World Draughts Forum

It is currently Thu Oct 19, 2017 14:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 680 posts ]  Go to page Previous 141 42 43 44 45 46 Next
Author Message
 Post subject: Re: Suriname
PostPosted: Thu Nov 14, 2013 16:58 

Bron: De Ware Tijd, 12/11/13

Burleson niet blij met nieuwe naam Srefidensi Open
12/11/2013 - Guillano Bruce

Image
dWT archief - Het vernoemen van de Srefidensi Open naar oud-voorzitter Raj Narain, heeft kwaad bloed gezet bij enkele dammers.-.

Paramaribo - De Surinaamse Dambond heeft besloten de naam van Raj Narain te verbinden aan zijn Srefidensi Open. Daarvoor is gekozen, omdat de oud-voorzitter het evenement (14-29 november in De Schakel) sponsort.

De naamsverandering zit niet iedereen lekker. Eén daarvan is de meervoudige landskampioen Guno Burleson. Nu het toernooi naar Narain vernoemd is, twijfelt de topper over zijn participatie. "Ik weet het nog niet zeker. En als ik wel meedoe, zal ik op die dag zelf besluiten op welke wijze ik mee zal doen. Als ik in de prijzen val en ik een trofee krijg met Narain's naam erop dan haal ik die weg. Of misschien dat ik zelf geen prijs in ontvangst neem", benadrukt de Internationaal Meester. Het enige dat hem op andere gedachte zou kunnen brengen is zijn liefde voor de sport.

De sneldamkampioen vindt het niet kunnen dat de naam van de oud-voorzitter aan het toernooi wordt verbonden gezien zijn verleden. "Narain heeft de dammerij zoveel schade berokkend. Hij moet ver weg blijven van het dammen", windt Burleson zich op.
De dammer lijkt niet alleen te staan. Ook andere clubleden van Suriname Tulip en andere verenigingen zijn niet blij met de nieuwe naam van het toernooi. Net als Burleson geven ze aan dat ze mogelijk niet of onder protest zullen meedoen. Marcel Oostburg van de straatdamvereniging The Dragon is niet helemaal blij met de nieuwe naam. "Maar als de man het toernooi sponsort ... wat moet ik dan zeggen?" vraagt hij zich af.

Verregaand
SDB-voorzitter Robur Levens vindt dat de boosheid van Burleson te ver gaat. Hij erkent evenwel dat onder voorzitterschap van Narain de bond moeilijke tijden heeft doorgemaakt. "Ik was toen ook in de oppositiegroep, maar persoonlijk had ik geen problemen met meneer Narain. Het ging strikt om damtechnische zaken", legt hij uit. "Maar als nu blijkt dat de man via sponsoring wat terug wil doen voor de sport, dan is er toch geen vuiltje aan de lucht?" stelt hij retorisch. Bovendien is het volgens Levens niet de eerste keer dat een toernooi de naam van een sponsor krijgt. "Dat hebben we ook gehad bij de Roethof Open."
Dat er een mogelijke boycot dreigt, laat Levens koud. "Dat zullen we wel zien en daarna evalueren. Als hij (Burleson) niet meedoet, zou ik het wel jammer vinden." De voorzitter gaat er vanuit dat titelverdediger Gerson Bendt normaal van de partij is. "Hij heeft me dat zelf gezegd toen hij zijn wisseltrofee inleverde."
De open begint donderdag om zeven uur 's avonds. De andere speeldagen zijn 15, 18, 19, 20, 21, 27, 28 en 29 november. De winnaar krijgt 400 US dollar. Voor de semikampioen tot en met de vijfde plaats is respectievelijk 250, 150, 125 en 75 dollar gereserveerd.-.

PostPosted: Sun Nov 17, 2013 02:31 

Bron: De Ware Tijd, 16/11/13

Burleson laat Srefidensi Open schieten

16/11/2013 - Guillano Bruce

Image
dWT foto / Jason Leysner -
Robur Levens (l) bekijkt zijn opties tegen Derryl Bhor. De voorzitter van de Surinaamse Dambond, die wel meedoet aan de Raj Narain Srefidensi Open, vindt het jammer dat Guno Burleson heeft besloten niet te participeren.-.

PARAMARIBO - De Raj Narain Srefidensi Open is donderdagavond van start gegaan. Grote afwezige was Guno Burleson. De Internationaal Meester had eerder aangegeven mogelijk niet mee te zullen doen met het open damtoernooi. ‘Bul’ was niet te spreken over het feit dat het jaarlijks terugkerend evenement in verband met de Onafhankelijkheidsviering vernoemd is naar Raj Narain, oud-voorzitter van de Surinaamse Dambond.

De naam van Narain werd aan het toernooi verbonden, omdat hij het evenement sponsort. De oud-voorzitter zorgt onder meer voor de geldprijzen: US 400 dollar voor de winnaar en voor de semikampioen tot en met de vijfde plaats respectievelijk 250, 150, 125 en 75 dollar.

"Narain heeft de dammerij zoveel schade berokkend. Hij moet ver weg blijven van het dammen", benadrukte hij eerder deze week in een gesprek met de Ware Tijd.
"Ik weet het nog niet zeker. En als ik wel meedoe, zal ik op die dag zelf besluiten op welke wijze ik mee zal doen", twijfelde de ontevreden dammer over zijn participatie in het toernooi.
Burleson behoorde op de openingsdag niet tot de 25 dammers die in De Schakel de eerste ronde afwerkten. Robur Levens vond dat betreurenswaardig en besloot niet mee te spelen.
"Het is jammer", aldus de voorzitter van de Surinaamse dambond die meteen aangeeft niet wakker te liggen van de afwezigheid van Burleson. "Als hij besluit niet te spelen, kan ik daar niets aan doen."
Levens erkende in een eerder gesprek dat de bond onder Narain moeilijke tijden heeft meegemaakt, maar vindt niet dat de oud-voorzitter nu nog op wat zich in het verleden heeft afgespeeld afgerekend moet worden. "Ik kan mij niet vinden in het feit dat men zegt dat de man de dammerij uitgezet moet worden."
In vergelijking met vorig jaar doen aan deze editie zeven dammers minder mee. Levens denkt dat de negatieve reacties van dammers, aangaande het feit dat het evenement aan Narain gelinkt is, een rol heeft gespeeld, maar denkt dat ook andere zaken van invloed zijn geweest op de verminderde animo.
"Het toernooi is in De Schakel en veel mensen hebben problemen met vervoer. Meestal duren de wedstrijden tot laat in de avond en tegen die tijd rijden er geen bussen meer." Congreshal, waar het evenement tot vorig jaar nog gehouden werd, ligt centraler maar was dit jaar geen optie.
"Het was een beetje duurder, maar niet dat alleen. Ook omdat het in de periode rond de onafhankelijkheid vaak bezet is en dan kunnen wij niet plannen. Af en toe lukte het wel om het te huren, maar bij aankomst wordt verteld dat we naar boven moeten en dat is vermoeiend omdat er soms evenementen beneden worden georganiseerd en dat is dan storend voor de dammers."
Op de eerste dag van het toernooi kwam titelverdediger Gerson Bendt niet verder dan een remise tegen Ramon Norden. Ook John Sadiek, de enige Internationaal Meester in het toernooi, liet punten liggen tegen Rinaldo Kemnaad, terwijl landskampioen Arief Salarbaks won van Sharvan Debipersad. Het toernooi ging vrijdag de tweede ronde in. Daarna wordt maandag weer gespeeld.

Overige uitslagen: Ricardo Palisie Dewsaran Sital 2-0; Santosh Bhagwandas Just Lont 2-0; Hugo Kemp Kumar Mangal 2-0; John Schmelz Sewpersad Nannan 2-0; Radjes Lachman Pren Dhauntal 2-0; Derryl Bhor Levens 2-0; Rohit Sewadjal Chandrebose Sitaram 1-1; Soerdiperkash Jogie Niaaz Salarbaks 1-1; Marcel Oostburg Arwien Bhagwandas 1-1.-.

PostPosted: Wed Nov 20, 2013 02:12 

Bron: GFCnieuws.com 19/11/13

Arief Salarbaks nog steeds ongeslagen
Tuesday 19 November

Image
Arief Salarbaks

Arief Salarbaks is na drie ronden nog steeds ongeslagen in het Raj Narain Srefidensi Open Damkampioenschap 2012. Hij won won gisteren in de derde ronde van Hugo Kemp. Eerder versloeg Salarbaks ook Sharvan Debipersad in de eerste ronde en Derryl Bohr in de tweede ronde. Hij leidt de groep van 24 spelers met de volle winst, 6 punten. Soerdiperkash Jogie, Radjesh Lachman en Waldi Anches hebben elk 5 punten, terwijl Salarbaks’ jongere broer Niaaz, Hugo Kemp, John Sadiek, Marcel Oostburg, Gerson Bendt, Derryl Bohr en Santosh Bhagwandas elk 4 punten hebben.

De volledige uitslagen van de derde ronde zijn als volgt:

Hugo Kemp (2085)-Arief Salarbaks (2086) 0-2

John Schmelz (2153)-Waldi Anches (2054) 0-2

Ricardo Palisie (2039)-Radjesh Lachman (1976) 0-2

Gerson Bendt (2208)-Niaaz Salarbaks (2071) 1-1

Soerdiperkash Jogie (2069)-Ramon Norden (2011) 2-0

Santosh Bhagwandas-Chandrebose Sitaram 2-0

Dewsaran Sital (1912)-Derryl Bohr (2117) 0-2

Marcel Oostburg (2048)-Sharvan Debipersad 2-0

Sewpersad Nannan (2003)-John Sadiek (2237) 0-2

Rinaldo Kemnaad (2222)-Robur Levens (1942) 2-0

Just Lont (1807)-Arwien Bhagwandas 1-1

Rohit Sewdajal-Kumar Mangal (1952) 1-1

Post subject: Srefidensi 2013
PostPosted: Wed Nov 20, 2013 02:15 

Bron: De Ware Tijd, 19/11/13

Arief Salarbaks koploper Srefidensi Open

19/11/2013 20:29 - Guillano Bruce
Image
Arief Salarbaks. Foto: dWT Archief

PARAMARIBO - Arief Salarbaks heeft na drie wedstrijden een honderd procent score in het Srefidensi Open damtoernooi. Na zeges op Sharvin Debipersad en Derryl Bhor maakte hij maandagavond in De Schakel ook geen fout tegen Hugo Kemp.

Door zijn drie overwinningen gaat de landskampioen met zes punten alleen aan kop. Achter hem volgen Soerdiperkash Jogi, Radjesh Lachman en Waldi Anches, elk met vijf punten.

Dinsdagavond staan de dammers tegenover elkaar in de vierde ronde. Na deze wedstrijddag volgen nog vijf damrondes. Deze worden op 20, 21, 27, 28 en 29 november eveneens in De Schakel gehouden.

Overige uitslagen: John Sadiek - Sewpersad Nannan 2-0; Rinaldo Kemnaad - Robur Levens 2-0; Gerson Bendt - Niaaz Salarbaks 1-1; Santosh Bhagwandas - Chanderbose Sitaram 2-0; Waldi Anches - John Schmelz 2-0; Radjesh Lachman - Ricardo Palisie 2-0; Soerdiperkash Jogie - Ramon Norden 2-0; Derryl Bhor - Dewsaran Sital 2-0; Marcel Oostburg - Sharvan Debipersad 2-0; Arwien Bhagwandas - Just Lont 1-1; Rohit Sewdjalal - Kumar Mangal 1-1.

PostPosted: Wed Nov 20, 2013 21:03 

Bron: De Ware Tijd, 20/11/13

Arief Salarbaks blijft winnen

20/11/2013 15:14
Image
Foto: dWT Archief

PARAMARIBO - Vier zeges uit vier partijen. Arief Salarbaks is in de Raj Narain Srefidensi Open nog geen dammer tegengekomen die hem van een overwinning kan afhouden. Na winstpartijen op Sharvan Debipersad, Derryl Bhor en Hugo Kemp wees de landskampioen dinsdagavond in De Schakel in de vierde ronde ook Waldi Anches terug.

Met een honderdprocentscore uit vier wedstrijden leidt Salarbaks het toernooi met acht punten. De koploper wordt op de hielen gezeten door Soerdiperkash Jogie die met een punt minder op de tweede plek staat. Internationaal Meester John Sadiek is derde met zes punten terwijl negen dammers, inclussief titelverdediger Gerson Bendt, vijf punten hebben vergaard.

De vijfde ronde van het toernooi dat in negen ronden volgens het Zwitsers systeem wordt afgewerkt vindt vanavond plaats.

Overige uitslagen vierde ronde: Sadiek-Santosh Bhagwandas 2-0; Bendt-Marcel Oostburg 1-1; Jogie-Radjesh Lachman 2-0; Bhor-Kemp 1-1; Niaaz Salarbaks-Ramon Norden 1-1; John Schmelz-Rohit Sewdjajal 2-0; Rinaldo Kemnaad-Ricardo Palisie 2-0; Arwien Bhagwandas-Chanderbose Sitaram 2-0; Sharvan Debipersad-Dewsaran Sital 2-0; Sewpersad Nannan-Just Lont 2-0; Kumar Mangal-Prim Dhauntal 2-0.

PostPosted: Sat Nov 23, 2013 05:09 

Bron: De Ware Tijd, 21/11/13

Salarbaks neemt afstand van achtervolgers
21/11/2013 15:35 - Guillano Bruce

Image
Arief Salarbaks Foto: dWT Archief

PARAMARIBO - Arief Salarbaks voelt steeds minder de hete adem in zijn nek van zijn concurrenten in de Raj Narain Srefidensi Open. Salarbaks heeft het aan zichzelf te danken dat hij sinds woensdagavond nog verder uitloopt op de tegenstanders, maar hij kreeg ook 'hulp' van de concurentie.

Had de dammer tot en met de vierde ronde een voorsprong van één punt op Soerdiperkash Jogie en twee op John Sadiek, na de vijfde ronde laat hij zijn achtervolgers drie punten achter zich.

Zelf behield de landskampioen zijn honderd procent score door woensdagavond in De Schakel het onderlinge treffen met Jogie te winnen. Sadiek moest zijn meerdere erkennen in titelverdediger Gerson Bendt. Salarbaks leidt na vijf partijen met tien punten.

Achter hem staan Jogie, Bendt, Waldi Anches, John Schmez en Rinaldo Kemnaad met elk zeven punten.

Overige uitslagen vijfde ronde: Anches - Niaaz Salarbaks 2-0; Kemnaad - Hugo Kemp; Schmelz - Marcel Oostburg 2-0; Bohr - Radjesh Lachman 1-1; Ramon Norden - Kumar Mangal 1-1; Sharvan Debipersad - Santosh Bhagwandas 2-0; Arwien Bhagwandas - Sewparsad nannan 2-0; Ricardo Palisie - Prim Dhauntal 2-0; Dewsaran Sital - Just Lont 2-0; Robur Levens - Rohit Sewdjalal 1-1.

PostPosted: Sat Nov 23, 2013 05:12 

Bron: De Ware Tijd. 23/11/13

Eerste verliespartij Salarbaks
22/11/2013 17:33 - Guillano Bruce

Image
Arief Salarbaks gaat ondanks een verliespartij in de zesde ronde nog steeds aan kop bij het Srefidensi Open 2013. Foto: dWT Archief

PARAMARIBO - Arief Salarbaks is niet langer ongeslagen in het Raj Narain Srefidensi Open. Na vijf opeenvolgende overwinningen leed de dammer donderdagavond in de zesde ronde zijn eerste nederlaag tegen Rinaldo Kemnaad.

Ondanks de verliespartij gaat Salarbaks nog steeds aan kop. Hij leidt de competitie met tien punten, terwijl Soerdiperkash Jogie en Kemnaad elk negen punten hebben verzameld. Titelverdediger Gerson Bendt, John Sadiek en Waldi Anches hebben elk acht punten vergaard.

Overige uitslagen: Jogie-John Schmelz 2-0; Bendt-Anches 1-1; Sadiek-Arwien Bhagwandas 2-0; Kumar Mangal-Derryl Bohr 2-0; Sharvan Debipersad-Radjesh Lachman 1-1; Niaaz Salarbaks-Dewsaran Sital 2-0; Marcel Oostburg-Ricardo Palisie 1-1; Ramon Norden-Hugo Kemp 1-1; Sewpersad Nannan-Santosh Bhagwandas 2-0; Prim Dhauntal-Rohit Sewdjalal 2-0; Robur Levens-Chanderbose Sitaram 2-0.

Vrijdagavond wordt er niet gespeeld. Het toernooi wordt woensdag hervat.

PostPosted: Tue Nov 26, 2013 18:44 

Bron: De Ware Tijd, 23/11/13

Salarbaks jammert over eerste misstap Srefidensi Open
‘Ik heb een domme fout gemaakt’

23/11/2013 - Guillano Bruce

Image
Arief Salarbaks kijkt geconcentreerd naar het bord hoewel hij donderdag zijn eerste nederlaag
in het toernooi leed, gelooft de dammer dat hij met goed spel in zijn laatste drie partijen de Raj
Narain Srefidensi Open op zijn naam kan schrijven.-.

Paramaribo - Arief Salarbaks baalt. Nog even en de dammer ging de break van de Raj Narain Srefidensi Open in met een 100 procent score. Aan zijn ongeslagen status kwam echter een einde toen hij donderdagavond in de zesde ronde van Rinaldo Kemnaad verloor. “Ik heb een domme fout gemaakt”, jammert Salarbaks, die van Sharvan Debipersad, Derryl Bohr, Hugo Kemp, Waldi Anches en Soerdiperkash Jogie won. “Ik heb een goede opening tegen hem gemaakt maar het ging later mis.”

Salarbaks wijt de verliespartij, die ongeveer 3,5 uur duurde, aan het feit dat hij overenthousiast was. "Het is mijn eigen schuld. Omdat ik aan kop sta hield ik me meer bezig met het toernooi dan met mijn tegenstander van het moment. Ik moet leren om mijn emoties beter te beheersen. Trouwens, Kemnaad is een heel creatieve dammer en ik heb dat onderschat."

Ondanks de nederlaag blijft de dammer aan kop. Salarbaks leidt het toernooi, dat woensdag in De Schakel hervat wordt, met tien punten terwijl achter hem Kemnaad en Jogie tweede en derde staan met negen punten. John Sadiek, de enige Internationaal Meester in het toernooi, titelverdediger Gerson Bendt en Waldi Anches hebben elk acht punten verzameld.

Verrast

Salarbaks ging voorafgaand aan de Srefidensi Open er niet van uit dat hij bij de break in verband met de Onafhankelijkheid aan kop zou staan. "Ik dacht misschien in de top vijf, maar het is meer dan dat geworden", reageert hij nog half verrast.

Hoewel Salarbaks daarmee blij is, blijft de nederlaag van Kemnaad nog aan hem knagen. "Het blijft een verlies." Hoewel hij Kemnaad zijn moeilijkste tegenstander noemt, gingen de overige wedstrijden ook niet van een leien dak.

"Het waren zware wedstrijden. Ik had wel een voorsprong, maar iedereen probeerde het mij moeilijk te maken en ik weet dat mijn volgende tegenstanders er ook alles aan zullen doen om de koppositie van mij af te pakken."

De dammer heeft zich daarom voorgenomen om in de resterende drie wedstrijden sterker uit de bus te komen. De rustdagen komen Salarbaks goed van pas. Hij zal niet alleen de pauze gebruiken om uit te blazen, maar ook trachten om zich met onder andere onlinepartijtjes voor te bereiden op zijn volgende tegenstander: Bendt.

"Mijn volgende partij wordt geen makkelijke", zegt Salarbaks over zijn treffen met de regerend kampioen die hij eerder dit jaar versloeg in de strijd om de landstitel. "Hij zal op z'n best komen en ik ook. Ik moet gewoon kalm blijven, dan lukt het wel." De zevende, achtste en negende ronde worden respectievelijk woensdag, donderdag en vrijdag gespeeld.

Uitslagen zesde ronde: Kemnaad - Arief Salarbaks 2-0; Jogie - John Schmeltz 2-0; Bendt - Anches 1-1; Sadiek - Arwien Bhagwandas 2-0; Kumar Mangal - Derryl Bohr 2-0; Debipersad - Radjesh Lachman 1-1; Niaaz Salarbaks - Dewsaran Sital 2-0; Marcel Oostburg - Ricardo Palisie 1-1; Ramon Norden - Hugo Kemp 1-1; Sewpersad Nannan - Santosh Bhagwandas 2-0; Prim Dhauntal - Rohit Sewdjalal 2-0; Robur Levens - Chanderbose Sitaram 2-0.

Toptien:

1. Arief Salarbaks 10 punten; 2. Jogie 9; <t-4>3. Kemnaad 9;<t-2> 4. Sadiek 8; 5. Bendt 8; 6. Anches 8; 7. Niaaz Salarbaks 7; <t-4>8. Radjesh Lachman <t-2>7; 9. Schmeltz 7; 10. Debipersad 7.-.

PostPosted: Wed Nov 27, 2013 15:20 

Sheoratan twee keer in de schijnwerpers
Over de bondscompetitie
www.ericsdamsite.com
Direct: http://www.ericsdamsite.com/damrubriek_ ... r_2013.htm

PostPosted: Fri Nov 29, 2013 14:53 

De Ware Tijd, 28/11/13

Bendt houdt Salarbaks remise
28/11/2013 18:23 - Guillano Bruce

Image

PARAMARIBO - Arief Salarbaks heeft voor de tweede keer in de Raj Narain Srefidensi Open punten laten liggen. Nadat hij vorige week donderdag nog van Rinaldo Kemnaad verloor, kwam de dammer in de zevende ronde woensdagavond in De Schakel niet verder dan een remise tegen titelverdediger Gerson Bendt.

Ondanks het puntverlies blijft Salarbaks koploper met elf punten. Achter de landskampioen volgen Kemnaad, Soerdiperkash Jogie en John Sadiek met elk tien punten. Bendt heeft na zeven wedstrijden negen punten vergaard.

Sadiek, de enigste Internationaal Meester in het toernooi maakte woensdag geen fout. Hij versloeg Waldi Anches terwijl Kemnaad en Jogie remise speelden. De achtste ronde is vanavond.

Overige uitslagen: Niaaz Salarbaks - Sewpersad Nannan 2-0; Radjesh Lachman - Kumar Mangal 1-1; John Schmelz - Sharvan Debipersad 2-0; Derryl Bohr - Marcel Oostburg 2-0; Hugo Kemp - Arwien Bhagwandas 2-0; Ricardo Palisie - Ramon Norden 1-1; Robur Levens - Just Lont 2-0; Santosh Bhagwandas - Prim Dhauntal 1-1; Dewsaran Sital - Chanderbose Sitaram 2-0.-.

PostPosted: Sat Nov 30, 2013 19:12 

Bron: De Ware Tijd, 29/11/30

Sadiek stoot Salarbaks van koppositie in damtoernooi
29/11/2013 13:35 - Guillano Bruce

Image
John Sadiek is na acht wedstrijden de nieuwe koploper in de Raj Narain Srefidensi Open. De laatste ronde in het toernooi wordt vrijdag gespeeld in De Schakel

PARAMARIBO - Arief Salarbaks is niet langer de koploper in het Raj Narain Srefidensi Open-damkampioenschap. John Sadiek is na acht wedstrijden de nieuwe lijstaanvoerder nadat hij de landskampioen donderdagavond zijn tweede nederlaag van het toernooi toebracht.

Sadiek gaat na zijn vijfde overwinning met twaalf punten aan kop, één meer dan Salarbaks, Soerdiperkash Jogie, Niaaz Salarbaks en John Schmelz. De ontknoping in het toernooi valt vrijdagavond in de negende en laatste ronde.

Sadiek speelt tegen Jogie terwijl Arief Salarbaks het opneemt tegen Ramon Norden. Niaaz Salarbaks en Schmelz nemen het tegen elkaar op.

Overige uitslagen achtste ronde: Schmelz - Rinaldo Kemnaad 2-0; Bendt - Jogie 1-1; Niaaz Salarbaks - Kumar Mangal 2-0; Radjesh Lachman - Hugo Kemp 1-1; Waldi Anches - Derry; Bohr 1-1; Norden - Robur Levens 2-0; Sharvan Debipersad - Ricardo Palisie 2-0; Sewpersad Nannan - Marcel Oostburg 2-0; Arwien Bhagwandas - Dewsaran Sital 1-1; Just Lont - Rohit Sewdjalal 2-0; Prim Dhauntal - Chanderbose Sitaram 2-0.

PostPosted: Sat Nov 30, 2013 19:16 

Bron: De Ware Tijd, 30/11/13

Sadiek nieuwe damkampioen Srefidensi Open
30/11/2013 01:59 - Guillano Bruce

Image
John Sadiek met de wisseltrofee en een trofee die hij permanent in zijn prijzenkast mag plaatsen, nadat hij vrijdagavond in De Schakel de Raj Narain Srefidensi Open op zijn naam schreef Foto: Jason Leysner

PARAMARIBO - John Sadiek heeft vrijdagavond in de Schakel het Raj Narain Srefidensi Open toernooi op zijn naam geschreven. Sadiek versloeg in zijn laatste partij Soerdiperkash Jogie, terwijl concurrent Arief Salarbaks niet verder kwam dan remise tegen Ramon Norden. "Het was de enige titel die ik nog niet had dus ik voel me nu echt voldaan", aldus de dammer.

Sadiek eindigde het toernooi met veertien punten. Zijn belangrijkste concurrent voor de eindzege, Surinaams kampioen Arief Salarbaks, kwam na de puntendeling vrijdagavond op twaalf punten en eindigde als derde. ''Ik ben een beetje teleurgesteld want ik speelde om kampioen te worden maar derde is ook niet slecht", zegt Arief die tot en met de zevende ronde aan kop ging.

Broertje Niaaz Salarbaks werd de verrassing van het toernooi. De jeugdkampioen werd semikampioen met dertien punten door in de laatste ronde John Schmelz te verslaan. ''Ik ben er echt blij mee", juichte hij naderhand.

Jogie en Rinaldo Kemnaad, die in de negende ronde remise speelde tegen titelverdediger Bendt, eindigden op respectievelijk de vierde en vijfde plaats. Beiden vergaarden elf punten maar Jogie eindigde vanwege meer weerstandspunten hoger. De eerste tot en met vijfde plaats kregen naast trofeeën respectievelijk 400, 250, 150, 125 en 75 US dollar.

Sadiek heeft elf landstitels en ettelijke sneldamtitels op zijn naam staan en heeft nu voor de eerste keer het Srefidensi Open gewonnen.

PostPosted: Tue Dec 03, 2013 01:01 

Bron: De Ware Tijd, 2/12/13

Sadiek blij met eerste Srefidensi-damtitel
‘Nu ben ik gerustgesteld’

02/12/2013 - Guillano Bruce

Image
Sponsor Raj Narain (r) overhandigt de winnende trofee aan damdoktor John Sadiek.-.

Paramaribo - Landskampioenschappen kan John Sadiek al lang niet meer op zijn beide handen tellen. En ondanks hij ook ettelijke malen sneldam- en clubtitels in de wacht sleepte, treurde de damdokter dat er een trofee in zijn prijzenkast ontbrak. Daar kwam vrijdagavond verandering in. Sadiek kroonde zich in De Schakel tot kampioen van de Raj Narain Srefidensi Open, de eerste keer dat hij het toernooi in verband met de Onafhankelijkheidsviering met de hoofdprijs afsluit.

"Ik ben wel semikampioen, derde en vijfde geworden maar nooit kam-pioen. Nu ben ik gerustgesteld", lachte de Internationaal Meester die op veertien punten eindigde.

Toch was het niet de elfvoudig landskampioen die tot grootste kanshebber werd gerekend. Arief Salarbaks was favoriet, maar de regerend landskampioen raakte zijn koppositie donderdagavond kwijt aan Sadiek die het onderling treffen in de achtste ronde in zijn voordeel besliste. "Ik heb een domme fout gemaakt", jammerde Salarbaks naderhand.

Nadat Sadiek de eerste plaats overnam, liet hij die niet meer los. De damdokter had vrijdag aan een overwinning op Soerdiperkash Jogie voldoende om kampioen te worden en deed precies dat. Salarbaks daarentegen gleed door zijn remise tegen Ramon Norden met twaalf punten zelfs naar de derde plaats achter broertje Niaaz dat met een punt meer verrassend semikampioen werd.

Sadiek is niet helemaal verrast dat hij, ondanks hij bij de break na zes wedstrijden pas gedeeld derde stond, kampioen werd. Na zijn verlies in de vijfde ronde tegen titelverdediger Gerson Bendt won de dammer vier opeenvolgende wedstrijden, inclusief alle drie na de pauze.

"Zolang ik aan een toernooi meedoe, verwacht ik dat ik kampioen kan worden. Het is trouwens niet de eerste keer dat ik zo kampioen wordt. Bij mijn eerste landskampioenschap bijvoorbeeld duurde het ook tot de laatste wedstrijden."

Het had niet veel gescheeld of Sadiek had de eindstreep niet gehaald. De dammer wilde wegens ziekte al na de tweede ronde tegen Marcel Oostburg het toernooi staken. "Ik begon plotseling over te geven. Mijn zoon had de arbiter zelfs nog gebeld om voor me af te zeggen." Na wat soep genuttigd te hebben, toog Sadiek toch naar De Schakel en sleepte hij een remise in de wacht tegen Oostburg. "Ik was allang blij dat ik niet verloor."

Teleurgesteld

Minder gelukkig was Arief Salarbaks. De dammer begon het toernooi veelbelovend door al zijn eerste vijf wedstrijden te winnen, maar na zijn eerste nederlaag in de zesde ronde tegen Rinaldo Kemnaad, ging het bergafwaarts. Salarbaks speelde remise tegen Bendt, verloor van Sadiek en in zijn laatste partij opnieuw remise tegen Norden. Hij steekt de hand in eigen boezem dat hij de hoofdprijs niet won.

"Ik heb het zelf verpest. Ik begon een beetje te onderschatten want het ging in het begin zo makkelijk. Ik ben een beetje teleurgesteld in mezelf, omdat ik meedeed om kampioen te worden. Ik stond na vijf wedstrijden drie punten voor, maar vind het toch een beetje goed dat ik de top drie heb kunnen halen."

Broertje Niaaz Salarbaks is in de wolken met zijn semikampioenschap. De dammer registreerde in zijn eerste vier partijen drie remises en een zege. Nadat hij in de vijfde ronde zijn eerste nederlaag leed tegen Waldi Anches, beloofde hij zichzelf niet meer te verliezen.

Hij hield woord door achtereenvolgens Dewsaran Sital, Sewpersad Nannan, Kumar Mangal en John Schmelz te verslaan. "Ik wist wel dat ik het kon en ben blij dat het is gelukt", aldus Salarbaks die ook jeugdkampioen is. Raj Narain blikt tevreden terug op het toernooi. Wel is hij een beetje teleurgesteld dat het evenement overschaduwd werd door ontevredenheid van dammers over het vernoemen van het toernooi naar de sponsor.

Met name Guno Burleson deed vanwege die reden niet mee. "Ik vind het jammer dat dammers vanwege een naam niet willen meedoen, maar ik heb gesponsord omdat ik de dammerij een warm hart toedraag. De dammerij heeft een groot deel van mijn leven bepaald en op deze manier wil ik wat terugdoen." Op de vierde en vijfde plaats eindigden respectievelijk Jogie en Kemnaad. Beide dammers vergaarden elf punten maar Kemnaad, die in de laatste ronde van Bendt verloor, eindigde vanwege minder weerstandpunten vijfde. Vanaf de eerste tot en met de vijfde plaats kregen naast trofeeën ook respectievelijk 400, 250, 150, 125 en 75 US dollar.-.

PostPosted: Fri Dec 06, 2013 01:52 

Bron: De Ware Tijd, 5/12/13

Dambond hoopt na bevroren rekeningen op sponsors
05/12/2013 - Guillano Bruce

Paramaribo - Geblokkeerde rekeningen of niet, de Surinaamse Dambond (SDB) wil koste wat kost dammers hebben op de jeugdwereldkampioenschappen later deze maand in Frankrijk. Nadat de Hakrinbank de vorige week de bond per brief liet weten dat twee rekeningen van de SDB waren geblokkeerd ontstond onzekerheid over het afvaardigen van jeugddammers Niaaz Salarbaks en de broers Santosh en Ashwien Bhagwandas naar het WK.

Die twijfel is nog niet verdwenen, maar SDB-voorzitter Robur Levens benadrukt dat de bond er alles aan zal doen om de dammers in Mirepoix-sur-Tarn te krijgen, waar van 21 tot en met 28 december het mondiaal toernooi voor junioren gehouden wordt. Onder andere tickets moeten nog gekocht worden.

"We zijn nu al bezig sponsoring te zoeken en ik kan zeggen dat er nu al een beetje geld binnenstroomt. Ik hoop wel dat de blokkade zo snel mogelijk wordt opgeheven want het geld dat we nu hebben is niet voldoende om de delegatie af te vaardigen."

Levens was verrast toen hij vorige week een brief ontving van de Hakrinbank waarin de bond in kennis werd gesteld over de bevroren SRD en US dollar- rekeningen.

Het vermoeden bestaat dat de bestuurlijke perikelen, die sinds vorig jaar gaande zijn binnen de dambond, geleid hebben tot het besluit van de bank. Hakrinbank liet ook naar Dew Jaddoe, ten tijde van de twist voorzitter van het andere bestuur, dezelfde brief uitgaan.

"Naar aanleiding van telefonisch aan onze bankinstelling doorgegeven berichten door twee leden van de Surinaamse Dambond, zijn wij genoodzaakt ter bescherming van onze bankinstelling en de twistende partijen de bovengenoemde rekeningen te blokkeren", staat in de brief van 29 november.

Levens begrijpt niet waarom de bank de rekeningen heeft geblokkeerd. "Het kan niet zo zijn dat twee mensen gewoon naar de bank bellen en dat die op zijn beurt zomaar rekeningen blokkeert. Als het er zo aan toe gaat kan iedereen dat doen", aldus de voorzitter die vermoedt dat de bank relaties heeft met de twee personen.

Intussen heeft de bond dinsdagmiddag een schrijven gestuurd naar de bankinstelling om opheldering te vragen. Tegelijk is ook het verzoek gedaan om de blokkade op te heffen. "Hopelijk gebeurt dat snel. Zoniet zullen we kijken welke andere stappen we zullen ondernemen", aldus Levens.-.

PostPosted: Fri Dec 06, 2013 18:24 

Dambond hoopt na bevroren rekeningen op sponsors

DWTONLINE: 05/12/2013 - Guillano Bruce

Paramaribo - Geblokkeerde rekeningen of niet, de Surinaamse Dambond (SDB) wil koste wat kost dammers hebben op de jeugdwereldkampioenschappen later deze maand in Frankrijk. Nadat de Hakrinbank de vorige week de bond per brief liet weten dat twee rekeningen van de SDB waren geblokkeerd ontstond onzekerheid over het afvaardigen van jeugddammers Niaaz Salarbaks en de broers Santosh en Ashwien Bhagwandas naar het WK.

Die twijfel is nog niet verdwenen, maar SDB-voorzitter Robur Levens benadrukt dat de bond er alles aan zal doen om de dammers in Mirepoix-sur-Tarn te krijgen, waar van 21 tot en met 28 december het mondiaal toernooi voor junioren gehouden wordt. Onder andere tickets moeten nog gekocht worden.

"We zijn nu al bezig sponsoring te zoeken en ik kan zeggen dat er nu al een beetje geld binnenstroomt. Ik hoop wel dat de blokkade zo snel mogelijk wordt opgeheven want het geld dat we nu hebben is niet voldoende om de delegatie af te vaardigen."

Levens was verrast toen hij vorige week een brief ontving van de Hakrinbank waarin de bond in kennis werd gesteld over de bevroren SRD en US dollar- rekeningen.

Het vermoeden bestaat dat de bestuurlijke perikelen, die sinds vorig jaar gaande zijn binnen de dambond, geleid hebben tot het besluit van de bank. Hakrinbank liet ook naar Dew Jaddoe, ten tijde van de twist voorzitter van het andere bestuur, dezelfde brief uitgaan.

"Naar aanleiding van telefonisch aan onze bankinstelling doorgegeven berichten door twee leden van de Surinaamse Dambond, zijn wij genoodzaakt ter bescherming van onze bankinstelling en de twistende partijen de bovengenoemde rekeningen te blokkeren", staat in de brief van 29 november.

Levens begrijpt niet waarom de bank de rekeningen heeft geblokkeerd. "Het kan niet zo zijn dat twee mensen gewoon naar de bank bellen en dat die op zijn beurt zomaar rekeningen blokkeert. Als het er zo aan toe gaat kan iedereen dat doen", aldus de voorzitter die vermoedt dat de bank relaties heeft met de twee personen.

Intussen heeft de bond dinsdagmiddag een schrijven gestuurd naar de bankinstelling om opheldering te vragen. Tegelijk is ook het verzoek gedaan om de blokkade op te heffen. "Hopelijk gebeurt dat snel. Zoniet zullen we kijken welke andere stappen we zullen ondernemen", aldus Levens.-.

Post new topic  Reply to topic  [ 680 posts ]  Go to page Previous 141 42 43 44 45 46 Next

All times are UTC+02:00