World Draughts Forum

It is currently Thu Oct 19, 2017 14:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Dammers in politiek
PostPosted: Wed Apr 29, 2009 21:53 

Binnenkort Europese verkiezingen. Ook de EKP doet mee.
Opvallend van de EKP is dat we naast Wiersma's ook onze forum-queen Hanco aantreffen op de kandidatenlijst.
Een dammers-partij?
Hanco, wat trekt je zo aan in hun standpunten?

En wat vinden wij dammers van dergelijke politieke ambities?
Meer info op http://www.klokkenluiderspartij.nl

NKP-site wrote:
Vrijdag 24 april 2009 is de kandidatenlijst van de Europese Klokkenluiders Partij (EKP) voor de Europese Parlementsverkizingen op 4 juni 2009 is definitief vastgesteld!

1. Wiersma, J. (Joeri) (m) Leeuwarden (lijsttrekker 2)
2. Vrouwe, E.H. (Engel) (m) Warga (lijsttrekker 1)
3. Wiersma, H. (Harm) (m) Goutum (lijsttrekker 3)
4. Schattenberg, H.G.C. (Henk) (m) Barneveld
5. Elenbaas, H. (Hanco) (m) Amsterdam

Hanco Elenbaas wrote:
Quote:
MSN, maandag, 27 april 2009

Voormalig LPF-Kamerlid Wiersma lijsttrekker EKP
Naast Wiersma is het opvallend ook Hanco op de vijde plek aan te treffen op de EKP-kandidatenlijst.
(Novum) - Voormalig wereldkampioen dammen en LPF-Kamerlid Harm Wiersma is een van de drie lijsttrekkers van de Europese Klokkenluiders Partij (EKP) tijdens de EU-verkiezingen die op 4 juni worden gehouden. Dat maakte de EKP maandag bekend.

De EKP zegt de ideeën voort te willen zetten van Pim Fortyun en Europarlementariër Paul van Buitenen, die namens Europa Transparant vanaf 2004 in het Europarlement zit. De EKP wil een einde maken aan de 'geldverslindende Europese bestuurscultuur en bureaucratie'. Ook wil de partij, die lijstnummer 12 ('net zoals de twaalf sterren in de Europese vlag, en de twaalf uren van de klok') toegewezen heeft gekregen, de 'omvangrijke fraude, corruptie en belangenverstrengeling' tegengaan.

Harm Wiersma was in 2002 een van de 26 Kamerleden die namens de LPF toetraden tot het parlement. Hij kreeg bij zijn werk ondersteuning van zijn zoon, Joeri Wiersma, die eveneens lijsttrekker is van de EKP. Het drietal lijsttrekkers wordt gecompleteerd door de medisch psycholoog Engel Vrouwe. De EKP heeft gekozen voor een 'trias lijsttrekkerschap' omdat volgens Joeri Wiersma 'het collectief bij politieke partijen belangrijker is dan het individu'. "Door drie mensen aan het roer te zetten kunnen ze elkaar controleren. Net zoals in Montesquieu's trias politica.'

Post subject: Re: Dammers in politiek
PostPosted: Thu Apr 30, 2009 06:23 

Jaap van Galen wrote:
Binnenkort Europese verkiezingen. Ook de EKP doet mee.
Opvallend van de EKP is dat we naast Wiersma's ook onze forum-queen Hanco aantreffen op de kandidatenlijst.
Een dammers-partij?
Hanco, wat trekt je zo aan in hun standpunten?

Forum-Queen is Irene Stegemans uit Westerhaar. Als je je wilt aanbieden als lakei moet je bij haar zijn. De Europese Klokkenluiders Partij (EKP) is niet een partij voor lakeien, Jaap, dus ik denk niet dat wij jou veel te bieden hebben, maar de belangrijkste punten uit het aantrekkelijke programma van de EKP kun je terugvinden op de website. De EKP wil de politieke lijn van Pim Fortuyn voortzetten en laat zich daarbij in Brussel inspireren door Paul van Buitenen.

Quote:
Europese Klokkenluiders Partij

De 10 hoofdpijlers waarop het verkiezingsprogramma van de EKP is gebaseerd:

1. Het verkrijgen van maximaal inzicht in politieke-, ambtelijke- en bestuurlijke processen, het publiekelijk melden van onregelmatigheden en vermoedens van strafbare feiten en het creëren van bewustwording dat fraude en corruptie en andere onregelmatigheden zoals ongeoorloofde belangenverstrengeling en niet-democratisch controleerbare processen, in alle gevallen en onder alle omstandigheden dienen te worden bestreden met alle wettelijk ter beschikking staande middelen.

2. De bevordering van de democratische processen in de Europese samenleving en deze na analyse en diagnose in overeenstemming brengen met de bestuurlijke beginselen van de Europese verdragen, mede door bestuurlijke vernieuwing binnen het Europees Parlement en de Europese Commissie te bewerkstelligen om op deze wijze zowel de burgers als de bedrijven meer invloed te geven alsmede om meer controle door burgers en bedrijven op de bestuurders en het ambtenarenapparaat te bereiken.

3. Verbetering van het gebruik van alle ter beschikking staande (financiële) middelen en transparantie van alle inkomsten en uitgaven van de Europese autoriteiten en van alle onder haar ressorterende bestuursorganen, commissies, instellingen en ambtenaren.

4. Het bevorderen van integriteit, openheid, verantwoording en transparantie.

5. Dat de publieke bestuurders en ambtenaren actief openheid verschaffen en verantwoordelijkheid nemen tegenover de burgers en bedrijven.

6. Het (juridisch) ondersteunen van "klokkenluiders" en het onderzoeken van misstanden, belangenverstrengeling, fraude- en corruptie.

7. De burgers en bedrijven optimaal de kans te bieden een wezenlijke bijdrage te kunnen leveren aan de politiek-maatschappelijke besluitvorming en haar zo goed mogelijk te informeren via haar website.

8. Het stimuleren van de economische groei en het verbeteren van de woon- en leefomstandigheden, alsmede bevordering van de gezondheidzorg.

9. Politieke- en ambtelijke zwijgplicht transformeren in spreekplicht.

10. Afschaffing van de ambtelijke en bestuurlijke immuniteit c.q. onschendbaarheid.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 30, 2009 12:51 

Bij de laatste Europese verkiezingen stemde ik met veel overtuiging op Europa Transparant van Paul van Buitenen. Tot verrassing van de gevestigde orde behaalde deze partij - even uit mijn hoofd(!) - twee zetels.

Het lijkt voor mij dus aantrekkelijk om op een partij te stemmen die geënt is op het gedachtegoed van Paul van Buitenen en (wat euroscepsis betreft) wijlen Pim Fortuyn. Zeker als de lijst van die partij voor ongeveer de helft uit dammers bestaat.
Maar ik twijfel nog wel.

Van Buitenen heeft, zoals hij zelf ook heeft toegegeven, na zijn verkiezingsoverwinning weinig van zijn aspiraties kunnen waarmaken. Ik weet niet waarom, kennelijk waren/zijn de mogelijkheden van zo’n piepkleine partij in het grote Europese Parlement te beperkt. Hij had er volgens mij aanvankelijk wel zin ân.
Inmiddels is hij niet meer actief in de politiek, geloof ik.

Van Buitenen was al bekend toen hij als fractielid van een andere partij in het EP zat en in die positie zijn mond opendeed. Joeri Wiersma is geen bekende figuur in de politiek, al is dat natuurlijk nog geen reden om hem geen kans te geven. Maar kan hij aangeven op welke manier hij zijn invloed in het EP kan aanwenden? Met andere woorden: wat gaat Wiersma beter doen dan de meer ervaren politicus Van Buitenen dat deed en welke kanalen gaat hij daarbij gebruiken? Zoekt hij ook samenwerking met eurosceptische partijen, voor zover die er zijn, in andere landen?

Ondertussen zijn er redenen genoeg om eurosceptisch te zijn. ‘Brussel’ is geldverslindend en de kosten van het parlement en alles eromheen moeten we als belastingbetaler allemaal ophoesten. Europarlementariërs verdienen meer dan hun collega’s in het Nederlandse parlement en ze hoeven daarvoor niet veel meer te doen dan het ondertekenen van de presentielijst. Onkostenvergoedingen zijn astronomisch en secretaresses verdienen een veelvoud van het salaris dat gemiddeld in Nederland voor een vergelijkbare functie wordt betaald.

Het verhaal over Spanje is illustratief. Brussel besloot dat het Spaanse wegennet drastisch moest worden verbeterd met eurogeld. De facto kwam het erop neer dat miljarden euro’s aan Nederlands belastinggeld voor dit doel werden gebruikt. Konden de Spanjaarden dat zelf niet betalen omdat ze te arm zijn? Neu, dat toch niet neu. Met het geld dat ze bespaarden met het niet hoeven financieren van hun eigen wegenonderhoud, kochten ze de beste Nederlandse voetballers weg en als klap op de vuurpijl ook nog onze beste trainers. Natuurlijk, dat komt uit een ander potje, maar maakt dat veel uit? Bovendien worden sommige Spaanse voetbalclubs wel degelijk medegefinancierd met plaatselijk overheidsgeld.
Dus Nederland raakte miljarden euro’s, zijn beste voetballers en trainers kwijt aan Spanje? En waarom? Het antwoord is: omdat we in Nederland allemaal Gekke Henkies zijn. Want dat zijn we, want we hebben het allemaal maar goed gevonden en we vinden het nog steeds goed.

Maar eerlijk is eerlijk, we kregen er ook wat voor terug. Tegenover de miljarden die naar Spanje werden overgemaakt, ging er honderd miljoen of iets dergelijks naar een economisch achtergebleven gebied in ons land. In een Brusselse studeerkamer werd bedacht dat dat Flevoland was. Onzin natuurlijk, Flevoland is een moderne en zich snel ontwikkelende provincie die volledig op eigen benen kan staan. Geef dat geld liever aan Oost-Groningen of Midden-Limburg, of laat het desnoods maar in Brussel.

Als het gaat om uitbreiding van de EU, dan is dat iets dat gewoon zomaar gebeurt en waar geen burger iets over te zeggen heeft. Het is bekend dat de Verenigde Staten groot voorstander zijn van uitbreiding van de EU, omdat ze een sterk Europa willen hebben, inclusief Turkije. Want ze willen een buffer tegen de islam en resten van het communisme in het voormalige Sowjetgebied. En we laten onze oren natuurlijk weer hangen naar de VS…
Wat hebben wij aan toetreding van Roemenië en Bulgarije in de wetenschap dat het hier om landen gaat die hun eigen zaakjes bij lange na nog niet op orde hebben? Wat te denken van die pestlandjes die vroeger deel uitmaakten van Joegoslavië? Dat zijn kleine naties die zich van elkaar hebben bevrijd ten koste van duizenden mensenlevens. En wat gebeurt er, na hun onafhankelijkheid, bij het eerstvolgende Eurovisie Songfestival? Precies, ze geven elkaar het maximale aantal punten, ongeacht de kwaliteit van hun liedjes. Wat moeten we met al die arme en corrupte landen?

Populistische taal hè? Inderdaad erg populistisch. Spaanse voetballers, Gekke Henkies, corrupte songfestivallandjes en het ons belastinggeld verslindende Brussel: het kan niet op.
Maar het is wel precies de taal die Wiersma moet spreken, wil hij straks enige kans maken op een zetel in het EP. Het zal het type ferme taal (niet per se het gedachtegoed) moeten zijn van Fortuyn, Marijnissen, Wilders en weblog GeenStijl. Man en paard noemen en niet bang zijn om te kwetsen of te beledigen. Wees geen lieverdje. Politiek is niet een ongrijpbaar iets, maar een product van mensen en die mensen mag je best aanpakken, want anders gebeurt er niets. Lang niet alle politici zijn zakkenvullers, maar velen zijn het wel en die verdienen het om op zijn minst zeer hinderlijk gevolgd te worden. Wees af en toe lekker ongenuanceerd, binnen de grenzen van de wet, en probeer de pers te halen met zowel ongezouten als gezouten uitspraken.

Als ik kijk naar de website van de Klokkenluiderspartij dan word ik niet zo heel vrolijk. Veel taalfouten en slordig taalgebruik. Het volk wordt een paar keer met hoofdletter geschreven: Volk, maar dat is denk ik niet zo verstandig.

Ook de tien hoofdpijlers van het verkiezingsprogramma van de EKP bevatten enkele taalfouten (bijv. er horen, in de eerste regel al, geen koppeltekens achter ‘politieke’ en ‘ambtelijke’) en zijn bovendien opgesteld in een ingewikkeld bedoeld jargon. Dat moet je dus juist niet doen als je potentiële kiezers probeert aan te spreken. Het artikel is sowieso slecht geschreven en schreeuwt om redactie: minder jargon, veel te lange zinnen en taalfouten. Kijk ook naar punt 5. Wat is een koe? Dat ie loeit. Ik bedoel, je moet in zo’n opsomming een punt niet opeens met Dat beginnen. Dergelijk taalgebruik doet onbeholpen, Jacobse-en-Van-Es-achtig, aan en zo krijg je een deel van de intelligentsia niet mee, wat wel noodzakelijk is.

Hanco, is het voor jou niet een mooie taak om, met jouw vlotte en lenige pen, die hoofdpijlers te herschrijven? En hebben jullie Fred van Amersfoort al benaderd als lijstduwer (argumenten zie boven)?

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 30, 2009 20:19 

Dank je Eric, dat zijn enkele nuttige ideeën. Ik zal je verhaal doorsturen.

PostPosted: Thu Apr 30, 2009 22:53 

Real name: Jan Pieter Drost
Quote:

...veel woorden...

Hiervan springen de tranen me spontaan in de ogen. Wollig taalgebruik in de strijd tegen wollig taalgebruik en op een baantje jagen in de strijd tegen baantjesjagers. Het erbarmelijke Nederlands laat ik dan nog maar even buiten beschouwing. De bijdrage van Eric in deze draad, waarschijnlijk binnen een half uur in elkaar geflanst, heeft heel wat meer politiek gewicht dan deze 10 pijlers.

Last edited by Jan Pieter on Thu Apr 30, 2009 23:53, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Apr 30, 2009 23:42 

Jan Pieter wrote:
Quote:

...veel woorden...

Hiervan springen de tranen me spontaan in de ogen. Wollig taalgebruik in de strijd tegen wollig taalgebruik en op een baantje jagen in de strijd tegen de baantjesjagers. Het erbarmelijke Nederlands laat ik dan nog maar even buiten beschouwing. De bijdrage van Eric in deze draad, waarschijnlijk binnen een half uur in elkaar geflanst, heeft heel wat meer politiek gewicht dan deze 10 pijlers.

Waaruit blijkt dat Joeri Wiersma, de schrijver, "op een baantje jaagt"?

PostPosted: Fri May 01, 2009 00:05 

Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Jan Pieter wrote:
Quote:

...veel woorden...

Hiervan springen de tranen me spontaan in de ogen. Wollig taalgebruik in de strijd tegen wollig taalgebruik en op een baantje jagen in de strijd tegen de baantjesjagers. Het erbarmelijke Nederlands laat ik dan nog maar even buiten beschouwing. De bijdrage van Eric in deze draad, waarschijnlijk binnen een half uur in elkaar geflanst, heeft heel wat meer politiek gewicht dan deze 10 pijlers.

Hij stelt zich verkiesbaar voor een vetbetaalde zetel in het Europees parlement. duidelijk toch?

Je bent nog net niet dom genoeg om heel goed te weten dat met "op een baantje jagen" iets anders bedoeld wordt dan dat iemand zich beschikbaar stelt voor een of andere positie.

PostPosted: Fri May 01, 2009 00:07 

Real name: Jan Pieter Drost
Hanco Elenbaas wrote:
Jan Pieter wrote:
Quote:

...veel woorden...

Hij stelt zich verkiesbaar voor een vetbetaalde zetel in het Europees parlement en uit niets (website, 10 pijlers) blijkt dat hij bereid is daar enige serieuze inspanning voor te leveren. En dan zul jij ongetwijfeld zeggen dat dat nog komt, maar als iemand, op het moment dat hij de kiezersgunst nog moet winnen, al niet verder komt dan een flutverhaaltje, dan hoeven we ons geen enkele illusie te maken over wat er gaat gebeuren na een onverhoopte verkiezing.

PostPosted: Fri May 01, 2009 00:13 

Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Jan Pieter wrote:
Quote:

...veel woorden...

Hij stelt zich verkiesbaar voor een vetbetaalde zetel in het Europees parlement en uit niets (website, 10 pijlers) blijkt dat hij bereid is daar enige serieuze inspanning voor te leveren. En dan zul jij ongetwijfeld zeggen dat dat nog komt, maar als iemand, op het moment dat hij de kiezersgunst nog moet winnen, al niet verder komt dan een flutverhaaltje, dan hoeven we ons geen enkele illusie te maken over wat er gaat gebeuren na een onverhoopte verkiezing.

Schrijven is niet het sterkste punt van de Wiersma's. Als je zou weten wat er allemaal voor komt kijken om je als nieuw partijtje tussen de gevestigde orde te dringen, zou je misschien niet zo laatdunkend en vooringenomen spreken over die mensen. Joeri Wiersma heeft al een redelijke historie als klokkenluider opgebouwd in Leeuwarden, dus ik heb er vertrouwen in dat hij in Brussel een stuk energieker tegen misstanden zal optreden dan Paul van Buitenen.

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00