World Draughts Forum

It is currently Sat Dec 16, 2017 14:09

All times are UTC+01:00

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jul 12, 2012 10:05 

Real name: Pascal Stil
Het is niet de taak van de organisatie van een toernooi om deelnemers te screenen voor ze komen. Open toernooien zijn ook toegankelijk voor mensen die niet bekend zijn, en dat moet vooral zo blijven.
De ambassade en immigratie op het vliegveld zijn voldoende ervaren en beter uitgerust om verdere screening te doen, en als er dan toch iemand binnen komt met verkeerde bedoelingen dan hebben zij hun werk niet goed gedaan en niet de organisatie van het toernooi die ze heeft uitgenodigd.

Het idee om mensen uit te sluiten omdat ze niet bekend zijn vind ik een heel akelig idee, dat me erg doet denken aan hoe het hier in Ierland er aan toe ging in de jaren 70, 80 en 90. Als je ergens in een lokaal cafe kwam en mensen konden je er niet, kon je er op rekenen dat je er niet meer levend vandaan ging, want ze schoten je liever dood dan dat ze het risico namen dat je een spion was van de andere partij.

Als we iemand niet kennen, dan moeten we die persoon de kans geven om te laten zien dat hij/zij goede bedoelingen heeft en niet bij voorbaat criminaliseren en uitsluiten.

PostPosted: Thu Jul 12, 2012 10:43 

Wishmaster wrote:
Als we iemand niet kennen, dan moeten we die persoon de kans geven om te laten zien dat hij/zij goede bedoelingen heeft en niet bij voorbaat criminaliseren en uitsluiten.

Dat is een zienswijze die ik ook het liefst deel, maar we moeten ook een beetje realistisch zijn. Een sportclub met een aantal onbekende dammers uit een stad uit Nigeria, dat niet als groot damland bekend staat en waar het geld ook niet meteen tegen de muren klotst, dat opeens alle toernooien in Nederland wil spelen, tot ééndaagse jubileumtoernooi aan toe, heeft wel iets verdachts.

Mijn vertrouwen in de goede bedoelingen van de medemens is een paar keer te vaak onterecht gebleken, om iedereen maar op z'n blauwe ogen te geloven.

Ik heb Lisabi geadviseerd het via de FMJD of hun nationale damfederatie te proberen.

PostPosted: Thu Jul 12, 2012 14:06 

Eric Sanders wrote:
Wishmaster wrote:

Dat is een zienswijze die ik ook het liefst deel, maar we moeten ook een beetje realistisch zijn. Een sportclub met een aantal onbekende dammers uit een stad uit Nigeria, dat niet als groot damland bekend staat en waar het geld ook niet meteen tegen de muren klotst, dat opeens alle toernooien in Nederland wil spelen, tot ééndaagse jubileumtoernooi aan toe, heeft wel iets verdachts.

Mijn vertrouwen in de goede bedoelingen van de medemens is een paar keer te vaak onterecht gebleken, om iedereen maar op z'n blauwe ogen te geloven.

Ik heb Lisabi geadviseerd het via de FMJD of hun nationale damfederatie te proberen.

Doet me denken aan de Sovjet periode, waarin een levendige handel ontstond in uitnodigingen, of officieel briefpapier vanuit het Westen.

PostPosted: Thu Jul 12, 2012 15:04 

Real name: Pascal Stil
Nadat het militaire regime plaats heeft gemaakt voor een democratisch gekozen regering, is Nigeria sterk aan het verbeteren. De scam wordt tegenwoordig in het land zelf ook hard aangepakt door de EFCC.
Het land hoort tot de dichtstbevolkte landen in de wereld met 170 miljoen inwoners, en tevens het land waar de verwachting is dat het tussen 2010 en 2050 de grootste economische groei zal doormaken.
Het land ligt in dezelfde hoek van Afrika als andere Afrikaanse landen waar veel gedamd wordt, en hoewel er vanuit Nigeria misschien weinig bekende spelers zijn betekent dit niet dat er niet veel gespeeld wordt.
Spelers als Ndjofang, en Samb zijn inmiddels algemeen bekend, maar die zijn toch ook ooit als onbekenden begonnen? Wie weet komt er een nieuwe wereldkampioen uit Nigeria.
170 miljoen mensen uitsluiten omdat het geen "damland" is en omdat er onder die 170 miljoen ook mensen kunnen zijn met verkeerde bedoelingen is simpelweg niet eerlijk.

En als organisatie van een toernooi heb je toch maar heel weinig te verliezen als je enkel een uitnodiging hoeft te sturen?

PostPosted: Sat Jul 14, 2012 01:14 

Ik heb begrepen dat Nigeria ook bridgers target, dus ik zou er van uit gaan dat het flauwekul is. Misschien kun je het bericht 1. 32-28 18-23 2. 37-32? proberen en kijken wat daar op terug komt?

PostPosted: Sat Jul 14, 2012 02:58 

Het blijft spijtig dat het FMJD Album met duizenden damfoto's tegenwoordig slechts toegankelijk is voor Alexander Presman, want daarin heb ik verschillende afbeeldingen van dammende Nigerianen opgeslagen.

Zoals een grotere foto van deze, met Olusegun Obasanjo, president van Nigeria van 1999 tot 2007, dammend tegen generaal Ibrahim Babangida, met in hun midden generaal Theophilus Yakubu Danjuma, voormalig opperbevelhebber van het leger en onder Obasanjo ook minister van Defensie. De vierde belangstellende is generaal Sani Abacha, dictator over Nigeria van 1993 tot 1998:

Image

en ook een grotere van deze:

Image

PostPosted: Sat Jul 14, 2012 03:10 

Wishmaster wrote:
Nadat het militaire regime plaats heeft gemaakt voor een democratisch gekozen regering, is Nigeria sterk aan het verbeteren. De scam wordt tegenwoordig in het land zelf ook hard aangepakt door de EFCC.
Het land hoort tot de dichtstbevolkte landen in de wereld met 170 miljoen inwoners, en tevens het land waar de verwachting is dat het tussen 2010 en 2050 de grootste economische groei zal doormaken.
Het land ligt in dezelfde hoek van Afrika als andere Afrikaanse landen waar veel gedamd wordt, en hoewel er vanuit Nigeria misschien weinig bekende spelers zijn betekent dit niet dat er niet veel gespeeld wordt.
Spelers als Ndjofang, en Samb zijn inmiddels algemeen bekend, maar die zijn toch ook ooit als onbekenden begonnen? Wie weet komt er een nieuwe wereldkampioen uit Nigeria.
170 miljoen mensen uitsluiten omdat het geen "damland" is en omdat er onder die 170 miljoen ook mensen kunnen zijn met verkeerde bedoelingen is simpelweg niet eerlijk.

En als organisatie van een toernooi heb je toch maar heel weinig te verliezen als je enkel een uitnodiging hoeft te sturen?

Hoe welvarend had Nigeria wel niet kunnen zijn zonder die dieven van Shell?

Image

PostPosted: Sat Jul 14, 2012 11:46 

Aangezien ik zo naïef en goedgelovig ben dat ik geneigd ben iedereen het voordeel van de twijfel te geven heb ik toch een uitnodiging gestuurd met daarop de vermelding dat de uitgenodigde personen ons onbekend zijn. De visumuitkerende instantie mag uitzoeken of men serieus hier wil komen dammen. Ik kan dat van hieruit niet beoordelen.

PostPosted: Sat Jul 14, 2012 12:03 

Het loopt als een eend; het kwaakt als een eend en dus zal het wel een canard zijn :D

PostPosted: Sat Jul 14, 2012 14:41 

Real name: Tj. Goedemoed
Douwe Edelenbos wrote:
Het loopt als een eend; het kwaakt als een eend en dus zal het wel een canard zijn :D

Verwijs je soms naar een beroemde uitspraak van James Whitcomb Riley:
"When I see a bird that walks like a duck and swims like a duck and quacks like a duck, I call that bird a duck." ?
(handig dat wikipedia)

Wat nu als het een meerkoet is die in een verkeerd lichaam geboren is, Douwe?

PostPosted: Sat Jul 14, 2012 14:58 

Real name: Alexander Presman
Hanco Elenbaas wrote:
Het blijft spijtig dat het FMJD Album met duizenden damfoto's tegenwoordig slechts toegankelijk is voor Alexander Presman, want daarin heb ik verschillende afbeeldingen van dammende Nigerianen opgeslagen.

http://laatste.info/gallery3/

PostPosted: Sat Jul 14, 2012 15:10 

Real name: Alexander Presman
Eric Sanders wrote:
Aangezien ik zo naïef en goedgelovig ben dat ik geneigd ben iedereen het voordeel van de twijfel te geven heb ik toch een uitnodiging gestuurd met daarop de vermelding dat de uitgenodigde personen ons onbekend zijn. De visumuitkerende instantie mag uitzoeken of men serieus hier wil komen dammen. Ik kan dat van hieruit niet beoordelen.

Net zo goed je kon vermelden "a.u.b. geen visum verlenen aan de houder van deze uitnodiging".
Minder naïef en goedgelovig, wel met dezelfde resultaat.

Toevallig kreeg ik ook mails uit Nigeria waar het ging om toetreding van Nigeriaanse dambond tot de FMJD.

Dhr. Olusegun Akinola die als Secretaris ondertekende schreef o.a.
"Nigeria Draughts Federation was founded in 2011 under Prince Adeyemi Olashina .
We have 36 States affiliated to our Federation and 58 Draughts Club various parts of Nigeria."

Echter ik heb hem (niet echt goedgelovig) gevraagd naar de beter voelbare tekens van damleven in Nigeria zoals foto's, uitslagen en partijen.
Onze correspondentie heb ik vervolgens doorgestuurd naar FMJD bureau en Secretaris.

PostPosted: Sat Jul 14, 2012 15:29 

A.Presman wrote:
Hanco Elenbaas wrote:

http://laatste.info/gallery3/

Dank!

Nog een paar damfoto's uit Nigeria:

Image
http://www.justinfrancis.com/index.php# ... 1&a=0&at=0

Image
Young men play checkers in Lagos to while away their time. In Nigeria, unemployment is particularly high for youths and new graduates.
http://www.forumfed.org/en/products/mag ... venues.php

Image
Two stranded migrants from Nigeria play draughts with bottle caps at Sidi Bilal, in Sudan.
http://www.demotix.com/news/824082/suda ... er#slide-1

PostPosted: Sat Jul 14, 2012 16:02 

Kosmos wrote:
Douwe Edelenbos wrote:

"When I see a bird that walks like a duck and swims like a duck and quacks like a duck, I call that bird a duck." ?
(handig dat wikipedia)

Soms verwijs ik naar die idd uitspraak, maar nu ging het me meer om de woordspeling 'canard', die je zeker en vast niet is ontgaan :) .
Tsja, Tjalling, ik heb niet veel ervaring met vreemde vogels dus helaas heb ik geen afdoende antwoord :wall:

PostPosted: Sat Jul 14, 2012 16:24 

Real name: Tj. Goedemoed
Douwe Edelenbos wrote:
Kosmos wrote:
Douwe Edelenbos wrote:

(handig dat wikipedia)

Soms verwijs ik naar die idd uitspraak, maar nu ging het me meer om de woordspeling 'canard', die je zeker en vast niet is ontgaan :) .
Tsja, Tjalling, ik heb niet veel ervaring met vreemde vogels dus helaas heb ik geen afdoende antwoord :wall:

Zo leert men nog eens wat! Wiki onderwijst:
Het woord canard betekent in de kranten- en tijdschriftenjournalistiek: een bericht dat nadat het is gebracht, niet waar blijkt te zijn. Het woord is van Franse origine, wordt ook op zijn Frans uitgesproken, en betekent "eend". Hoewel het Duits datzelfde begrip weergeeft met hetzelfde woord (Ente), is niet bekend waardoor een journalistieke misser nu juist zo is komen te heten. In Belgisch-Nederlands gebruikt men dikwijls de term kwakkel.[1]
Als dammer heb je toch voldoende ervaring met vreemde vogels, Douwe?

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+01:00