World Draughts Forum

It is currently Sat Oct 21, 2017 16:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Klok en speeltempo
PostPosted: Mon Jan 18, 2016 14:30 

Ik meende dat er onlangs nog gediscussieerd werd over het Fischersysteem, maar kan het topic niet zo gauw vinden. Daarom fluks even een nieuw topic opgezet.
Bij het Tata Steel Chesstoernooi dat momenteel aan de gang is, hanteert men het volgende speeltempo:
Men start met 100 minuten voor 40 zetten, bij elke zet krijgt men er 30 seconden bij. Na 40 zetten krijgt men er 50 minuten bij voor de volgende 20 zetten. De 30 seconden voor elke zet blijft van kracht. Na 60 zetten krijgt men er nogmaals 15 minuten bij. Steeds blijven ook de 30 seconden per zet van kracht.

Goed nieuws voor dammers met een zwakke blaas, eindspeljunks en dambestuurders. Vooropgesteld uiteraard wanneer de laatsten ook eens hun neus buiten de deur van ons piepkleine, eigenwijze damwereldje steken.
Kanttekening: Een schaakpartij telt doorgaans minder zetten dan een dampartij. Het lijkt me echt iets voor een ijverige dammer/speurneus om eens uit te zoeken hoeveel zetten een gemiddelde dampartij in beslag neemt in vergelijking met het schaken. Het WK Emmen en Tata Steel Chess zijn mooi vergelijkingsmateriaal. Voor wie zich geroepen voelt reserveer ik alvast een goede fles wijn.

Post subject: Re: Klok en speeltempo
PostPosted: Wed Jan 20, 2016 13:30 

Een kleine toevoeging. Gisteren sprak ik een dammer die het eens was met mijn voorstel. Een andere dammer was het er juist weer helemaal mee oneens. Dat viel mee, doorgaans heb je twee dammers en drie meningen. Ik kon begrip hebben voor beider standpunt, temeer daar ik geen voorstel heb gedaan. Eigenlijk bevalt het huidige speeltempo in het dammen mij prima. Maar ik heb begrip voor de dammers die na een uur of vier spelen een beetje extra tijd willen voor het eindspel en/of even een rustpauze dan wel sanitaire stop willen inlassen.
Het speeltempo bij Tata Steel Chess geeft aan dat dit technisch mogelijk is. Het aantal variaties is eindeloos. Stel, je wilt na 45 of 50 zetten de spelers er tien minuten extra bij geven, zonder de totale speelduur te verlengen. Dan kun je beginnen met 110 minuten ipv de huidige 120. Je kunt het ook anders oplossen, bijvoorbeeld wel starten met 120 minuten en dan de bonustijd per zet inkorten. De schakers krijgen er bijvoorbeeld 30 seconden per zet bij ipv een minuut. Kortom, beste damvrienden, mogelijkheden te over.

NB Gisteren, vierde ronde, ontsnapte Giri aan verlies tegen Caruana. Schaakmedewerker van de Volkskrant, Gert Ligterink weet dit o.a. aan de geringe tijd die Caruana nog had in het eindspel. Ondanks de 50 minuten die de schakers er na 40 zetten bij krijgen en na 60 zetten nog eens 15 minuten, kunnen/zullen spelers nog steeds in tijdnood raken.

Stelling: Ook bij onbeperkte bedenktijd (naar een idee van Ton Sijbrands) zullen er spelers zijn die in tijdnood geraken

Gisteren beloofde ik een fles goede wijn aan de dammer die eens in kaart brengt hoe de lengte (qua aantal zetten) van schaakpartijen zich verhoudt tot de lengte van dampartijen. Lijkt me wel een mooi klusje voor Ildjarn. Of komt Ildjarn zijn bed niet meer uit voor een fles wijn? Er is verdorie al weer 24 uur verstreken.
Alvast een deelonderzoekje mijnerzijds. Gisteren, vierde ronde, was de gemiddelde lengte van de zeven partijen bij Tata Chess 43 zetten.

PostPosted: Wed Jan 20, 2016 20:26 

Voor een fles wijn kom ik ook mn bed niet uit, maar ik blijf er wel langer voor op. Ik heb in 30 seconden het volgende uit toernooibase gekregen:

Gemiddelde aantal zetten over alle partijen uit toernooibase: 50

Attachments:
2016-01-20 20_24_18-Statistieken.png
2016-01-20 20_24_18-Statistieken.png [ 64.19 KiB | Viewed 3099 times ]

PostPosted: Wed Jan 20, 2016 20:32 

En goed, ik zal nog wat moeite doen voor mn gage: als je alleen de partijen van de Nationale Competitie vanaf 1990 bekijkt dan kom je op 51 zetten gemiddeld.

Ook met het nieuwe speeltempo (ik meen vanaf 2014, maar dat doet er niet superveel toe) komt het gemiddelde op 51 zetten.

PostPosted: Thu Jan 21, 2016 06:58 

Maar liefst 3,000 éénzetters :agrue:

PostPosted: Thu Jan 21, 2016 11:31 

Dolly's brother wrote:
Maar liefst 3,000 éénzetters :agrue:

Waarvan overigens 'maar' 840 remises

PostPosted: Fri Jan 22, 2016 02:42 

Indrukwekkende analyse!

PostPosted: Fri Jan 22, 2016 11:25 

Real name: Jan Pieter Drost
Arjen de Mooij wrote:
Ik heb in 30 seconden het volgende uit toernooibase gekregen:

Je bedoelt waarschijnlijk Turbo Dambase?

Is het ook mogelijk het oude tempo te vergelijken met 80+1 ? Ik ben wel benieuwd of de piek in beide gevallen op dezelfde plek ligt.

PostPosted: Fri Jan 22, 2016 20:19 

Ik heb de nationale compeittie met 80+1 (volgens mij sinds 28 september 2013) en met 2u+50 (1 januari 2010 t/m 27 september 2013) gezocht en gegrafiekt.

Er is mijns inziens een duidelijk verschilt te zien, met 80+1 ligt het breekpunt van de 'bolling' van de grafiek iets later (zo rond zet 55), terwijl bij 2u+50 het breekpunt op zet 51,52 en 53 ligt. Ook is daar niet echt sprake van een bolling voor de 50e zet.

Vrije interpretatie:

Het lijkt er op dat bij 2u+50 er vaak nog doorgespeeld werd om op de 50e zet eens even goed te kijken wat de stand waard is, en dan maar te stoppen met proberen als het hopeloos was (om te winnen of remise te spelen). Ook speelde je natuurlijk door als de tegenstander in tijdnood zat. Als het door de vlag jagen niet lukte kon je opgeven, want met een uur op de klok komen er geen enorme blunders meer.

Nu stopt de partij op het moment dat het volgens de stand op het bord geen zin meer heeft. Dat moment is meer normaal verdeeld (woordkeuze intended) over de partij.

Wat natuurlijk het meeste opvalt is de grote staaf op zet 40, maar laten we daar in andere onderwerpen aandacht aan besteden :twisted:

(let overigens niet op het kopje 'aantal partijen' boven de diagrammen. Blijkbaar werkt dat niet.

Attachments:
met80minplus1min.png
met80minplus1min.png [ 63.25 KiB | Viewed 2461 times ]
met2uurplus50.png
met2uurplus50.png [ 56.37 KiB | Viewed 2461 times ]

PostPosted: Fri Jan 22, 2016 20:23 

Wat me trouwens nu opvalt is het kleine piekje op zet 76. Zou het zo zijn dat mensen het tweede blaadje krijgen en denken: "wat zit ik hier nou eigenlijk te doen, laat ik er maar mee stoppen?"

PostPosted: Fri Jan 22, 2016 22:10 

Real name: Jan Pieter Drost
Arjen de Mooij wrote:
Wat me trouwens nu opvalt is het kleine piekje op zet 76. Zou het zo zijn dat mensen het tweede blaadje krijgen en denken: "wat zit ik hier nou eigenlijk te doen, laat ik er maar mee stoppen?"

Heel vroeger, toen we nog geen 80+1 speelden, was er na 75 zetten een tijdcontrole. Zou dat er wellicht mee te maken hebben?

PostPosted: Sat Jan 23, 2016 21:49 

Oja, dat was ik al weer glad vergeten :?. Zo zie je maar hoe snel een mens zich aanpast.

Overigens: ik kwam daar niet zo vaak (zie grafiek van de lengte van mijn partien).

Overigens mijn excuses aan Henk voor het volspammen van zijn draad met grafieken.

Attachments:
2016-01-23 21_46_50-Statistieken.png
2016-01-23 21_46_50-Statistieken.png [ 42.66 KiB | Viewed 2279 times ]

PostPosted: Sun Jan 24, 2016 12:04 

Nu pas zie ik de mooie grafieken van Arjen. Door mijn soms nogal uitgebreide bijdragen aan dit forum kan gemakkelijk de indruk ontstaan dat ik een forumtijger ben. Dat ben ik slechts bij tijd en wijle. Er gaan dagen, soms weken voorbij dat ik het forum ongelezen laat. Vandaar mijn late reactie.
Heel mooi werk Arjen! Uiteraard is de fles wijn voor jou! Onderzoek, feiten, al dan niet gelardeerd met grafieken, kunnen een door mij gestarte draad nooit vervuilen.

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00