World Draughts Forum

It is currently Mon Dec 17, 2018 19:46

All times are UTC+01:00

Post new topic  Reply to topic  [ 1368 posts ]  Go to page Previous 140 41 42 43 4492 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jun 14, 2004 22:00 

Onopgemerkte dood van groot kampioen
de Volkskrant, Denksport, 12 juni 2004
door Ton Sijbrands Image

Vorige week zaterdag bereikte mij een overlijdensbericht dat mij met stomheid sloeg. Het betrof Maurice Raichenbach, de legendarische Franse wereldkampioen uit de jaren dertig. Niet dat het mij op zich verbaasde dat iemand die in 1915 geboren is, anno 2004 niet langer onder ons blijkt te vertoeven – natuurlijk niet. Maar wat ik onbegrijpelijk vind, is dat het nieuws van Raichenbachs dood pas nu tot de Nederlandse damwereld is doorgedrongen: hij blijkt al op 1 maart 1998 te zijn overleden.

Image
Maurice Raichenbach
(12.05.1915-01.03.1998)

Naar het antwoord op de vraag hoe het mogelijk is dat de dood van een der grootste kampioenen uit de damgeschiedenis ruim zes jaar lang onopgemerkt is gebleven, kunnen we slechts gissen. Ongetwijfeld zal een rol hebben gespeeld dat Raichenbach, die de damsport na 1945 de rug toekeerde, weinig of geen betrekkingen met (Franse) dammers meer onderhield. Maar ik vrees dat het eveneens iets zegt over het historisch besef – of beter: het gebrek daaraan – van de dammers in het algemeen. In elk geval lijkt het mij ondenkbaar dat zich in een vergelijkbare discipline als het schaken iets soortgelijks zou voordoen.

Raichenbach moet overigens een opmerkelijk leven hebben gehad. Als jongste in een gezin van zes kinderen groeide hij op in de omgeving van Warschau, totdat zijn vader Samuel, die boekbinder was, in 1923 met het hele gezin naar Frankrijk emigreerde. (Zijn moeder was al overleden toen Maurice vier was.) Daar, in Parijs, kwam hij eigenlijk op betrekkelijk late leeftijd (12 jaar) met het damspel in aanraking, maar dat belette hem niet het predikaat 'wonderkind' te verwerven.

Raichenbach bleek namelijk zóveel talent voor het spel te hebben dat hij al in 1931, op 16-jarige leeftijd, als vierde eindigde in het door Marius Fabre gewonnen toernooi om het wereldkampioenschap. (Al dient hierbij aangetekend dat dit WK niet erkend werd door de Nederlandse dambond, die Ben Springer, de winnaar van het onomstreden WK 1928, als de officiële wereldkampioen bleef beschouwen.) Een klein jaar later – hij moest nog altijd 17 worden – verloor Raichenbach met het kleinst mogelijke verschil (11-9) een uitdagingsmatch van Fabre.

Image Image
Wereldkampioenen Marius Fabre en Ben Springer

Maar in november 1933 versloeg hij diezelfde Fabre met 11-9. Daarmee was Raichenbach, op 18-jarige leeftijd, de jongste wereldkampioen uit de hele damgeschiedenis! (De Rus Sjtsjogoljev, die in 1960 op 19-jarige leeftijd het WKtoernooi won, geldt als de jongste wereldkampioen uit de historie van de Werelddambond, die evenwel pas in 1947 zou worden opgericht.) In de jaren die volgden, liet Raichenbach zien dat zijn zege op Fabre géén toevalstreffer was geweest. Nadat de twee belangrijkste damfederaties van die tijd hun geschil hadden bijgelegd (het bereikte compromis behelsde onder meer dat Springer afstand van 'zijn' wereldtitel deed), kwam Raichenbach naar Nederland, om zijn titel in een serie tweekampen op het spel te zetten.

Maar wie van de Nederlandse kopstukken het ook tegen Raichenbach opnam – zij gingen allemaal ten onder. Zo verloor de geduchte R.C. Keller in oktober 1934 een tien partijen tellende match met 13-7.

Image
R.C. Keller

Nog erger verging het zesvoudig nationaal kampioen J.H. Vos, die in januari 1936 met 25-15 ter zijde werd geschoven.

Image Image
WK-match J.H. Vos - Raichenbach, januari 1936

Alleen Springer, die tussen eind mei en begin juli 1937 een heroïsch duel over 25 ronden met Raichenbach uitvocht, slaagde erin bressen te schieten – forse bressen zelfs – in de verdediging van de Fransman, die men zo langzamerhand als onfeilbaar was gaan beschouwen. Springer won namelijk liefst vier partijen. Maar hij verloor er óók vijf, zodat Raichenbach met 26-24 zegevierde en andermaal zijn titel prolongeerde.

Image
Maurice Raichenbach, Borculo 1937 (uit Het Damspel 1937)

Image
Amsterdam 1937

Image
simultaan in Amsterdam, 1937

Aan Raichenbachs hegemonie kon ook een tweede match tegen Keller (oktober 1938) geen einde maken. Ofschoon Keller het bij die gelegenheid aanmerkelijk beter deed dan vier jaar tevoren, lukte het de Nederlandse kampioen opnieuw niet zijn tegenstander ook maar één enkele nederlaag toe te brengen. Raichenbach daarentegen won de elfde partij, wat een 17-15 eindstand tot gevolg had.

Omdat Raichenbach, min of meer tussen de bedrijven door, in april 1936 óók nog de Belgische kampioen Léon Vaessen met 13-7 had verslagen, bezorgde zijn tweede matchzege op Keller hem een zesde(!) wereldtitel-op-rij. Daarmee had Raichenbach een record gevestigd dat pas in de periode 1988-1993 door Tsjizjov zou worden geëvenaard, maar waarvan het nog maar de vraag is of het ooit verbeterd zal worden!

En toen kwam de Tweede Wereldoorlog. Daarin vocht hij, als inmiddels genaturaliseerd Fransman, eerst mee tegen de Duitsers, om na de capitulatie weer terug te keren naar Parijs en daar, zo goed en zo kwaad als het ging, in zijn levensonderhoud te voorzien. Dat deed Raichenbach onder meer door met vervalste papieren handelswaar van Parijs naar het zuidelijke, niet-bezette deel van Frankrijk te transporteren.

Bij een van die transporten ging het mis. 'Maurice Delor' (de naam die op zijn identiteitskaart vermeld stond) werd gearresteerd en verdween in de gevangenis van Moulins. Na drie maanden werd hij overgebracht naar de Parijse Santé-gevangenis, waar zijn zakenpartner hem weer drie maanden later vrij wist te kopen en op de trein naar Cannes zette.

Daarbij mag het als een godswonder worden beschouwd dat gedurende al die maanden dat Raichenbach (die blond was en er – naar verluidt – niet echt joods uitzag) in gevangenschap doorbracht, zijn werkelijke identiteit niet aan het licht kwam. Anders had hem ongetwijfeld hetzelfde lot getroffen als een neef én twee van zijn zusjes, die geen van drieën de vernietigingskampen van de nazi's overleefden.

Na de bevrijding kwam het damleven weer op gang. En Raichenbach, officieel nog altijd drager van de hoogste titel (er was immers sinds oktober 1938 niet meer om het wereldkampioenschap gespeeld), werd door de Franse dambond al meteen voor een penibele keuze gesteld. Hij zou namelijk van zijn titel worden 'ontheven' wanneer hij die niet in een tweekamp op het spel zou zetten tegen Pierre Ghestem, de nieuwe ster aan het Franse damfirmament.

Image
Pierre Ghestem 1947

Raichenbach koos voor het laatste, maar dat kwam in feite op hetzelfde neer. Want tegen de methodische, tot de tanden toe bewapende 'classicus' Ghestem was de ongetrainde Raichenbach kansloos: hij verloor met 14-6, een score die nog hoger zou zijn uitgevallen als zijn tegenstander alle kansen had verzilverd.

Image
Pierre Ghestem rond 1990

Met die hardhandige nederlaag tegen Ghestem – we schrijven juni 1945 – was aan Raichenbachs damcarrière een (voortijdig) einde gekomen. Nog maar nauwelijks dertig jaar oud, liet hij het damspel verder voor wat het was en stortte hij zich in het zakenleven. Daarin was hij, zoals hij in september 1988 zélf zei in een gesprek met de Amerikaan Felix Berkovich (zie diens artikel in Het Nieuwe Damspel van januari-maart 1990, waaraan ook diverse van de bovenstaandegegevens zijn ontleend), 'niet minder succesvol' dan in het dammen.

Zo schijnt Raichenbach aan het hoofd te hebben gestaan van een confectie-imperium dat meer dan 2000 werknemers telde. En na de verkoop van zijn 'zaak' knoopte hij er nog enkele gouden jaren als makelaar in onroerend goed aan vast. Ook het bezoek dat Harm Wiersma en toenmalig FMJD-secretaris Wim Jurg medio 1980 aan Raichenbach brachten en waarvan men de neerslag in De Telegraaf van 6 juni 1980 kan terugvinden, ademde een sfeer van grote materiële welstand, om geen andere termen te bezigen ('uiterst luxueuze villa'; 'Champs-Elysées'; jet-set; 'een fles uitstekende champagne'; 'bridgepartner Yves Montand' enz. enz.).

Maar helaas: afgezien van een vriendschappelijke mini-tweekamp tegen Roozenburg (mei 1950; de jongste van de twee wereldkampioenen won met 4-2), heeft Raichenbach na 1945 nooit meer gedamd; tot een comeback heeft men hem nimmer kunnen bewegen.

Image
Piet Roozenburg 1947

Hoewel ik, als voorstander van dwingend, aanvallend spel, geen uitgesproken bewonderaar van Raichenbachs maniervan-spelen ben, moet (ook) ik erkennen dat hij tot de grootste kampioenen en grootste talenten uit de damgeschiedenis dient te worden gerekend. De damtechnische 'bewijzen' van Raichenbachs meesterschap hoop ik u de komende weken te kunnen overleggen.

(Het vervolg van de nabeschouwing over het NK 2004 houdt de lezer tegoed.)

Copyright: Sijbrands, T.

Voor meer info over Maurice Raichenbach, zie de mooie site van Damier Lyonnais, beheerd door Richard Przewozniak.
http://damierlyonnais.free.fr/
(Richard meldt al jaren dat Maurice Raichenbach in 1998 is overleden.)

Image
Richard Przewozniak - Aleksej Tsjizjov, Draguignan 2004

Opmerkelijk is het laatste fragment uit het door Ton Sijbrands aangehaalde artikel van Felix Berkovich over Maurice Raichenbach uit Het Nieuwe Damspel van januari/maart 1990.

'It turns out that the members of Maurice's family know little of his achievements at the checkers board. They, and he himself, looked with great interest at the copies we brought of articles about him from French and Dutch journals of the '30s. "When I was little", laughs his daughter Mariline, "my father often played checkers with me. But I always won. It's even hard to imagine what happened if I lost!"

Unfortunately, during the war all of Raichenbach's checkers archives were lost. However, his games are preserved in checkers books and journals, and today, 50 years later, they are of significant interest to the lover of the game.'

Last edited by Hanco Elenbaas on Sun Jun 20, 2004 12:16, edited 2 times in total.

PostPosted: Tue Jun 15, 2004 01:02 

Guno Burleson weer kampioen
nu met definitief bezit L. Sen A Kaw wisseltrofee

PARAMARIBO â€â€

Post subject: BN/De Stem, 15 juni 2004
PostPosted: Tue Jun 15, 2004 12:21 

Provoost nationaal sneldamkampioen
Door Daaf Kasse

Dinsdag 15 juni 2004 - HARDERWIJK - Bennie Provoost is zaterdag in Harderwijk Nederlands sneldamkampioen bij de junioren geworden.

De achttienjarige dammer uit Aagtekerke, die bezig is aan zijn laatste jaar bij de jeugd, eindigde in de finale samen met Jasper Lemmen op de eerste plaats. In een barrage was hij te sterk voor zijn Gelderse concurrent.

Het was voor Provoost zijn tweede nationale sneldamtitel. In 2000 werd hij al Nederlands kampioen bij de aspiranten. In juli krijgt de Zeeuwse seniorenkampioen in Westerhaar zijn laatste kans om ook de nationale jeugdtitel bij het gewone dammen te grijpen. Slechts één andere Zeeuwse vertegenwoordiger slaagde er zaterdag in zich voor de finale te plaatsen. In categorie C eindigde Niels Roelofsen uit Kapelle op de tweede plaats.

In de categorie A, waar Erno Prosman uit Gouderak de nationale titel pakte, kon Zeeuws sneldamkampioen Johnny de Leeuw uit Goes zich niet plaatsen voor de finale. Maar hij revancheerde zich in de tweede groep met een uitstekende tweede plaats.

Eric Boogert uit Waarde eindigde in de categorie B op de zesde plaats in groep 2. Bij de vrouwen moest Rianka Rentmeester uit ’s-Gravenpolder genoegen nemen met de vierde plaats in groep 2. Haar broer Martijn plaatste zich bij de aspiranten niet bij de eerste acht, maar won wel groep 2.

Post subject: De Stentor, 14 juni 2004
PostPosted: Tue Jun 15, 2004 12:25 

Gerritsen tactisch scherp
door Nikhila

14 JUNI 2004 - HEINO - Frits Gerritsen was de uitblinker op de eerste dag van het Zomertoernooi. De dammer uit Heino zette alle drie partijen in winst om en bleef als enige van de dertig deelnemers zonder puntverlies. ‘Nee, ik zoek mijn tegenstanders niet zelf uit‘, lachte hij. ‘Dat doet de computer.‘.

De strijders bij het eerste lustrum komen uit heel Overijssel. Gerritsen, winnaar van de eerste editie, was tactisch scherp op de openingsdag. ‘Ik had twee keer succes met een slagzetje. In de derde partij kwam een eindspel met wederzijdse dammen op het bord. Dat vereiste meer inspanning.‘ Dick Halma staat met vijf punten tweede. Na twee voltreffers liet hij het derde duel onnodig remise lopen. ‘Het 4x4 standje was gewonnen‘, vertelde de Deventenaar. ‘Ik ging te snel naar dam.‘

Het gevecht tussen Gerwin Mollink en titelverdediger Mattijs Meulenbeld bracht de toeschouwers op stoelen en banken. ‘Het was de laatste partij‘, aldus Gerritsen. ‘Door de tijdsdruk vlogen de schijven over het bord, maar toch bleef het evenwicht nog intact.‘

DUO mikt na de degradatie uit de ereklasse op een snelle terugkeer. Henk Grotenhuis is als teamleider optimistisch. ‘Bij de eerdere terugval dwongen we het jaar daarop direct promotie af.‘ De Vordense formatie krijgt versterking met twee door de wol geverfde krachten: Marcel Knipper, de laatste jaren actief voor ereklasser Apeldoorn, en oud-gediende Dinand Spieker. ‘Dat weegt ruimschoots op tegen het vertrek van Leopold Sekongo‘, denkt Grotenhuis. De grillige Afrikaan speelt in het nieuwe seizoen voor het Zeeuwse PWG. Bennie Hiddink prolongeerde zijn titel in het Vordense toernooi. Hiddink hoefde slechts twee keer remise toe te staan.

Post subject: De Stentor, 14 juni 2004
PostPosted: Tue Jun 15, 2004 12:28 

Frits Gerritsen tactisch scherp in Heino
door Nikhila

14 JUNI 2004 - HEINO - Frits Gerritsen was de onbetwiste uitblinker op de eerste dag van het Zomerdamtoernooi.

DAMMEN

De routinier uit Heino, tevens organisator van het DOS-festijn, zette drie partijen in winst om en bleef als enige van de dertig deelnemers zonder puntverlies. ‘Nee, ik zoek mijn tegenstanders niet zelf uit‘, lachte hij. ‘Dat doet de computer.‘

De strijders komen uit heel Overijssel. Gerritsen, winnaar van editie één, was tactisch scherp op de openingsdag. ‘Ik had twee keer succes met een slagzetje. In de derde partij kwam een eindspel met wederzijdse dammen op het bord. En dat vereiste veel meer inspanning.‘

Het gevecht tussen Gerwin Mollink, winnaar in 2002, en titelverdediger Mattijs Meulenbeld bracht de toeschouwers op stoelen en banken. ‘Het was de allerlaatste partij‘, aldus Gerritsen. ‘Door de tijdsdruk vlogen de schijven over het bord, maar toch bleef het evenwicht nog intact.‘

De voorsprong van Nico Lugthart in het 53ste Zomertoernooi in Wapenveld staat onder druk. De koploper voorkwam tegen Geurt Souman met kunst- en vliegwerk een tweede nederlaag. ‘Souman koos in tijdnood de verkeerde variant‘, wist wedstrijdleider Gerard Blok. Ook in het slotduel kwam Lugthart niet verder dan remise. Albert Lusink heroverde de tweede plaats en wacht op meer fouten van Lugthart. De inhaalrace van Gerard Blok werd ruw onderbroken. De Wezeper mikte op zes treffers op rij. In het duel tegen Jan Willem Hoeve ging het mis.

‘Ik had het damslagje wel gezien‘, sprak Blok. ‘Dat leverde geen gevaar op, maar in de haast sloeg ik verkeerd.‘

Sven Winkel won in Westerhaar het bekertoernooi. Na de zwaarbevochten zege in de halve finales, waarbij Gil Salomé pas in de barrage bezweek, kostte de eindstrijd weinig zweetdruppels. Het duel met Jan Schippers was na een half uur beslist. ‘Hij zag al op de vijftiende zet een coup Philippe over het hoofd‘, grinnikte de 22-jarige dammeester.

PostPosted: Tue Jun 15, 2004 12:47 

Nikhila wrote:
‘Dat weegt ruimschoots op tegen het vertrek van Leopold Sekongo‘, denkt Grotenhuis. De grillige Afrikaan speelt in het nieuwe seizoen voor het Zeeuwse PWG.

Léopold speelt niet voor PWG komend seizoen.
PWG wou hem graag hebben, maar kan 'm niet betalen.
Momenteel is Leo nog zonder club.

PostPosted: Tue Jun 15, 2004 12:55 

Hanco Elenbaas wrote:
Nikhila wrote:
‘Dat weegt ruimschoots op tegen het vertrek van Leopold Sekongo‘, denkt Grotenhuis. De grillige Afrikaan speelt in het nieuwe seizoen voor het Zeeuwse PWG.

Léopold speelt niet voor PWG komend seizoen.
PWG wou hem graag hebben, maar kan 'm niet betalen.
Momenteel is Leo nog zonder club.

Beter is:
PWG wou hem graag hebben, maar vindt hem te duur :!: ..... een nuance-verschil, maar toch.

PostPosted: Thu Jun 17, 2004 21:55 

DV Huissen begint tegen Amsterdam
HUISSEN - DV Huissen begint de nieuwe damcompetitie in de Ereklasse met een kraker. De regerend Nederlands clubkampioen dammen opent het seizoen 2004/2005 in en tegen Amsterdam.

PostPosted: Sat Jun 19, 2004 12:08 

Sijbrands na 38 jaar weer in Rosmalen
door Piet Lauwen

Vrijdag 18 juni 2004 - Ton Sijbrands, een van Nederlands grootste dammers aller tijden, keert terug naar Heijmans Excelsior in Rosmalen.

Ton Sijbrands leeft al veertig jaar vooral voor het dammen. Dat hij al die tijd ook van het dammen kon leven was mooi meegenomen. Een financiële vetpot is het nooit geweest, maar toch mag de grootmeester tevreden terugkijken op een imposante loopbaan.

Image
Ton Sijbrands
(Foto Ad van Hasselt)

Twee keer de beste van de wereld, vier keer van Europa en zes keer van Nederland. Komend seizoen speelt hij, in dienst van het Rosmalense Heijmans Excelsior, in de hoofdklasse. Het op een na hoogste niveau in de KNDB-competitie.
„De belangrijkste reden om over te stappen was dat het dammen me op het hoogste niveau te veel tijd kostte. Hoewel er maar elf wedstrijden worden gespeeld met een tussenpoos van twee weken, is het voor mij toch een groot toernooi van zes maanden. Waarbij ik me telkens moest voorbereiden op drie tot vier mogelijke tegenstanders. Daar was ik toch wel elke keer een paar dagen mee bezig. Ik hoop in de hoofdklasse minder tijd in de voorbereiding te hoeven steken."

In Rosmalen hoeft men niet bang te zijn, dat de in Muiden woonachtige Sijbrands er de kantjes vanaf zal lopen. Alles wat hij aanpakt doet hij immers grondig; soms zelfs zo grondig dat hij uiteindelijk in gruwelijke tijdnood komt. De tijd, die hij komend jaar vrij denkt te hebben, wil Sijbrands vooral gaan vullen met het schrijven van boeken.
„Eerst moet ik dat over Henk Smit afronden. Qua speelsterkte zal hij niet in het oog springen, maar als dam-pedagoog heeft hij een enorme invloed op mijn carrière gehad. Het was mijn eerste echte leermeester. Smit was ook degene die mij de eerste partijen van Andreiko liet zien. En als dat boek klaar is, heb ik nog een serie over alle wereldkampioenen op het programma staan. Tenminste, dat zou ik theoretisch wel willen, maar dat zal in de praktijk natuurlijk nooit van de grond komen. Ik mag al blij zijn als ik, na voltooiing van mijn boek over Smit, aan enkele monografieën over mijn grootste favorieten toekom, zoals Roozenburg, Baba Sy, Sjtsjogoljew en Bronstring! En dan heb ik het nog niet eens gehad over de meerdelige damtechnische autobiografie die ik al jaren in gedachten heb..."

Smit was de man, die begin jaren zestig snel doorhad, dat in Sijbrands een groot damtalent schuilging. Als elfjarig jongetje bezocht hij de zaterdagmiddagclub van CDA. Binnen twee maanden speelde hij al bij de senioren. Met het echte damwerk maakte Ton Sijbrands kennis na zijn overstap naar Gezellig Samenzijn, dat later opging in het VAD. Er werd in die tijd gedamd, veel gedamd. In het sterk bezette jeugdtoernooi van Amsterdam won Sijbrands al zijn partijen. Op eentje na. Eddy Poelman, nu sportverslaggever, toen nog met dubbel n, snoepte hem dat ene puntje af.
"In 1965 debuteerde ik bij het NK voor senioren. Dat was meteen het slechtste resultaat uit mijn carrière met een -2 score. Een paar maanden later nam ik revanche door derde te worden in de hoofdgroep van het Brinta-toernooi in Hoogezand. Met een winstpartij op wereldkampioen Sjtsjogoljew."
Dammen, lang haar en serieus studeren op school vielen in de provo-tijd niet te combineren. In 1966 liep Sijbrands zelfs van huis weg nadat hij vanwege zijn lange haar van school was gestuurd en dook een paar dagen onder. „Via Zammateo, de ijssalon in Den Bosch en Hans Vlek kwam ik in Rosmalen terecht."

De toen nog dammende dichter had in die tijd zelf ook geen dak boven zijn hoofd, maar zorgde wel voor onderdak voor Sijbrands. „Ik weet niet meer precies bij wie. Zoiets als Wim van Duin, in ieder geval in Rosmalen bij iemand die heel goed klassiek kon zingen."
„Later ben ik, na het verplichte bezoek aan de kapper ,in mijn geval was dat wijlen Wim Rustenburg, deelnemer nog aan het WK 1928, wel degelijk teruggegaan naar school. Pas zo'n driekwart jaar daarna, rond april 1967, ben ik uit eigen beweging voorgoed van school gegaan en profdammer geworden, zonder dat daar overigens enig conflict aan ten grondslag lag."

De 54-jarige Sijbrands hoopt met zijn overstap naar Heijmans Excelsior ook wat meer tijd te kunnen steken in de voorbereiding van een nieuwe poging het wereldrecord blindsimultaan te verbeteren. In 1982 begon hij met tien tegenstanders; inmiddels staat het tellertje op 22. „Op 17 december wil ik het in Lutten op 24 brengen. Daar denk ik 24 uur voor nodig te hebben. In tegenstelling tot de vorige keren beginnen we nu op vrijdagmiddag, zodat we op zaterdag op een redelijke tijd klaar zijn en niet midden in de nacht."
Hoe hij dat kunststukje flikt, wil de geniaalste Nederlandse dammer aller tijder best onthullen. „Ik zie in feite alle standen voor me. En ben ik eens een stand kwijt of twijfel ik, dan speel ik de hele partij nog eens na."
Maar dat doet hij dan wel zonder een bord of notatiebiljet voor zich. En een gemiddelde partij duurt toch gauw meer dan 50 zetten.

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 14:44 

Hello Everyone !!

What sort of competition described here ? :

http://www.kndb.nl/club/nksneldammen/20 ... dammen.htm

Thank you a lot !!

L'info en première ligne !!

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 14:53 

Do you want to know more about BABA SY ?

CLICK HERE :

http://dammeur2.free.fr/Baba%20Sy/preface.htm

Thanks to PATRICK KOPP !!!

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 15:05 

Jacques PERMAL wrote:
Hello Everyone !!

Thank you a lot !!

The dutch individual championship of blitz play.

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 15:15 

Vraagje wrote:
Jacques PERMAL wrote:
Hello Everyone !!

Thank you a lot !!

The dutch individual championship of blitz play.

Thank you a lot VRAAGJE !!

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 22:32 

Jacques PERMAL wrote:
Do you want to know more about BABA SY ?

CLICK HERE :

http://dammeur2.free.fr/Baba%20Sy/preface.htm

Thanks to PATRICK KOPP !!!

Beautiful site Jacques and Patrick!!
Image Image Image Image
Image Image

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 20, 2004 08:53 

You have never seen any games between ANDREIKO and SIJBRANDS ?

Click quickly here :

http://membres.lycos.fr/dammeur/sommaire/applets.htm

Thanks to PATRICK KOPP AGAIN !!

Post new topic  Reply to topic  [ 1368 posts ]  Go to page Previous 140 41 42 43 4492 Next

All times are UTC+01:00