Het uitvoeren van een zet

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Het uitvoeren van een zet

Post by groenteboer » Thu Oct 02, 2008 16:05

Er is mij altijd aangeleerd dat ik met één hand moet zetten. Ik heb er het Handboek op nageslagen, maar ik zie geen enkel artikel waar vermeld wordt dat er met één hand een zet/slag moet worden uitgevoerd. Ik heb wel twee dingen gevonden die daarop lijken:
- Het uivoeren van een zet/slag moet in één handeling gebeuren.. Met twee handen een zet/slag uitvoeren kan ook in één handeling.
- Nadat een zet/slag is gedaan dient de speler de klok in te drukken met de hand waarmee is gezet. Hierin zie ik wederom nergens staan met welke hand je de klok in moet drukken als je met beide handen de zet/slag uitvoert.

Bij een slag in tijdnood is handig misbruik te maken van deze regel lijkt me. Gewoon met twee handen de schijven wegpakken, maar wel in de volgorde waarin je hebt geslagen of diezelfde volgorde omgekeerd.

Klopt deze bewering van mij of is er weldegelijk een artikel waarin staat dat men NIET met twee handen een zet/slag mag uitvoeren??

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Post by Vraagje » Thu Oct 02, 2008 17:36

Het lijkt me dat je de klok moet indrukken met de hand waarmee je je eigen stuk verplaatst. Het wegnemen van schijven met beide handen is volgens mij toegestaan. De rest lijkt me theoretisch wellicht mogelijk maar in elk geval geen voordeel te brengen.
De meest gehate dammer allertijden.

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Post by groenteboer » Thu Oct 02, 2008 18:39

Vraagje wrote:Het lijkt me dat je de klok moet indrukken met de hand waarmee je je eigen stuk verplaatst. Het wegnemen van schijven met beide handen is volgens mij toegestaan. De rest lijkt me theoretisch wellicht mogelijk maar in elk geval geen voordeel te brengen.
Tot zover begreep ik het ook. Maar wat als je met beide handen zet? ben je dan ook verplicht om met twee handen de klok in te drukken of maakt het dan niet uit?

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Post by Vraagje » Fri Oct 03, 2008 00:02

Denk je echt dat met twee handen zetten sneller is dan met één, of zijn de schijven te zwaar? Het is niet relevant wat er dan gebeurt, want niemand doet het. En als jij het wel doet is er vast niemand die er bezwaar tegen heeft als je de klok met één hand indrukt.
De meest gehate dammer allertijden.

FDA
Posts: 185
Joined: Sun May 09, 2004 17:29
Location: Delft

Post by FDA » Fri Oct 03, 2008 11:49

hij doelt op het slaan van zegge 4 schijven
doen de russen altijd, scheelt net wat tijd
dan word er altijd gezegd dat het niet mag, en stempher vraagt zich nu af of het eigenlijk wel echt verboden is

Mark Hees
Posts: 720
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:43
Location: Lelytown

Post by Mark Hees » Fri Oct 03, 2008 11:52

Is het niet zo dat de geslagen schijven in volgorde van slag van het bord genomen moeten worden? Dat kan natuurlijk ook met 2 handen, maar lijkt niet echt handig....

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Post by groenteboer » Fri Oct 03, 2008 14:49

Mark Hees wrote:Is het niet zo dat de geslagen schijven in volgorde van slag van het bord genomen moeten worden? Dat kan natuurlijk ook met 2 handen, maar lijkt niet echt handig....
Dat gaat weldegelijk sneller volgens mij. Eventueel gooi je de opgepakte schijven door de zaal heen (zolang de andere partijen maar uit zijn, want anders gaan de andere spelers zeuren dat ze worden afgeleid). Zolang je maar wel in de juiste volgorde blijft handelen. Wellicht gaat dit iets sneller [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Post by groenteboer » Fri Oct 03, 2008 14:50

FDA wrote:hij doelt op het slaan van zegge 4 schijven
doen de russen altijd, scheelt net wat tijd
dan word er altijd gezegd dat het niet mag, en stempher vraagt zich nu af of het eigenlijk wel echt verboden is
Dat bedoel ik inderdaad.

frank teer
Posts: 77
Joined: Mon Oct 09, 2006 13:43

Post by frank teer » Fri Oct 03, 2008 18:22

Je zou kunnen zeggen dat de regel in het reglement over het indrukken van de klok (met de hand waarmee is gezet) impliciet betekent dat er met één hand moet worden gezet (er staat niet met de handen waarmee is gezet).
Echt duidelijk is dat allerminst.
Het FMJD reglement kent sinds kort een duidelijker omschrijving. In het spelreglement Annex 1, staat het volgende : It is obligatory to make the move and take the captured pieces from the board with one and the same hand. Using two hands for making the move and taking the captured pieces is incorrect, and rectification can be requested by the opponent.
Met andere woorden: zetten met twee handen is onreglementair en de tegenstander kan eisen dat je de zet terugneemt en correct uitvoert. Leuk als je nog 2 seconden hebt en zojuist onreglementair met 2 handen 5 schijven van het bord hebt genomen.
In FMJD Annex 3, het wedstrijdreglement staat net als in het KNDB reglement de bepaling over het indrukken van de klok: start his opponent’s clock, with the same hand with which he has made his move.

User avatar
DJBAMI
Posts: 55
Joined: Fri Jan 16, 2004 14:13
Location: Britsum (Friesland)

Post by DJBAMI » Tue Oct 07, 2008 17:16

Als het gaat over zetten en de klok indrukken dan heb ik ook nog een vraag. Deze situatie is vooral met een digitale klok interessant, als je tegenstander nog 10 seconden heeft en bijvoorbeeld 20 zetten moet doen.
Elke keer als je een zet doet en wilt voltooien door de klok in te drukken doet je tegenstander alweer een zet. Het kost hem zo geen tijd, maar mag dit? Volgens mij is dit niet duidelijk in de reglementen terug te vinden. Ben je wel verplicht om een zet te voltooien? Zo ja dan is het bijna onmogelijk om 20 zetten te produceren. Bovenstaand voorbeeld heeft zich al eens in de praktijk voorgedaan.

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Post by Vraagje » Tue Oct 07, 2008 17:52

Een zet wordt niet voltooid door het indrukken van de klok maar door het loslaten van je stuk en eventueel het wegpakken van de geslagen stukken.
De meest gehate dammer allertijden.

User avatar
wellnesswrotter
Posts: 323
Joined: Mon May 21, 2007 15:10
Location: www.snukenkuzco.nl
Contact:

maardan

Post by wellnesswrotter » Tue Oct 07, 2008 18:52

Maar dan hoef je dus ook maar 50 zetten te spelen, en maar 49x de klok in te drukken? [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]

Piet Bouma
Posts: 3501
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: maardan

Post by Piet Bouma » Tue Oct 07, 2008 19:01

wellnesswrotter wrote:Maar dan hoef je dus ook maar 50 zetten te spelen, en maar 49x de klok in te drukken? [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]
Spel- en wedstrijdreglement:

10.5 Voor het bepalen of het voorgeschreven aantal zetten binnen de beschikbare tijd is gedaan,
wordt de laatste zet geacht pas voltooid te zijn nadat de speler zijn klok tot stilstand heeft
gebracht.

Eigenlijk hoef je dus maar 1x je klok in te drukken.... [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Na de 50e zet binnen de beschikbare tijd.

Het zou wel handig zijn als sommige KNDB-leden (Vraagje??) een cursus Spel- en wedstrijdreglement kregen.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Zet

Post by Kosmos » Tue Oct 07, 2008 19:29

Dezelfde controverse bestaat in de schaakwereld.
Volgens mij mag je meteen na het loslaten van het stuk van de tegenstander beginnen aan je zet, maar wat niet mag is de klok van de tegenstander blokkeren.
Vraagje heeft gelijk dat na het loslaten van het stuk en veentueel het oprapen van stukken de zet (...) is voltooid.
Het wordt tijd dat het eens goed in de reglementen komt te staan, want aan de regel die Bouma citeert hebben we niks in deze kwestie.

http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=4725
Heaven is no location, but a state of mind

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Re: maardan

Post by Vraagje » Tue Oct 07, 2008 19:58

Piet Bouma wrote:
wellnesswrotter wrote:Maar dan hoef je dus ook maar 50 zetten te spelen, en maar 49x de klok in te drukken? [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]
Spel- en wedstrijdreglement:

10.5 Voor het bepalen of het voorgeschreven aantal zetten binnen de beschikbare tijd is gedaan,
wordt de laatste zet geacht pas voltooid te zijn nadat de speler zijn klok tot stilstand heeft
gebracht.

Eigenlijk hoef je dus maar 1x je klok in te drukken.... [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Na de 50e zet binnen de beschikbare tijd.

Het zou wel handig zijn als sommige KNDB-leden (Vraagje??) een cursus Spel- en wedstrijdreglement kregen.
Hoe dat zo? Wat ik zeg is toch conform het reglement? Ik heb trouwens een arbitersdiploma.
De meest gehate dammer allertijden.

Post Reply