remisemarge in Killer

Wieger Wesselink

Re: Killer-toernooi via Het Noorden?

Post by Wieger Wesselink » Fri Sep 04, 2009 10:45

Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote:Nuja, een persoonlijke benadering kan toch vruchten afwerpen, Piet? Niet zo snel bij de pakken neerzitten, kerel.
Natuurlijk kan ik mijn mail-archief in de strijd gooien en een groot aantal mensen persoonlijk benaderen.
Maar het gaat me ook wel om een stukje spontaniteit van geinteresseerden.
En die spontaniteit en bijval voor dit idee valt mij fiks tegen. Misschien lopen we te ver voor de troepen uit.
C'est la vie.
Het lijkt mij wel aardig om een keer op een avond een sneldamtoernooi te spelen met de killerregels. In correspondentiepartijen spelen via internet ben ik niet zo geinteresseerd.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Fri Sep 04, 2009 16:00

Gaan jullie maar weer fijn allemaal bezwaren verzinnen, ik speel ondertussen 10 killerpartijen bij Het Noorden.
Ik ga verliezen van Danny Staal in een zwaar killer-eindspel, waarvan ik aankondigde dat ik het zou gaan winnen... [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

Ik wil wel een partij tegen Rein Halbesma, mijn trouwe en erudiete killersecondant, die nimmer zeurt, maar altijd constructieve argumenten aandraagt [img]images/smilies/icon_idea.gif[/img] .
Rein mag alle computerhulp van de hele wereld inschakelen.
Zal de electronica mij killen?

Rein, neem je de hanschoen op?
Heaven is no location, but a state of mind

Kosmos

Post by Kosmos » Fri Sep 04, 2009 16:04

Image

Kosmos - Staal

Ik probeerde Danny-boy nog wijs te maken dat het remise is, omdat ik d elijn 1/45 in bezit heb, maar Danny speelde 27-43!!
Hij gaat het na 37-31 uitmaken met 19-23 45x1 (glij!) 43-34 1x40 (halt!) 35x44, wat een topper die Danny! Image

Kosmos

Re: Killer-toernooi via Het Noorden?

Post by Kosmos » Fri Sep 04, 2009 16:24

Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote:Nuja, een persoonlijke benadering kan toch vruchten afwerpen, Piet? Niet zo snel bij de pakken neerzitten, kerel.
Natuurlijk kan ik mijn mail-archief in de strijd gooien en een groot aantal mensen persoonlijk benaderen.
Maar het gaat me ook wel om een stukje spontaniteit van geinteresseerden.
En die spontaniteit en bijval voor dit idee valt mij fiks tegen. Misschien lopen we te ver voor de troepen uit.
C'est la vie.
Na een dag opgeven toont ook weinig ruggengraat. Misschien kun je beter voor impulsief een idee te lanceren het idee goed uitwerken zodat het kans van slagen maakt.
Zelf wil ik me met killer vooral richten op de nieuwe generatie, die veel flexibeler en leuker is dan de vastgeroeste oudere generatie dammers, met het temparament van een zombie (Am I making myself clear, Piet?).
Ik ga het toernooi zelf wel organiseren, maar neem de tijd. Gewoon een groep van 10 dammers formeren die een onderlinge competitie spelen bij Het Noorden. Danny Staal doet vast mee (zie bericht hierboven Danny en wat deed je dat mooi man! ) om het allemaal in goede banen te leiden.
Er hoeft geen ratingminimum te zin. Wouter Sipma, Thijs van den Broek, Joeri Hezemans en natuurlijk ons aller Groenteboer moeten ook meedoen.
Jeugd, Piet, die zal de toekomst veranderen. Als de jeugd gaat killeren, damt de generatie daarna niemand meer oud.
Je kunt de vooruitgang wel vertragen, maar nooit stuiten!
Iedereen legt 5 eurootjes in, een sponsor (Piet Bouma?) vult het bedrag aan en er kan lekker op los gekillerd worden!

Viva killer!

PS Exact op het moment dat ik dit had gepost (scheelt hooguit 10M-44 sec) meldde Zainal zich aan op MSN om te vragen wanneer dat killertoernooi is.
Kijk, Piet, de Kosmos is een groot aantrekkingsmechanisme! Alles is gemaakt van bewustzijn.
En vergeet die 1300+-spelers. Kijk nou eens hoe mak die toppers zich de afgelopen decennia heben gedragen. Ze hebben niks gedaan om hun eigen situatie te verbeteren, maar zich maar het oud-dammen aan laten leunen steeds, verwacht je daar nou echt nog wat van? Zelfs WW wil niet meedoen, terwijl hij betrokken was bij de killerdiscussie.
De oudere generatie blijkt domweg niet betrokken bij hun eigen lot.
Een brok inertie.
Feed it to the dogs!

De jeugd, Piet, daar moeten we ons op richten.

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Fri Sep 04, 2009 17:08

Ik zou ook niet de topspelers nemen. Begin gewoon met een open inschrijving, zodat we kunnen zien hoeveel belangstelling er voor Killer is. Als dit echt super wordt heeft Kosmos gelijk en wordt het een goudmijntje voor de damsport op lange termijn [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Sep 04, 2009 22:18

De bedoeling van de door mij gehanteerde 1300+ grens was juist om die toppers via Internet een laagdrempelige functie te bieden. Dit om de Killer variant uit te gaan testen in een situatie met normalere bedenktijd dan in een blitztoernooi. En om ze eens serieus kennis te laten maken met de Killer variant.
Aan zo’n toernooi is dan statistische waarde toe te kennen.

Immers, de remises vallen bij de top en we hebben het in deze topic over de remisemarge van Killer.
Een toernooi met (jeugd)spelers onder die 1300 grens zal nooit enig effect in de remisemarge aantonen. Daar wint en verliest iedereen wel. Desondanks is het natuurlijk best leuk om een Killer toernooitje op Internet te spelen. Misschien geef ik me wel bij Kosmos op voor het toernooi. Geen kans natuurlijk. In een normale zeven-om-zeven lig ik er al af. Totaal geen ruggengraat.

Toernooien tussen computerprogramma’s in Killer? Tja, wie zal daar enige waarde aan hechten? Natuurlijk is het wel een idee om dit te doen. Wieger neem jij het initiatief via ICT-commissie?

De jeugdspelers zie ik niet de hegemonie overnemen. Nee, zij worden, een enkeling daargelaten, in de normale variant afgeserveerd door de gevestigde orde en kiezen snel het hazenpad c.q. stoppen met dammen.

Die gevestigde orde, met kampioenen als Ron Heusdens en Kees Thijssen heeft invloed. Zulke spelers kunnen bobo’s overtuigen om de Killer-variant een kans te geven.
Kosmos heeft gelijk: Ze hebben vrijwel niks gedaan om hun eigen situatie te verbeteren, maar laten zich de huidige damvariant aanleunen, omdat ze daarmee hun eigen kostje met een NOC/NSF status veilig stellen. Andersoortige toernooien (met andere varianten) pikken ze alleen maar mee om hun beurs te spekken.

Ah, en nu zal ik wel de gebeten hond zijn!
Maar ze kunnen de handschoen opnemen. Via Killer laten zien dat ze als GMI daadwerkelijk meer klasse in huis hebben dan bijvoorbeeld een MN of een jeugdspeler, die meent met wat ruiltjes wel remise te plassen. En onderling kunnen ze dan ook eens een pikorde aanbrengen.

Echter, ze laten hun klasse liever zien in Zwitserse toernooien waar ze in een soort loterij-systeem (of is het een bewust rouleer-systeem?) altijd wel een keertje de topklassering pakken.
Na de Nederlandse titel van Heusdens in Emmeloord zei iemand tegen mij: "Als je maar lang genoeg meedoet aan de finale kom je vanzelf eens bovendrijven." Met enige humor inderdaad, maar ook met een serieuze ondertoon.

Overigens succes met de organisatie Kosmos.
Na deze tirade verwacht ik dat Ron en Kees zich spoedig melden in jouw mailbox.
(Als je wat hulp wilt hebben, dan ben ik beschikbaar. Maar op een of andere manier komen we de laatste tijd niet meer tot consensus. Ik wordt natuurlijk ook al een ouwe zak in jouw ogen. Maar die jeugdspelers ...tja, die denken over jou wrs. .......) [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] En nu zal je vast wel even happen! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Kosmos

Post by Kosmos » Sun Sep 06, 2009 15:42

Piet Bouma wrote:De bedoeling van de door mij gehanteerde 1300+ grens was juist om die toppers via Internet een laagdrempelige functie te bieden. Dit om de Killer variant uit te gaan testen in een situatie met normalere bedenktijd dan in een blitztoernooi. En om ze eens serieus kennis te laten maken met de Killer variant.
Aan zo’n toernooi is dan statistische waarde toe te kennen.

Immers, de remises vallen bij de top en we hebben het in deze topic over de remisemarge van Killer.
Een toernooi met (jeugd)spelers onder die 1300 grens zal nooit enig effect in de remisemarge aantonen. Daar wint en verliest iedereen wel. Desondanks is het natuurlijk best leuk om een Killer toernooitje op Internet te spelen. Misschien geef ik me wel bij Kosmos op voor het toernooi. Geen kans natuurlijk. In een normale zeven-om-zeven lig ik er al af. Totaal geen ruggengraat.

Toernooien tussen computerprogramma’s in Killer? Tja, wie zal daar enige waarde aan hechten? Natuurlijk is het wel een idee om dit te doen. Wieger neem jij het initiatief via ICT-commissie?

De jeugdspelers zie ik niet de hegemonie overnemen. Nee, zij worden, een enkeling daargelaten, in de normale variant afgeserveerd door de gevestigde orde en kiezen snel het hazenpad c.q. stoppen met dammen.

Die gevestigde orde, met kampioenen als Ron Heusdens en Kees Thijssen heeft invloed. Zulke spelers kunnen bobo’s overtuigen om de Killer-variant een kans te geven.
Kosmos heeft gelijk: Ze hebben vrijwel niks gedaan om hun eigen situatie te verbeteren, maar laten zich de huidige damvariant aanleunen, omdat ze daarmee hun eigen kostje met een NOC/NSF status veilig stellen. Andersoortige toernooien (met andere varianten) pikken ze alleen maar mee om hun beurs te spekken.

Ah, en nu zal ik wel de gebeten hond zijn!
Maar ze kunnen de handschoen opnemen. Via Killer laten zien dat ze als GMI daadwerkelijk meer klasse in huis hebben dan bijvoorbeeld een MN of een jeugdspeler, die meent met wat ruiltjes wel remise te plassen. En onderling kunnen ze dan ook eens een pikorde aanbrengen.

Echter, ze laten hun klasse liever zien in Zwitserse toernooien waar ze in een soort loterij-systeem (of is het een bewust rouleer-systeem?) altijd wel een keertje de topklassering pakken.
Na de Nederlandse titel van Heusdens in Emmeloord zei iemand tegen mij: "Als je maar lang genoeg meedoet aan de finale kom je vanzelf eens bovendrijven." Met enige humor inderdaad, maar ook met een serieuze ondertoon.

Overigens succes met de organisatie Kosmos.
Na deze tirade verwacht ik dat Ron en Kees zich spoedig melden in jouw mailbox.
(Als je wat hulp wilt hebben, dan ben ik beschikbaar. Maar op een of andere manier komen we de laatste tijd niet meer tot consensus. Ik wordt natuurlijk ook al een ouwe zak in jouw ogen. Maar die jeugdspelers ...tja, die denken over jou wrs. .......) [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] En nu zal je vast wel even happen! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Tirade? Lijkt me een zakelijk stukje, een heldere analyse. Van de topspelers hoef je niks te verwachten. Weet je nog hoe ze reageerden toen de brief over Delfts werd genegeerd? Niet. Ze reageerden NIET.
Zonder invloed van buitenaf was die brief er natuurlijk ook niet gekomen.
Nee, grootmeesters gaan uit eten en klagen dan tegen anderen hoe slecht het allemaal is. En zelf invloed uitoefenen, welnee.
Met die generatie klagers heb ik niks. De generatie Scholma: Altijd klagen, maar nooit actie ondernemen, nooit een spelersbond oprichten om de belangen te behartigen, maar wel continu ontevreden zijn...
Sven Winkel en Jeroen van den Akker zijn van een adere generatie. Of je het eens bent met de inhoud van het manifest of niet, ze ondernemen tenminste ACTIE en dat is al positief.
De volgend generatie is NOG assertiever, met uitschieters als groenteboer erbij, in elk geval: zeker niet saai!
De oudere generatie staat toe dat de nieuwe generatie met een paar ruiltjes remise pist. Ik begrijp best dat dat leuk is vor een jeugdspeler, maar je zet jezelf als sport voor aap! Dat jeugdige remisepissers niet protesteren (sterker nog, dit mooi vinden) is logisch, maar dat grootmeesters zich ditzelf aan laten doen is bizar. Steeds weer bukken ze om de zweepslagen lijdzaam te mogen incasseren...
Pets, weer een remise tegn Jan Lul
Pats weer een vol punt kwijt tegen Jan remisepisser
Floem Weer een vol punt kwijt aan Hylke Hak
Hoppa twee volle punten, o dat was tegen Fred.

Een klein groepje grootmeesters struint de Zwitserse loterijtoernooien af, op zoek naar kanonnenvoer om de +3 uit te kunnen remiseren naar een geldprijs van een paar honderd euro.
Uiteindelijk is de nieuwe generatie bij machte te zien hoe slap dit allemaal is. De nieuwe generatie is veel dynamischer, staat veel meer open voor prikkels van buiten de damwereld, worden overgoten door informatie en weten al jong hoe het allemaal werkt in de wereld. Ze zijn naast flexibeler, intelligenter en meer bewust van de wereld om zich heen ook arroganter...
Arrogantie (in zuivere vorm: zelfbewustheid) is prima als je wilt winnen.
Neen, killer past perfect bij de nieuwe generatie. Ze zien mij natuurlijk gewoon als iemand van een jaar of 23, zo enorm jeugdig is mijn geest, Piet.

Als ik een (live) killertoernooi ga organiseren zal het de jeugd zijn die ik uitnodig, en niet dat zouteloze clubje remisemeesters. Die komen om hun geldzakje op te halen en je hebt verder niks aan ze. In Delft heb ik meegemaakt dat grootmeesters die meededen aan het Festival (puur voor het geld natuurlijk) tijdens het toernooi de formule al afkraakten...
Het is namelijk waar dat het niet om het geld moet gaan, maar om spelvreugde. Dat is inderdaad de essentie. Je kunt daarom met een realistisch budget een internationaal jeugdtoernooi oragnsieren. Ik verwacht enthousiasme en spelvreugde, zoals ik gewend ben bij jeugdwedstrijden.
Wat denk je daarvan Bouma-boy?
Last edited by Kosmos on Sun Sep 06, 2009 16:01, edited 1 time in total.

Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Sun Sep 06, 2009 15:54

Het lijkt me maar beter om te stoppen met het correctiewerk Tjalling....
ik heb er geen zin meer in... misschien dat jij met Killer meer plezier zult hebben...ik heb nog steeds voldoende plezier aan dat remise-spelletje, dammen genoemd.... en niet oud-dammen...da's onzin.... killer is veel later bedacht.

Kosmos

Post by Kosmos » Sun Sep 06, 2009 16:10

Edwin Twiest wrote:Het lijkt me maar beter om te stoppen met het correctiewerk Tjalling....
ik heb er geen zin meer in... misschien dat jij met Killer meer plezier zult hebben...ik heb nog steeds voldoende plezier aan dat remise-spelletje, dammen genoemd.... en niet oud-dammen...da's onzin.... killer is veel later bedacht.
Dat zou heel jammer zijn, Edwin. Je doet het werk net als ik voor de damwereld en voor toekomstige dammers. Het is trouwens het laatste wat ik doe op het gebied van het internationale damspel. Ooit was Spaans dammen de norm en als ik toen had geleefd was ik waarschijnlijk voorstander geweest van het overzetten van het Spaanse damspel naar het grotere bord van nu. Daarmee werd Spaans oud-dammen.
In mijn visie zal het internationale damspel uiteindelijk verdrongen worden door killer, waarmee het internationale damspel oud-dammen wordt. Uiteraard kan ik me vergissen.
Je hoeft het dus niet voor mij te doen. Het is een Course in draughts, niet in old-draughts. Er komen geen killer-eindspelen in voor. Ik wilde wel de Scouppe en andere 'oud-dam-eindspelen' behandelen (net als in deel 1).

Toch begrijp ik je wel. Jammer dat je motivatie is afgenomen. Mocht je stoppen, ik blijf je dankbaar voor je geweldige inzet, je was een perfecte corrector. Dus als je stopt, ik neem de verantwoordelijkheid op me:
Het is mijn schuld dat je motivatie gezakt is.
Mocht je besluiten toch de laatste paar secties nog te corrigeren, dan is dat helemaal mooi.
Dit is de laatste opdracht van mij in dienst van een spel, waarin ik niet meer geloof. Je kunt mijn hart niet dwingen, jouw hart ook niet. Ik geloof dat je oprecht van het huidge spel houdt, daar heb ik respect voor.

Tijdens Mello Koolman heb ik net als de laaste jaren in de clubcompetitie geen enkele spelvreugde ervaren. Ik vond het zelfs vervelend gezwoeg.
Heeft helemaal niks met anderen te maken, alleen met mij. De sfeer was opperbest, daar ligt het niet aan.
Edwin, welke beslissing je ook neemt, ik zal hem respecteren.

Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Sun Sep 06, 2009 16:53

Volgens mij hebben Tjalling en ik e.e.a. nu wel via PM besproken (sowieso niet handig van me om zo'n tekst op het forum te gooien; niemand heeft iets aan die info...)

In elk geval iedereen veel damplezier toegewenst, hetzij met het gewone dammen of met het killerdammen...

Rein Halbersma

Re: remisemarge in Killer

Post by Rein Halbersma » Mon Sep 07, 2009 21:13

Kosmos wrote: Via extreem weinig calculatie kom ik tot deze bevindingen:

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12518248426.png[/img]
32) T onbelangrijk. Zwart aan zet pakt veld <24>. Niemand dan beter. Remise dus.
Na 1. 14-19 2. 40-34 19-24 3. 44-40! (dreigt 28-23!) 13-19 (of 7-12) 4. 27-21 (of 40-35) 7-11 5. 40-35 geven de 3 tempi voorsprong de doorslag: na 11-16 21-17 18-22 17-12 22x33 34-29! gaat wit als eerste 2 dammen halen met winst.
Kosmos wrote: [img]http://fmjd.org/dias2/save/12518249049.png[/img]
33) W.a.z. lastig. Uiteraard 32-27 en uiteindelijk wordt het een moeilijk te beoordelen eindspel. Ik denk dat wit twee dammen gaat halen op links en dus wint.
Wit aan zet staat zelfs iets minder omdat hij na 1. 32-27 14-19 niet te lang mag treuzelen met damhalen. Na 2. 43-38 16-21 is 3. 38-32? 19-23! zelfs verloren voor wit. Remise volgens de database.
Kosmos wrote: [img]http://fmjd.org/dias2/save/12518256281.png[/img]
34) W.a.z. gaat 33-28 doen en doorbreken op links, W+.
Z.a.z kan dit niet stoppen met 19-23 40-34 12-17 43-38 9-13 38-32
Met 1... 25-30! 2. 33-28 19-24 3. 27-21 24-29 4. 40-35 30-34 5. 28-22 kan zwart het nog gelijk houden.
Kosmos wrote: [img]http://fmjd.org/dias2/save/12518258052.png[/img]
35) Het gaat hier om het tempo. Met wit aan zet zit de oppositie tegen, remise dus na 27-21.
Na 1. 27-21! kan zwart niet laten slaan en na 1... 17-22 2. 32-27! 22x31 3. 26x37 wint wit alsnog verrassend het 3 om 3 eindspel door dam te halen op 1.

Deze reeks was het moeilijkst. Vooral stand 32 was voor mij een enorme verrassing dat het ook met zwart aan zet won! Morgen de laatste 6 standen.

Rein Halbersma

Re: remisemarge in Killer

Post by Rein Halbersma » Tue Sep 08, 2009 20:22

Deel 7 (en slot!) van de 4 om 4 Killer-eindspelen van Slawa. De opdracht is weer: taxeer elke stand, zowel met wit als zwart aan zet, op winst/remise/verlies.

Image
37) Slawa-H. Meijer Moskou 1990 (zaz)

Image
38) Wirny-Slawa RK 1990 (waz)

Image
39) Presman-Slawa RK 1991 (zaz)

Image
40) Boezjinski-Slawa Tallin 1995 (waz)

Image
41) Petryla-Slawa Tallin 1997 (waz)

Image
42) Slawa-Durdeyev Challenge Mondial 1997 (waz)
Last edited by Rein Halbersma on Sun Apr 17, 2011 16:57, edited 1 time in total.

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Wed Sep 09, 2009 08:30

Kosmos wrote: Rein mag alle computerhulp van de hele wereld inschakelen.

Game on!

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Sep 09, 2009 12:01

Rein Halbersma wrote:

Game on!
Waar wil je spelen? Bij Het Noorden, dan even registereren.
Kan ook op een draad hier als je wilt.

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Wed Sep 09, 2009 12:41

Kosmos wrote:
Rein Halbersma wrote:

Game on!
Waar wil je spelen? Bij Het Noorden, dan even registereren.
Kan ook op een draad hier als je wilt.
Laten we dit weekend op Het Noorden spelen. Mijn voorkeur heeft 30 minuten per speler per partij.

Post Reply