Hans Ree wrote:
Schaak- en damrecords
over de records van Van der Wal en Polgar
Het deed me een beeetje pijn om te zien dat Jannes van der Wal, die ook in de schaakwereld veel vrienden had, het wereldrecord simultaandammen was kwijtgeraakt. Jannes had in 1987 225 partijen gespeeld en scoorde toen 95,1 procent. Afgelopen zaterdag nam Anton van Berkel het record over door uit 249 partijen 81,3 procent te scoren.
Helemaal eerlijk vind ik het niet, want het winstpercentage zou wel wat zwaarder mogen tellen. Als Jannes indertijd nog 25 extra tegenstanders had gehad en aan het begin van de voorstelling had gezegd dat die meteen weer naar huis mochten omdat hij al die partijen opgaf, zou hij nog steeds een hoger percentage hebben dan Van Berkel nu, en ook meer tegenstanders. Ik beschouw hem nog steeds als de echte recordhouder.
Eigenlijk zou je voor een eerlijke weging van de prestaties ook de speelkracht van de tegenstanders moeten weten, want ze worden voor een deel uit kindercreches en bejaardentehuizen aangesleept, zonder officiële rating. Zo gaat het tenminste bij de schakers en bij de dammers zal het weinig anders zijn.
Wat altijd opvalt, is dat de getallen bij de dammers veel lager zijn dan bij de schakers, zowel in gewone simultaans als in blindsimultaans. Een voor ons vleiende verklaring zou zijn dat de schakers begaafder zijn dan de dammers, maar daar geloof ik niet in. Ik denk dat het moeilijker is, of in ieder geval meer inspanning vraagt om een dampartij te spelen dan een schaakpartij.
(...)
NRC Handelsblad, 9-9-2006
Ik kan alleen maar veel bewondering hebben voor de prestatie van Anton. Ik wil hem daarom van harte feliciteren met zijn record!
Zelf was ik één van de weinige landelijk spelende deelnemers aan de simultaan van Van der Wal. Dat kwam omdat de landelijk spelende clubs bewust geen uitnodiging hadden ontvangen.
Verder waren er destijds bij aanvang onvoldoende deelnemers om het record aan te vallen. Daarom werden er zo'n 30 medewerkers van De Flefohof (nu Walibi World) achter de borden geplaatst. Deze moesten na enkele zetten al weer opgeven van de baas, omdat het werk wachtte.
Ook kende Van der Wal geen enkele genade met spelers die om wat voor reden dan ook eerder naar huis moesten.
Als je deze punten mee telt dan is het record van Anton wel degelijk een echte verbetering.
Een compliment ook voor de damwereld die met zo veel spelers kwam op dagen en daardoor Anton de mogelijkheid gaf om het record aan te vallen!