Mijn persoonlijke herinneringen aan een dierbare vriend!
Gisteren had de crematie van mijn goede damvriend, Dick van Ommeren plaatsgevonden. Dick van Ommeren, die vorige week zo onverwachts en zo plotseling overleed. Hij was er zelf nog lang niet aan toe, want hij had zelf nog zoveel plannen en kwam in het dagelijks leven ondanks zijn hoge leeftijd nog steeds tijd te kort. Hij had een erg druk sociaal leven. Hij was lid van meerdere bridge- en damclubs (VTD Tiel en GDC Gorinchem) en zat in diverse besturen. Hij zat o.a. bij de Lionsclub en was penningmeester en ledenadministrateur van Gelderland, de grootste dambond van de KNDB. Het was voor buitenstaanders misschien vreemd, dat een 85 jarige nog steeds penningmeester was van zo’n grote dambond, maar Dick was nou eenmaal erg goed in zijn vak. Kennis van financiën had Dick wel, als oud bankdirecteur bij de ABN en Amrobank en hij heeft ook nog les gegeven aan de Twentse hogeschool. Zelf kende ik Dick niet eens zo lang. Het begon tijdens de Veteranentoernooien in Wageningen en Lent in 2012, dat we elkaar jaarlijks tegen kwamen en het Thijs RavenhorstKersttoernooi in Woudenberg, waar Dick het begin van zijn carrière als dammer heeft plaatsgevonden. Vanaf toen, in die periode raakte hij echt verslingerd aan het dammen. Vooral tijdens het toernooi in Woudenberg raakten we aan de praat. Hij vertelde me, dat hij het leuk vond, dat hij elk jaar trouw een invitatie van mij kreeg voor de Thailand Open evenementen. Dat waardeerde hij heel erg, maar hoewel hij vaak getwijfeld had, heeft hij zich er nooit aan gewaagd. Vorig jaar was het dan eindelijk zover. Samen met zijn vriendin, Henny, besloot hij de stoute schoenen aan te trekken en zich voor de hele reis in te schrijven, inclusief alle rondreizen erbij. Het zou de vakantie van zijn leven worden! Wat heeft hij genoten en wat een vitaliteit straalde hij uit. Dubai vond hij prachtig en toen kwam meteen het Thailand Open toernooi achter aan. Er was een mogelijkheid om een extra rustdag te krijgen in het toernooi door niet deel te nemen aan het Rapidkampioenschap, maar Dick had geen behoefte aan een extra rustdag, en schreef zich liever in voor het Thailand Open Rapidkampioenschap. Hij speelde dat toernooi heel sterk met o.a. overwinningen op de enigste twee spelers, die alle twaalf Thailand Open edities hebben meegespeeld, Ramon Sakidin en Bas Baksoellah. De kers op de taart was natuurlijk de rondreis naar Singapore en Maleisië die meteen na het damtoernooi van start ging. In Kuala Lumpur bij de Batucaves liet Dick zien hoe energiek hij nog was. Terwijl anderen van de groep zich er niet aan waagden om de 272 steile trappen van de 400 meter lange en 100 meter hoge Batucaves te gaan beklimmen, liet Dick zich niet kennen en bereikte zonder al te veel moeite de prachtige grotten met Hindoebeelden. De rest van de reis was verder ook geen probleem We hebben nog mooie dagen doorgebracht op de prachtige eilanden Penang en Langkawi. Hij heeft de reis met glans doorstaan en met volle teugen genoten! Dat heeft hij toch mooi mogen beleven.
Dick had de smaak te pakken en als het aan hem had gelegen, wat hij dit jaar zeker weer meegegaan. Hoewel de verwachtingen erg gunstig waren, heeft helaas toch niet zo mogen zijn. Zijn vader had het de laatste jaren rustig aan gedaan en was er honderd mee geworden. Echter, rustig aan doen en stil zitten, was niks voor Dick. Hij wilde continue wat ondernemen en bezig zijn. Hij had zoveel interesses en nog de energie ervoor. Echter, vorige week donderdag kregen wij een telefoontje van zijn vriendin Henny, dat Dick onverwachts was overleden. We waren geschokt, verbijsterd en intens verdrietig! Zo onwerkelijk!
Tijdens de reis hebben Dick en ik het natuurlijk vaak over dammen gehad. Ik vertelde hem over de persoonlijke trainingen, die ik gaf en dat vond hij heel interessant! We hebben er meteen werk van gemaakt en al gauw na de reis kwamen wij minstens éénmaal per maand bij elkaar over de vloer. Dick was een goede en dankbare leerling. Steeds als hij weer wat in de praktijk had gebracht, wat hij op de training geleerd had, werd ik opgebeld en hier over geïnformeerd. Hij raakte nog meer verslingerd aan het dammen. Voor dit jaar wilde hij heel graag Wageningen, Thailand, Nijmegen, Hoogeveen, en Lent spelen. Dick kennende zou hij waarschijnlijk ook het nieuwe Rotterdam Open hebben willen uitproberen. Dick ging ook heel goed met zijn tijd mee. Tijdens de reis was hij zijn telefoon kwijt geraakt, maar bij terugkomst in Nederland schafte hij meteen het nieuwste van het nieuwste aan op het gebied van de smartphones. Toen hij in de gaten had, dat mijn vriendin Chittra heel goed met zo’n apparaat overweg kon, werd zij meteen ook ingehuurd om de smartphone voor hem in te richten en alle interessante apps voor hem er op te installeren. We kregen zo een hechtere band Dick. Ik gaf hem damtraining en Chittra hielp hem met zijn smartphone, tablet en computer. Zelfs toen ik een keertje een weekje niet thuis was, vanwege deelname aan Heerhugowaard Open, was het voor Dick geen probleem. Hij schakelde Chittra zelfstandig in, of ze even langs wilde komen, want hij zat met een probleem aan zijn computer en ook zijn smartphone deed niet wat hij wilde. Omdat hij o.a, penningmeester van de Gelderse dambond was, kon het probleem niet langer blijven liggen en hij zat met zijn handen in het haar. Chittra pakte dan gewoon meteen de trein om naar Dick toe te gaan om als helpdesk te fungeren en Dick was weer een gelukkig man!
Dick was heel dankbaar en oprecht. Zo kon hij het heel erg waarderen, dat Chittra en ik vorige maand woensdag 18 januari op zijn 85ste verjaardag zijn geweest. Hij belde ons daags daarna nog op, om te bedanken voor ons bezoek en de cadeaus en dat hij trots en dankbaar was, dat wij hem met een bezoek op zijn verjaardag hadden vereerd. We hebben toen op die dag ook nog wat leuke foto’s gemaakt.
Wat ik erg leuk vond om te horen, was dat hij zei, dat hij sinds hij damtraining kreeg zoveel meer inzicht in het spel had gekregen, dat hij van elke partij nog meer kon genieten. Zelfs als hij verloren had! De punten waren niet zo belangrijk. Hij had genoten!
Dick heeft een mooie respectvolle dienst gehad. Het deed ons goed om te zien, dat er zoveel damvrienden bij de crematie aanwezig waren. Het hadden er zelfs nog meer kunnen zijn. Cor van Setten en Gerrit Pul van Dick’s eerste damclub in Woudenberg moesten onverrichter zaken huiswaarts keren, omdat ze er niet in geslaagd waren om het crematorium te vinden. Ook wij hadden de navigatie gebruikt waarbij we bij de verkeerde straat terechtkwamen, evenals de delegatie van Dick’s oude club EDC uit Enschede met Paul v.d.Veen achter het stuur, Luit Haan en Gino Schirinzi. Gezamenlijk hebben we onze best gedaan om het crematorium op te sporen en met behoorlijke vertraging was het ons toch gelukt, om Dick de laatste eer te bewijzen.

Dick genietend van zijn milkshake/smoothie op een terrasje aan de Creek in Dubai

Veel lol tijdens de dinercruise in Dubai

De loting van de eerste ronde in Thailand Open. Dick mocht het opnemen tegen de nu in Thailand wonende IJpe Feenstra (L)

Dick tijdens het Rapid kampioenschap in Thailand. In de foto onder zou hij de sterke Ramon Sakidin op de knieën weten te krijgen

Bij de prijsuitreiking

Dick gaat met Cock van Wijk de 272 treden van de Batucaves beklimmen. Foto onder: aankomst van Dick aan de top

Samen met zijn Henny bij de Kek Lok Si tempel, het mooiste en grootste boeddhistische tempelcomplex in Zuidoost-Azië

Dick tijdens het LENT PLM55 toernooi, vorig jaar. Foto boven speelde hij tegen Jos Rongen en op de foto onder had Dick, als penningmeester van de Gelderse Dambond, net een mooie toespraak gehouden en een prijs uitgereikt aan Damclub Lent (Joop Geurts), als blijk van waardering, omdat deze club altijd heel snel de contributiegelden overmaakte. Links mede-organisator Lent PLM55 toernooi Stef Migchelbrink

Dick speelde hier op 7 januari van dit jaar, met zijn club Rivieren Dammers (Gorinchem) tegen mijn club, Heijmans Excelsior en kwam tegen Joop Achterstraat maar liefst drie keer gewonnen te staan, maar liet het toch remise lopen. De laatste weken had Dick het zwaar, door de drukte rondom de organisatie van zijn verjaardag. Daardoor verloor hij veel door zetjes en wist zelf opgelegde winstmogelijkheden niet te benutten. Op zijn verjaardag zelf had hij het besloten gehouden en in het weekend had hij in z'n eentje een vol dagprogramma in Amsterdam in elkaar gezet voor zijn twee kinderen en aanhang. Foto onder na afloop van de mooie remisepartij tegen Joop Achterstraat, nog even op de foto met zijn trainer Andrew en rechts Arnold Beset van de thuisploeg.

Deze foto van een trainingssessie had Dick op zijn Facebook geplaatst

Dick op zijn 85ste verjaardag, net een maandje geleden op 18 januari 2017, samen met zijn "helpdesk" Chittra en in zijn in Thailand op maat gemaakt zijden goudkleurig maatkostuum

Nog even wat aandacht voor Dick op het dambord. Normaal gesproken zou ik onderstaande partij als zijn beste partij betitelen, maar er zit helaas een schoonheidsfoutje in. Gelukkig werd dat door zijn tegenstander Wim Koopman met ruim 200 ratingpunten meer niet onderkend en Dick kon een zeer fraaie overwinning laten aantekenen!
Ommeren,van,D.A. (Dick) - Koopman,W. (Wim)Hoogeveen open, 16-08-2016
1.32-28 18-22 2.31-26 12-18 3.37-32 7-12 4.32-27 22x31 5.26x37 1-7 6.37-32 16-21 7.41-37 21-26 8.34-29 17-21 9.40-34 11-16 10.44-40 19-23 11.28x19 14x23 12.50-44 10-14 13.35-30 20-25 14.30-24 14-19 15.40-35 19x30 16.35x24 4-10 17.47-41 21-27 18.32x21 26x17 19.37-32 10-14 20.44-40 14-19 21.40-35 19x30 22.35x24 17-22 23.32-27 22x31 24.36x27 12-17 25.38-32 7-12 26.42-38 6-11 27.41-37 17-22 28.37-31 11-17 29.31-26 22x31 30.26x37 17-22 31.46-41 2-7 32.48-42 5-10 33.49-44 22-27 34.32x21 16x27 35.41-36 12-17 36.37-31 7-11 37.31x22 17x28 38.33x22 18x27 39.29x18 13x22 40.39-33

Diagram 1
De bedoeling van dit plan om met 39-33, 43-39, 34-29 en 33-28x28 de strategische velden in bezit te nemen, zoals in de partij gebeurde, was uitstekend. Alleen moest hij niet met 39-33, maar met 38-33 beginnen, vanwege een heel gemeen dammetje, dat nu mogelijk is geworden.
zwart kon het hier zeer fraai uitmaken met 15-20!!; 24x2 25-30; 2x32 30x50 Z+ 11-17 zwart zag het niet, dat hij hier kon toeslaan en wordt nu door Dick positioneel ingeblikt. 41.43-39 8-12 42.34-29 12-18 43.33-28! 22x33 44.39x28 9-13 45.44-39 10-14 46.38-33! 14-19? zie diagram 2

Diagram 2
zwart had het moeilijk, maar na deze zet, slaat Dick vernietigend toe! 47.28-23!! 19x30 48.23x32 15-20 49.42-37 30-35 50.32-28 13-19 51.37-32 25-30 52.32-27 20-25 53.27-22 35-40 54.45x34 30-35 55.29-24! galleryplay van Dick! 19x30

Diagram 3
een eindstand om in te lijsten! 2-0
We zullen je nooit vergeten Dick!