij te dragen aan het wel en wee van zijn damclub en het dammen in het algemeen?

Misschien dat er een bestuur komt die zegt : wij gaan de damsport redden. Onze eerste en enigste prioriteit gaat zijn de breedtesport. Wij gaan dammen weer cool maken en wij zetten alles binnen de KNDB in om onze nieuw gestelde prioriteiten voor elkaar te krijgen.
En omdat wij ons vol hiervoor inzetten draagt iedereen die contributie betaald hieraan mee. En ik geloof oprecht dat als dan een beroep wordt gedaan op clubs en dammers dat die echt wel zouden willen meehelpen.

Hoe het tot nu toe is geweest volgens het bestuur: Breedtesport? dat is niks voor de KNDB. Laat de clubs dat maar doen, daar moet het gebeuren. Elk jaar ledenverlies? wat maakt het uit zolang we een wereldkampioen hebben. Hallo Clubs ga eens wat doen om leden te vinden jullie zijn echt slecht bezig.
Met deze opstelling van een landelijke bond ben ik per direct al gedemotiveerd. Als je de damsport wil gaan "redden" zal iedereen zich vol moeten inzetten voor de breedtesport en zeker de KNDB als voorbeeld. Helaas is dit nog niet gebeurd.

PostPosted: Wed Aug 23, 2017 00:19 

PRECIES THIJS. Dat is wat nodig is. Een totaal andere insteek dus. En ook Frans omschrijft precies waar de schoen wringt. Als we dit gaan doen met een man of 50, overal in het land en elkaar ondersteunen, dan kan dat nog wel eens lukken ook. Alle ballen op breedtesport.

PostPosted: Wed Aug 23, 2017 06:58 

Met club (her)opbouwen dan wel versterken kan iedereen op ieder moment beginnen, daar is de KNDB niet bij nodig. Of haar bestuurders nu worden gesteund of afgefakkeld. Hoe akelig dat laatste ook is. Bevorderlijk voor nieuwe initiatieven is de huidige kritisch / negatieve sfeer natuurlijk niet, maar dat is met het verschaffen van de door de bondsraad gevraagde transparantie betreffende financiën hopelijk snel verleden tijd. En helaas - althans naar mijn mening - is een kritische houding wel degelijk nodig.

Voor het (her)inrichten van de KNDB hebben we eerst een voorzitter en vervolgens een door de voorzitter bijeen gebracht bestuursteam nodig. En inzicht in KNDB-kosten en voorwaarden van door de KNDB te ontvangen subsidies. Komende zaterdag hebben we een voorzitter en hopelijk in de komende maanden een bestuur en meer inzicht in de KNDB-financiën.

Ondertussen is iedereen - als voorheen - vrij er zelf wat van te maken met zijn of haar clubgenoten. Misschien dat de KNDB daar op termijn wat inspiratie en ondersteuning aan kan toevoegen. En misschien ook niet. Inspiratie en ondersteuning zijn welkom, maar clubs zullen ‘het’ zelf moeten doen en kunnen maar beter niet op de KNDB wachten. Als de KNDB al ‘naar de clubs toe komt’, zal dat naar levensvatbare clubs zijn. Niet naar clubs die afwachten.

In de tussentijd is een KNDB die ‘naar de clubs toe komt’ voor contributieverhoging het laatste wat clubs nodig hebben. Of het nu gaat om clubs die proberen er wat van te maken of om krimpende clubs die ‘gewoon’ bestaan en jaarlijks hun KNDB-aansluiting heroverwegen. De club contributie moet immers op een peil blijven dat aanvaardbaar is voor de door Fred aangehaalde klaverjas liefhebber. Van wie de KNDB er nota bene graag meer zou willen hebben. Voor de korte en middellange termijn hoop ik dat de KNDB zich allereerst daar zeer bewust van is en zal blijven.

Vervolgens hoop ik dat de KNDB er - binnen de beperkte mogelijkheden - alles aan doet om de beste randvoorwaarden te scheppen voor wie er wat van wil maken. Wat dat betreft is de publiciteit die de KNDB-topsporters momenteel genereren zeker een mooie omstandigheid. Of deze een harde voorwaarde voor consolidatie en wellicht groei is, is een tweede. Het is in ieder geval een zachte voorwaarde! Een KNDB-bestuur zal daarop een visie hebben en daar haar overwegingen, besluiten en initiatieven op baseren. Zolang dat binnen het bestaande contributie kader gebeurt, zullen clubs en leden de KNDB en het KNDB-bestuur daar veel vrijheid in gunnen. Zoals dat tot nu ook eigenlijk altijd is geweest.

Hopelijk worden na financiële en organisatorische bezinning de belangrijkste KNDB-activiteiten ook voor de toekomst geborgd en ontstaat zelfs zuurstof voor groei. Ik zeg zelfs, omdat een trendbreuk na meer dan dertig jaar niet vanzelfsprekend is. Maar ik denk ook dat het inzichtelijk maken en heroverwegen van kosten en de invulling van kosten in de KNDB-organisatie de enige manier is voor de KNDB om een positieve bijdrage te leveren aan een dergelijke trend breuk. Anders moeten we gaan denken aan een trendbreuk ondanks en niet dankzij de KNDB en dat is nog onwaarschijnlijker. Hoe dan ook, ook het KNDB-wereldje draait door en zaterdag zullen weer nieuwe stappen voorwaarts worden gezet.

PostPosted: Wed Aug 23, 2017 19:17 

Quote:
Met club (her)opbouwen dan wel versterken kan iedereen op ieder moment beginnen, daar is de KNDB niet bij nodig.

In theorie klopt deze stelling, maar ik praktijk werkt het anders. De laatste jaren heeft duidelijk gemaakt dat heropbouwen niet vanzelf gaat. Het is mogelijk om lokale initiatieven te starten, ook zonder de KNDB, dat klopt inderdaad. Initiatieven zijn er ook op een aantal plekken in Nederland met uitstekende resultaten. Dit is echter te weinig en veel initiatieven sterven weer snel.

De afgelopen jaren is het ledental drastisch gedaald door de vergrijzing, te weinig kader en te weinig initiatieven. De KNDB zal dan ook als motor moeten fungeren om te bouwen aan ledenwinst of wellicht is het realistischer om te spreken van ledenstabiliteit waarbij stappen worden gezet om de leeftijdsopbouw te verbeteren.

De KNDB zal initiatieven (nog) meer moeten ondersteunen. De KNDB kan als motor fungeren door een eenheid tussen haar leden smeden om het damspel niet verloren te laten. De enkele initiatieven niet meer apart (van afstand) volgen, maar ondersteunen waar kan om samen de weg omhoog in te slaan.

Samen (alle leden) zaken oppakken geeft veel meer energie dan als eenling vechten tegen de bierkaai.

Bovenstaande is geen sinecure en de slagingskans gering.

Het zou al fantastisch zijn als door een landelijk offensief mensen als Henk de Witt denken: what the heck dit is de laatste kans ik stap in!

PostPosted: Wed Aug 23, 2017 19:21 

Real name: Ton van Namen
Blind_Curve wrote:
Quote:
Met club (her)opbouwen dan wel versterken kan iedereen op ieder moment beginnen, daar is de KNDB niet bij nodig.

In theorie klopt deze stelling, maar ik praktijk werkt het anders. De laatste jaren heeft duidelijk gemaakt dat heropbouwen niet vanzelf gaat. Het is mogelijk om lokale initiatieven te starten, ook zonder de KNDB, dat klopt inderdaad. Initiatieven zijn er ook op een aantal plekken in Nederland met uitstekende resultaten. Dit is echter te weinig en veel initiatieven sterven weer snel.

De afgelopen jaren is het ledental drastisch gedaald door de vergrijzing, te weinig kader en te weinig initiatieven. De KNDB zal dan ook als motor moeten fungeren om te bouwen aan ledenwinst of wellicht is het realistischer om te spreken van ledenstabiliteit waarbij stappen worden gezet om de leeftijdsopbouw te verbeteren.

De KNDB zal initiatieven (nog) meer moeten ondersteunen. De KNDB kan als motor fungeren door een eenheid tussen haar leden smeden om het damspel niet verloren te laten. De enkele initiatieven niet meer apart (van afstand) volgen, maar ondersteunen waar kan om samen de weg omhoog in te slaan.

Samen (alle leden) zaken oppakken geeft veel meer energie dan als eenling vechten tegen de bierkaai.

Bovenstaande is geen sinecure en de slagingskans gering.

Het zou al fantastisch zijn als door een landelijk offensief mensen als Henk de Witt denken: what the heck dit is de laatste kans ik stap in!

+1

PostPosted: Wed Aug 23, 2017 19:23 

Prima aanvulling / correctie, kan ik me in vinden.

PostPosted: Wed Aug 23, 2017 21:44 

Ik ben het er ook mee eens en ik zou ook instappen. Niets te verliezen is eigenlijk best handig. Echt fout doen is dan ook bijna niet mogelijk.

PostPosted: Thu Aug 24, 2017 06:24 

Een klein dingetje.

Je kunt een plaatselijke krant proberen over te halen om wekelijks een damrubriekje te plaatsen. Vraag geen geld, want ze betalen toch niet. Diagrammen zijn het probleem niet (meer), die kun je direct drukklaar aanleveren. Gewoon één diagrammetje (is genoeg) met een fragment van bij voorkeur een clublid.

De kans is groot dat zo'n krantje het wel zitten, het is ten slotte gratis kopij.

Zelf voer ik zo'n minirubriek in de Baarnsche Courant, eindelijk eens een nieuwe rubriek na al die tientallen verdwenen rubrieken en ze worden door leden van Damcombinatie Gooi- en Eemland gewaardeerd. De damclub wordt op die manier ook beter zichtbaar in de gemeente.

Op mijn site plaats ik overigens niets meer als gevolg van vervelende reacties. Op Facebook wel, zodat alle niet-geblokkeerde gebruikers kunnen meegenieten. Er komen likes uit Brazilië, Thailand, Pakisten, Japan, Dominicaanse Republiek et cetera en vaak worden rubrieken 'gedeeld', zoals dat heet. En zo worden Bert Roest, Adriaan Noorman, Serf Klinkenberg en alle anderen opeens internationale damhelden.

Een win-winsituatie voor iedereen.

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00