World Draughts Forum

It is currently Mon Feb 19, 2018 05:06

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject: Automaten
PostPosted: Sun Dec 16, 2007 22:23 
Offline
User avatar

Joined: Sat Oct 25, 2003 01:21
Posts: 715
Automaten zijn in de problematiek een klasse apart. Wit speelt een zet en vervolgens ontrolt het probleem zich puur via slagen naar het einde (naturel, oppositie of opsluiting). Ik ben bezig om een verzameling aan te leggen van automaten, maar zou het aardig vinden als deskundigen mij willen bijstaan met composities van henzelf of van anderen die aan de voorwaarden voldoen. 1001 Miniaturen heb ik inmiddels doorgeworsteld. Ik ben benieuwd!
Aan deze boeiende materie wil ik in de toekomst wat artikelen wijden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 18:43 
Offline

Joined: Fri Apr 30, 2004 11:22
Posts: 504
Image
E. Zubov / De Problemist / 1991

Oplossing: 15-10!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 19:43 
Offline
User avatar

Joined: Sat Oct 25, 2003 01:21
Posts: 715
Arjen wrote:
Image
E. Zubov / De Problemist / 1991

Oplossing: 15-10!


Toegevoegd. Dank!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 00:02 
Offline
User avatar

Joined: Sun Sep 21, 2003 10:09
Posts: 1184
Image
S. Korteling, 1982

M'n zoontje van zes heeft deze uit z'n hoofd geleerd en toont hem aan jan en alleman, met de mimiek en gebaren van een goochelaar.

Hein, waaraan moeten de composites in dit draadje aan voldoen?

  1. wit en zwart hebben na de sleutelzet beiden niets te kiezen
  2. zwarte slagkeuzes zijn toegestaan, witte niet
  3. slagkeuzes zijn toegestaan. Het is voldoende als de oplossing er zo uitziet: schuif slag, slag slag, slag slag,..., slag klaar.


Ik ben voor c. Voornamelijk omdat ik witte slagkeuzes leuk vind.

Illustratie van geval c:
Image
S. Korteling, 2005

Het ding is overduidelijk gebaseerd op het eerste diagram.


Last edited by steenslag on Tue Dec 18, 2007 00:24, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 00:19 
Offline
User avatar

Joined: Sat Oct 25, 2003 01:21
Posts: 715
steenslag wrote:
Image
S. Korteling, 1982

M'n zoontje van zes heeft deze uit z'n hoofd geleerd en toont hem aan jan en alleman, met de mimiek en gebaren van een goochelaar.

Hein, waaraan moeten de composites in dit draadje aan voldoen?

  1. wit en zwart hebben na de sleutelzet beiden niets te kiezen
  2. zwarte slagkeuzes zijn toegestaan, witte niet
  3. slagkeuzes zijn toegestaan. Het is voldoende als de oplossing er zo uitziet: schuif slag, slag slag, slag slag,..., slag klaar.

Zelf ben ik voor c. Voornamelijk omdat ik witte slagkeuzes leuk vind.

Illustratie van geval c:
Image
S. Korteling, 2005

Het ding is overduidelijk gebaseerd op het eerste diagram.


Wat mij betreft ook keuze c.
De eerste had ik nog niet (de tweede wel). Dank!
Het zal duidelijk zijn dat de waarde van de automaat met het aantal schijven toeneemt. Ik heb er nu een kleine 40, maar het zijn voor een belangrijk deel miniatuurtjes. De grootste die ik nu heb is een 10x11. En daarnaast een halfautomaat van 13x12 (schuif en vervolgens slagwerk dat eindigt in een bekend motiefje. Tsja, wat doen we daar dan weer mee...).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 00:38 
Offline
User avatar

Joined: Sun Sep 21, 2003 10:09
Posts: 1184
Uit het curiosa-draadje (pag. 12)
Eric van Dusseldorp wrote:
Om nog even terug te komen op de 'automaat'. Deze, van P. Kuijper, is heel recent (eerste publicatie 11 november in mijn damrubrieken).

Image

42 en derest hoef ik niet aan te geven.


Een 11x11. Je definitie "naturel, oppositie of opsluiting" is afdoende- anders komen al die miniaturen met het beeld "schuif slag, slag slag, slag moeilijk_eindspel" ook in beeld.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 08:59 
Offline
User avatar

Joined: Tue Aug 22, 2006 15:38
Posts: 1355
Real name: Joost de Heer
In schaakcompositie heb je overigens de overtreffende trap: Een probleem zonder woorden:

K. Fabel and W. Keym
Basler Nachrichten, 1967
Image

Je kunt bewijzen dat de laatste zet g2-g4 was, dus zwart is aan zet, en hij heeft maar één zet: f4xg3#.

_________________
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 10:41 
Offline
User avatar

Joined: Sat Oct 25, 2003 01:21
Posts: 715
steenslag wrote:
Je definitie "naturel, oppositie of opsluiting" is afdoende- anders komen al die miniaturen met het beeld "schuif slag, slag slag, slag moeilijk_eindspel" ook in beeld.


Maar wat doen we dan met dit fraaie ding van Perepelkin? Geen automaat vanwege dat ene miezerige zetje op het eind?

Image

Of hiervoor dan toch maar het hoofdstuk halfautomaten openen? Dan moeten we dus ook weer een bruikbare definitie zien te vinden voor de halfautomaat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 00:51 
Offline
User avatar

Joined: Sat Oct 25, 2003 01:21
Posts: 715
ildjarn wrote:
In schaakcompositie heb je overigens de overtreffende trap: Een probleem zonder woorden:

K. Fabel and W. Keym
Basler Nachrichten, 1967
Image

Je kunt bewijzen dat de laatste zet g2-g4 was, dus zwart is aan zet, en hij heeft maar één zet: f4xg3#.


Leuk gebruik van het en passant slaan. Vraagje: waarom zetten schaakproblemisten in dit soort vraagstukken het bord vol met overbodige stukken?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 07:55 
Offline

Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11
Posts: 4245
composite wrote:
ildjarn wrote:
In schaakcompositie heb je overigens de overtreffende trap: Een probleem zonder woorden:

K. Fabel and W. Keym
Basler Nachrichten, 1967
Image

Je kunt bewijzen dat de laatste zet g2-g4 was, dus zwart is aan zet, en hij heeft maar één zet: f4xg3#.


Leuk gebruik van het en passant slaan. Vraagje: waarom zetten schaakproblemisten in dit soort vraagstukken het bord vol met overbodige stukken?


Ik weet het niet, maar heel misschien zijn al die 'overbodige stukken' nodig voor de bewijsvoering.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 09:32 
Offline
User avatar

Joined: Sun Sep 21, 2003 10:09
Posts: 1184
Eric van Dusseldorp wrote:
composite wrote:
ildjarn wrote:
In schaakcompositie heb je overigens de overtreffende trap: Een probleem zonder woorden:

K. Fabel and W. Keym
Basler Nachrichten, 1967
Image

Je kunt bewijzen dat de laatste zet g2-g4 was, dus zwart is aan zet, en hij heeft maar één zet: f4xg3#.


Leuk gebruik van het en passant slaan. Vraagje: waarom zetten schaakproblemisten in dit soort vraagstukken het bord vol met overbodige stukken?


Ik weet het niet, maar heel misschien zijn al die 'overbodige stukken' nodig voor de bewijsvoering.

De blauwe lettertjes in Joost's post vormen een link naar de Retro-Corner, een gigantische site, helemaal gewijd aan dit soort grappen.
Sterk aanbevolen. Nummer 15 op deze lijst is een klassieker, maar bekijk de rest zeker ook:
http://janko.at/Retros/PedagogicalCollection.htm

http://janko.at/Retros/


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 12:03 
Offline
User avatar

Joined: Tue Aug 22, 2006 15:38
Posts: 1355
Real name: Joost de Heer
composite wrote:
Vraagje: waarom zetten schaakproblemisten in dit soort vraagstukken het bord vol met overbodige stukken?

Je mag in een schaakcompositie alleen en passant slaan als sleutelzet als de enige mogelijke voorgaande zet de dubbelstap van de pion was. In de stand van Keym/Fabel zoud, als een wit stuk verwijderd wordt, zwart als laatste zet e5xf4 gedaan kunnen hebben. Juist omdat die witte stukken op het bord staan kan dit niet.

    _________________
    Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...

    Lasst sie verrecken!

    Schlagt sie tot -- die Maschinen!


    Top
       
     Post subject:
    PostPosted: Tue Dec 25, 2007 01:26 
    Offline
    User avatar

    Joined: Sat Oct 25, 2003 01:21
    Posts: 715
    ildjarn wrote:
    composite wrote:
    Vraagje: waarom zetten schaakproblemisten in dit soort vraagstukken het bord vol met overbodige stukken?

    Je mag in een schaakcompositie alleen en passant slaan als sleutelzet als de enige mogelijke voorgaande zet de dubbelstap van de pion was. In de stand van Keym/Fabel zoud, als een wit stuk verwijderd wordt, zwart als laatste zet e5xf4 gedaan kunnen hebben. Juist omdat die witte stukken op het bord staan kan dit niet.


      Prachtig dan.


      Top
         
       Post subject:
      PostPosted: Wed Jan 09, 2008 10:28 
      Offline

      Joined: Wed Sep 22, 2004 09:15
      Posts: 109
      mijn mening (voor wat het ertoe doet):

      een automaat is: zet, slagslagslag...slag en dan naturel of oppositie (en dan liever 19/29 dan 9/29)

      zo eentje als die van Kuijper is dan prachtig, die van Perepelkin is helaas geen automaat (in geen enkele definitie)


      hier nog eentje van Van der Stoep, uit de Kerstoploswedstrijd van 2006:

      Image


      grtjs
      Krijn


      Top
         
       Post subject:
      PostPosted: Wed Jan 09, 2008 10:32 
      Offline

      Joined: Wed Sep 22, 2004 09:15
      Posts: 109
      het schiet me net te binnen:

      ik vind het ook een automaat als wit ergens in de ontleding moet zetten, maar dat zijn zet de enige reglementaire zet is

      een voorbeeldje van een automaat van drie zetten diep:

      Image

      (hihi)


      zijn er grotere composities die voldoen aan mijn idee?


      grtjs
      Krijn


      Top
         
      Display posts from previous:  Sort by  
      Post new topic  Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

      All times are UTC+01:00


      Who is online

      Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


      You cannot post new topics in this forum
      You cannot reply to topics in this forum
      You cannot edit your posts in this forum
      You cannot delete your posts in this forum
      You cannot post attachments in this forum

      Search for:
      Jump to:  
      Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited